Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lad os lave en iværksætterbank.

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Bennie Larsen:

Siger du dermed, at f.eks den meget omtalte hr. Stein Bagger, skulle borge for sikkerheden, i og med han sikkert har kautioneret overfor den danske bank?

Jeg ved ikke om han har kautioneret for lånet, det vil undre mig hvis en virksomheds direktør gør det, medmindre han samtidig er ejer af virksomheden.

Og lige netop den sag tror jeg vi skal lade ligge til de verserende retsager er afgjort mellem kurator og revisionsfirmaerne.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 11:10

Uden at vide det, så tror jeg måske ikke helt det er sådan trådstarter har tænkt sig.

Men sådan som jeg ser / og tænker det, drejer det sig vel om at tænke og være kreativ - både for iværksætteren men også for banken.

Trådstarter er i et indlæg inde på, at der kunne være tale om ingen eller en minimal løn i en periode. At banken nærmere blev set som en "investor", hvor de måske som en del af afdragne/sikkerheden fik en procentvis del af omsætningen.

Eller hvad med at banken "fik/købte" ydelser af det pågældende firma. Hvis det var en vinduespudser, var aftalen at han skulle pudse alle bankens vinduer, var det en blomsterhandler, skulle han stå for alle blomsterne i banken osv. - Og inden I nu farer i blækhuset for at fortælle mig at det er helt hen i vejret og kan ikke lade sig gøre og sikkert også ulovligt Wink - så er det mere ment som en provokation til det kreative hjørne af hjernen - findes der ikke alternativer til at banken har et minimum af sikkerhed?

Jeg ved det ikke - men det er da en overvejelse værd

Birger

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 11:16

mp130965:

Altså Anders

Prøv lige at finde det positve og bak lidt op.. Du plejer da at have hjælpende kommentar med i dine andre indlæg...  

Det Bennie gør er at samle sammen om at finde positive løsninger... Det skal man ikke rakkes ned for - det har vi i forvejen banken til...

Hej Michael

Her på Amino er det tilladt at have divergerende holdninger til emner, ellers er det "Jantetæskeren" man skal skrive i da den er forbeholdt rygklapperi.

Jeg tror personligt ikke på et projekt som en bank der udelukkende skal hjælpe iværksættere med at få deres projekter ud over rampen.

Min manglende tiltro er baseret på følgende observationer:

1. Iværksættere har ofte et negativt kapitalflow i opstartsperioden og kræver derfor tilført lånekapital fra banken.

2. Ifølge DST overlever ca 60% af nye virksomheder de første to leveår.

4. Ifølge DST er 3 ud af 4 virksomheder er lukket igen indenfor 10 år.

Iværksættere udgør typisk en stor andel af det samlede antal konkurser i Danmark.

Hvis banken udelukkende skal henvende sig til iværksættere vil banken derfor efter al sandsynlighed have et stort udlån med meget høj risiko og stortset intet indlån.

Det er en perfekt opskrift på en egenkapital der forsvinder og et Finanstilsyn der griber ind, og så er der efter ganske kort tid ikke længere nogen bank tilbage.

Det er såmænd mine velovervejede argumenter for at jeg tvivler på at et projekt med en bank for iværksættere næppe vil overleve.

Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:22

Hej

Det er muligt at lave en andelsbank med en bagvedliggende idé, det gør f.eks Merkur bank og det samme kunne man gøre omkring iværksætteri.

Jeg har dog stemt på at det ikke kan lade sig gøre, af de grunde Anders Christensen nævner.

Underliggende synes jeg det er interessant debat, som det også omtales lidt i trådstart, at man som iværksætter absolut skal miste hus og hjem hvis det viser sig at idéen ikke holder vand, men det er nok en anden debat?

Michael Sørensen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 11:35

Michael S:

Underliggende synes jeg det er interessant debat, som det også omtales lidt i trådstart, at man som iværksætter absolut skal miste hus og hjem hvis det viser sig at idéen ikke holder vand, men det er nok en anden debat?

Jeg ved ikke om jeg tolker dit indlæg forkert, men du mener det er urimeligt at man som iværksætter selv tage en risiko og måske sætte hus og hjem over styr for at forfølge sin drøm i tilfælde af at den fejler?

For hvis det ikke er iværksætteren selv der skal tage risikoen, hvem skal så?

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 11:45

Anders Christensen:

Michael S:

Jeg ved ikke om jeg tolker dit indlæg forkert, men du mener det er urimeligt at man som iværksætter selv tage en risiko og måske sætte hus og hjem over styr for at forfølge sin drøm i tilfælde af at den fejler?

For hvis det ikke er iværksætteren selv der skal tage risikoen, hvem skal så?

Hej Anders

Som oftest er det jo ikke kun dig selv, der skal tage en risiko. Enhver eksisterende bank, med bare en smule "gangsterblod" i årene, vil typisk forlange dit (læse dit, din kones - og ikke mindst dine børns) hjem som sikkerhed. Desuden kan en bank helt ublu, foreslå at du f.eks. tegner en livsforsikring - eller lader din nuværende - stå som yderligere sikkerhed. Så dermed er din familie i hvert fald afskåret fra denne hjælp, hvis uheldet skulle være ude. De kan ikke tage sikkerhed i børneopsparring - men de ville sikkert godt hvis de kunne. Og oftest vil de foreslå dig, at din nærmeste er medkautionist - bare for en sikkerheds skyld.

