Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lad os lave en iværksætterbank.

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Bennie Larsen:

selvpension45:

Samlet vil det bestyde at banke som også tidligere nævnt vil blive røv dyr. Det vil så igen betyde at så snart ens virksomhed løber fornufdigt rundt vil man skifte til en traditionel bank hvor der kan opnås bedre renter på kreditterne og indlån.

Thomas

Hej Thomas - og tak for dit indlæg.

Jeg er bestemt ikke enig med dig i, at en iværksætter vil skifte bank, såsnart det går ham godt. Tværtimod, er det min opfattelse, at iværksættere er meget mere loyale, end en "almindeling bankkunde" ville være.

Den almindelige kunde ved jo, at banken tjener penge på ham - og læser hver dag, hvordan banker prøver at undslå sig for skyld (senest Jyske Bank) - og lige netop derfor, er loyaliteten ikke særlig stor.

En iværksætter derimod - vil jeg tro - ville anse det, at hjælpe andre igang, som han/hus selv er blevet hjulpet igang, for en "dydsgerning".

Bennie

Jeg vil tro at du så er en af de få iværksættere der ikke arbejder på at optimere dit cashflow og få det bedste ud af det.

Jeg er på nuværende tidspunkt rigtig glad for mine bankforbindelser, men skulle der komme et bedre tilbud fra anden side er jeg ikke mere loyal end at min bank får tilbudt at matche de vilkår jeg kan få andre steder og kan de ikke det så er jeg da smuttet.

Jeg er ikke kunde i en bank af "humanitære årsager", jeg er det for at få det optimale ud af mine penge.

Hej Bennie så langt kan jeg godt følge dig, men hvis min nuværende gæld lå i sådan en i værksætter bank ville renten formentlig værer 5% eller mere højere. Hvis jeg så kunne sparer de 5% kunne jeg tage familien på en ekstra ferie, købe en ekstra aktivitet eller bare tage min bedre halvdel med ud og spise samt bio bagefter 15 - 20 gange.

Det er så ved en forholds vis "lille" gæld  prøv at lave beregningen for en der opbygger en virksomhed med 3 til 5 mil. i lån, dem vil der jo også komme nogle af. Hvor længe tror du de vil være trofaste.?

Thomas

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 14:51

@ Bennie 

Jeg er iøvrigt selv en af de loyale over for dem der har hjulpet mig mere end vores normale forretnings forhold tilskriver. Men også kun til en hvis grænse, hvis de bliver alt for dyre så må jeg bruge nogle andre.

@ Anders

Jeg er overvejende enig med dig i dine betragtninger, når bare vi er enige om at service og kvalitet er medtaget i overvejleserne.

Thomas

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 14:53

selvpension45:

Hej Bennie så langt kan jeg godt følge dig, men hvis min nuværende gæld lå i sådan en i værksætter bank ville renten formentlig værer 5% eller mere højere. Hvis jeg så kunne sparer de 5% kunne jeg tage familien på en ekstra ferie, købe en ekstra aktivitet eller bare tage min bedre halvdel med ud og spise samt bio bagefter 15 - 20 gange.

Det er så ved en forholds vis "lille" gæld  prøv at lave beregningen for en der opbygger en virksomhed med 3 til 5 mil. i lån, dem vil der jo også komme nogle af. Hvor længe tror du de vil være trofaste.?

Thomas

Hej Thomas - du har bestemt ret i udregning hvad angår renten. Jeg er ikke den store "ørn" til dette.

Men et aspekt i en sådan bank, ville også være at staten skulle indskyde kapital - lidt ligesom staten bruger penge på f.eks. ledighedskurser mv. I sidste ende har staten jo en enorm fordel ud af, at hjælpe iværksættere igang. Men jeg tror også på det ideologiske plan, at det ville kunne vække interesse hos både staten, som andre fonde etc.

Ha en god weekend

Bennie

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:12

Bennie Larsen:

Men et aspekt i en sådan bank, ville også være at staten skulle indskyde kapital - lidt ligesom staten bruger penge på f.eks. ledighedskurser mv. I sidste ende har staten jo en enorm fordel ud af, at hjælpe iværksættere igang. Men jeg tror også på det ideologiske plan, at det ville kunne vække interesse hos både staten, som andre fonde etc.

Det er netop det, som staten har gjort i Vækstfonden (VF), http://www.vaekstfonden.dk/, uden at jeg skal kommentere yderligere på deres kompetencer til at gennemskue de gode koncepter og hjælpe danske iværksættere.

