Som andre skriver, så er det ensbetydende med at andre ikke må benytte navnet.
Det er ikke afgørende for om navnet er et firmanavn eller et produktnavn - du kan varemærkeregisrere i begge tilfælde. Men du skal være opmærksom på at du ikke bare kan få varemærkeregistreret hvad som helst. Du kan f.eks. ikke gå ud og få registreret navnet "Laptop" bare fordi du har lavet et produkt som du kalder det. Der er nogle regler omkring at et varemærke skal have noget som er kendetegnende specifikt for navnet og så er der også nogle ting omkring bl.a. den almene udbredelse m.m.
Jeg kan fortælle at vi i MediaMouse både har registreret selve navnet MediaMouse, men også vores lyserøde mus. Navnet er registreret som at varemærke og musen er registreret som et design. Det vil sige at der ikke er andre som må kalde et produkt eller et firma for MediaMouse, såfremt det falder sammen med de grupper som vores varemærke er beskyttet under. Det samme gælder selve den lyserøde mus - men den er samtidigt også beskyttet af den normale copyright / ophavsret og derfor er selve designregistreringen blot en form for officiel dokumentation for at musen er vores og på ingen måde må gengives / kopieres uden vores tilladelse.
Hvis du selv håndterer varemærkeregistreringen, så koster det vidst omkring 2.500 kr. hos Patent og Varemærkestyrelsen (dkpto.dk) som er dem som håndterer de danske patenter og varemærker.
Hvis du selv håndterer varemærkeregistreringen, så koster det vidst omkring 2.500 kr. hos Patent og Varemærkestyrelsen (dkpto.dk) som er dem som håndterer de danske patenter og varemærker.
Måske lidt vigtigt at sige, at et varemærke der kun dækker DK. Et Europæisk trademark koster vist nok fra 20.000 kr og op, hvilket afhænger af hvor mange klasser samt en masse andre faktorer...
Men man skal virkelig også have et produkt eller firma som man vil worldwide med før man begynder at ofre sådan en sum penge som den form for registrering koster. Endvidere er der også lige den detalje at blot fordi det kan registreres i Danmark, så er det ikke ensbetydende med at det kan registreres i f.eks. sverige. Det kan sagtens være at der allerede er et registreret varemærke i det pågældende land, som ligger for tæt op af det man prøver at registrere.
Hvis man kigger på et stort brand så som Virgin, så er det heller ikke varemærkeregistreret i alle lande - simpelthen fordi det ikke er muligt, men også fordi der ikke nødvendigvis er nogen fornuft i det.
Så der skal også være mening med galskaben, hvis man har tænkt sig at registrere sit navn uden for landets grænser .
Men man skal virkelig også have et produkt eller firma som man vil worldwide med før man begynder at ofre sådan en sum penge som den form for registrering koster. Endvidere er der også lige den detalje at blot fordi det kan registreres i Danmark, så er det ikke ensbetydende med at det kan registreres i f.eks. sverige. Det kan sagtens være at der allerede er et registreret varemærke i det pågældende land, som ligger for tæt op af det man prøver at registrere.
Hvis man kigger på et stort brand så som Virgin, så er det heller ikke varemærkeregistreret i alle lande - simpelthen fordi det ikke er muligt, men også fordi der ikke nødvendigvis er nogen fornuft i det.
Så der skal også være mening med galskaben, hvis man har tænkt sig at registrere sit navn uden for landets grænser .
/Jesper
Det er vi skam helt enige i ;D Det var bare så folk ik troede at de kunne få et world wide trademark for 2500 kr...
Og ja der kan opstå mange problemer med trademark registrering, da der er mange lande og dermed lokale registreringer at tage forbehold for.
Jeg mener uden at være sikker, at verden er delt op i 3 trademark zoner. Eu, Amerika og resten af verden. Men det er som du selv skriver ik sikkert at trademarken kan godtages i alle lande indenfor en region. Det er os derfor man skal have trademark advokater til at varetage det, og udforme det så præcist som muligt!