Og det altsammen begrundes altid fra bankens side med : "Jamen det er jo dig, Anders, der skal tro på din idé" Altså fuldstændig i tråd med dine egne kommentarer. Er du ansat i en bank? :-)

Bennie

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bennie,

Med mindre banken skal være et rent filantropisk projekt finansieret af foreningens medlemmer, er der mindst et relativt stort problem i sådan en bank. Skal man udelukkende beskæftige sig med iværksætterprojekter og endda ikke tage pant i alt, hvad man kan få fingre i, kommer banken til at skulle opkræve helt horrible renter for at kompensere for den ekstremt høje risiko. Og så er det måske nok ikke så spændende at være kunde der, når det kommer til stykket.

Og en pengetank som ATP har jo altså også for øje at forrente de indestående midler på en fornuftig måde og ikke bare smide dem i grams - uanset hvor tiltalende et projekt måtte være.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 11:59

Bennie Larsen:

Hej Anders

Som oftest er det jo ikke kun dig selv, der skal tage en risiko. Enhver eksisterende bank, med bare en smule "gangsterblod" i årene, vil typisk forlange dit (læse dit, din kones - og ikke mindst dine børns) hjem som sikkerhed. Desuden kan en bank helt ublu, foreslå at du f.eks. tegner en livsforsikring - eller lader din nuværende - stå som yderligere sikkerhed. Så dermed er din familie i hvert fald afskåret fra denne hjælp, hvis uheldet skulle være ude. De kan ikke tage sikkerhed i børneopsparring - men de ville sikkert godt hvis de kunne. Og oftest vil de foreslå dig, at din nærmeste er medkautionist - bare for en sikkerheds skyld.

Og det altsammen begrundes altid fra bankens side med : "Jamen det er jo dig, Anders, der skal tro på din idé" Altså fuldstændig i tråd med dine egne kommentarer. Er du ansat i en bank? :-)

Bennie

Hej Bennie

Jeg arbejder ikke i en bank, men kan dog ikke undslå mig for at være medejer af et par danske banker, ligesom ganske mange andre private investorer er det.

Det er hele den mentalitet der lægges for dagen her jeg ikke forstår - Hvorfor er det bankens problem at en person ønsker at starte en virksomhed og løbe en risiko?

Det er da som udgangspunkt den person der starter virksomheden der må tage risikoen, da det også er vedkommende selv der scorer gevinsten af det hvis det går godt. Jeg har endnu ikke mødt en bank der tilbyder et lån/kredit imod at få XX% af virksomheden, da det at drive virksomheder ligger udenfor kerneforretningen indenfor finansielle tjenesteydelser.

Hvis man som selvstændig ikke kan acceptere at det er ens egen røv der hænger i vandskorpen i forbindelse med en opstart, så er man vel bedre tjent med et trygt og rart job i det offentlige, der er f.eks. mangel på folk indenfor sundhedsområdet.

Der er jo ingen der siger at det er en menneskeret at starte egen virksomhed uden at skulle løbe en risiko og hvis man ikke kan acceptere de vilkår man kan forhandle sig til med ens pengeinstitut, så findes der jo alternativer til dette, f.eks. private investorer, men her afgiver iværksætteren jo også en normalt ikke uvæsentlig del af virksomheden til investoren der så løber risikoen sammen med iværksætteren.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:16

Frank Hellerup Madsen:

Hej Bennie,

Med mindre banken skal være et rent filantropisk projekt finansieret af foreningens medlemmer, er der mindst et relativt stort problem i sådan en bank. Skal man udelukkende beskæftige sig med iværksætterprojekter og endda ikke tage pant i alt, hvad man kan få fingre i, kommer banken til at skulle opkræve helt horrible renter for at kompensere for den ekstremt høje risiko. Og så er det måske nok ikke så spændende at være kunde der, når det kommer til stykket.

Og en pengetank som ATP har jo altså også for øje at forrente de indestående midler på en fornuftig måde og ikke bare smide dem i grams - uanset hvor tiltalende et projekt måtte være.

Hej Frank

Du har ret i at ATP også skal forrente indestående midler på en fornuftig måde. Lige netop dit ordvalg "fornuftig", er her yderst velplaceret. De skal nemlig ikke forrente indestående højest muligt, idet de så blot ville købe aktier i en eller anden våbenproducentvirksomhed. Og de seneste år, er der også kommet miljøhensyn ind i spektret af investering. Og derfor har ATP jo en investeringlinie (det er jo vores alles penge de leger med), der nødvendigvis må afspejle samfundets holdninger. Og samfundet er ikke interesseret i våben, 18 cylindret personbiler, kulkraftværker med mere. Så ATP må finde investeringer, der er fornuftige - ikke bare rent afkastningsmæssigt, men også miljømæssigt, samfundsmæssigt etc.

Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en mere samfundsmæssig rigtig investering, end ....... jeps iværksætteri.

Iværksætteri betyder flere arbejdspladser, udvikling på et niveau, der kan eksporteres til andre lande, med meget mere til følge. Det er jo i forvejen ikke nogen hemmelighed, at staten bruger millioner på at beskæftige arbejdssøgende - og det må da kunne gøres bedre, eller hva?

Iøvrigt tak til dig og alle andre for at give jeres besyv med - det er rigtig interessant.

Bennie

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 12:24

ATP er desværre også nødt til at forholde sig til risikoen af deres (vores) investeringer - Det er jo trods alt vores allesammens pensionsmidler der jongleres med.

Og der falder iværksættere jo nok desværre i kategorien af højrisiko investeringer.

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)