VF samarbejder med de almindelige banker, men VF tager en del af risikoen, hvilket skulle gøre det nemmere at opnå banklån for iværksætteren.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:15

Bennie Larsen:

Jeg er bestemt ikke enig med dig i, at en iværksætter vil skifte bank, såsnart det går ham godt. Tværtimod, er det min opfattelse, at iværksættere er meget mere loyale, end en "almindeling bankkunde" ville være.

Den almindelige kunde ved jo, at banken tjener penge på ham - og læser hver dag, hvordan banker prøver at undslå sig for skyld (senest Jyske Bank) - og lige netop derfor, er loyaliteten ikke særlig stor.

En iværksætter derimod - vil jeg tro - ville anse det, at hjælpe andre igang, som han/hus selv er blevet hjulpet igang, for en "dydsgerning".

Sorry at jeg lige ødelægger din Fredag igen, men du har altså en forkert opfattelse af en bank, som er udbredt blandt danskere.

Man må never ever aldrig nogensinde får "følelser" for sin bank. Dvs tror man er gode venner eller andet i den stil. En bank er en selvstædig virksomhed, og de er nødtil at holde afstand til deres kunder, for at kunne være bare lidt objektiv.

Derfor skal der være en normal distance og uafhængighed mellem dem. Og det lyder til at det er denne du mener burde fjernes, fordi de hjælper en iværksætter. Husk nu på de hjælper dig ik for din skyld, men ene og alene fordi de ser mulighederne i at tjene penge på dig.

Og ovenstående misforstår mange, hvorfor de pludselig under denne finanskrise anser deres banker og banksælgere for uærlige og urimlige. For de var jo så flinke og rare og næsten bedsteste bedste venner med kunden...

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 15:29

Martin E. Jensen - InvestorKapital.dk:

Hej Christian,

Det var måske netop dét, som skulle til for at få idéen til at lykkes. På den måde sidder investoren selv ved computeren og sender sine penge afsted til en konkret iværksætter.

En hæmsko kunne være, at danske iværksættere ofte har behov for mange flere penge end en afrikaner, og indskuddet eller mængden af investorer skal dermed være større.

Præcis.. mikrolån kunne være en interessant indgangsvinkel :-) MÅSKE har en dansk iværksætter brug for lidt flere penge end en afrikaner - enig.. men de 10-20.000 kroner, som man kunne låne, kunne være den forskel, der gjorde om man fik startet eller ej.
Som en nævnte tidligere i diskussionen, så manglede han "blot" 15-20.000 for at få sparket forretningen igang.. penge, som banken ikke ville låne ham.

Mvh Christian

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:33

Christian Anders Jørgensen:

Præcis.. mikrolån kunne være en interessant indgangsvinkel :-) MÅSKE har en dansk iværksætter brug for lidt flere penge end en afrikaner - enig.. men de 10-20.000 kroner, som man kunne låne, kunne være den forskel, der gjorde om man fik startet eller ej.
Som en nævnte tidligere i diskussionen, så manglede han "blot" 15-20.000 for at få sparket forretningen igang.. penge, som banken ikke ville låne ham.

Samtidig er beløb i den størrelsesorden (10K - 50K) så små, at investorer eller investorfirmaer ikke gider at bruge tid på at behandle sagen, da de simpelthen ikke tjener nok i forhold til det arbejde de skal lægge.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:40

Hvis man ikke kan få en kredit på 10-20.000 kroner i banken så er der jo nok nogle ting i personens privatøkonomi der ikke hænger sammen, selv da jeg var på SU var det ikke noget problem.

Sådanne småbeløb er forøvrigt ganske overskuelige at tjene på f.eks. en avisrute eller andet bijob man kan besidde ved siden af et normalt 8-16 job hvis det er helt håbløst at finde pengene et sted.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 15:59

Anders Christensen:

Hvis man ikke kan få en kredit på 10-20.000 kroner i banken så er der jo nok nogle ting i personens privatøkonomi der ikke hænger sammen, selv da jeg var på SU var det ikke noget problem.

Sådanne småbeløb er forøvrigt ganske overskuelige at tjene på f.eks. en avisrute eller andet bijob man kan besidde ved siden af et normalt 8-16 job hvis det er helt håbløst at finde pengene et sted.

Jeg er enig :-).. jeg er også klar tilhænger af at tjene pengene ind selv, og SÅ bruge dem på iværksætteri bagefter.. men det er ikke altid, at man har den luksus at kunne bruge et års tid på at tjene pengene ind for derefter at skyde forretningen igang.. nogen gange opstår der nogen muligheder, som gør at der skal handles nu. Så det kommer meget an på situationen :-)

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)