Hej Aminoer. Jeg vil gerne bede om jeres mening - så håber og få en masse input efter i har læst nedenstående. Vi driver i dag en webshop - men jeg har slet ikke tiden til at fortsætte med denne, derfor har jeg tænkt lidt over og tilbyde konceptet til 2-3 andre på franchise basis. Mit setup ville umiddelbart lyde: Man køber retten til at sælge vores vare for X antal kr. - (engangsbeløb) Herefter får man alt hvad man skal bruge af billede materiale, vejl. udsalgspriser, tekster mv. fra os, opsætning af nye shops står man selv for, dog kan en af køberne muligvis overtage vores eksisterende shop for X antal kr. Herefter vil vi give mulighed for dropshipping aftale på alle produkterne, dvs. vi holder varelager mv - så køberen kan koncentrerer sig om ombyning, vedligeholdelse mv af deres egen webshop. Og så bliver der aftalt en fast procent sats i fortjeneste på alle produkter. Dvs. for "franchise-tageren" er der som sådan ingen risiko, andet end udgifter til opsætning af shop samt drigt heraf, dog vil vi gerne kunne styre at de pågældende shops ikke har konkurerende produkter - samt at hvis køberen vælger og implementerer vores produkter i deres eksisterende shop, skal shoppen være med relevante produkter, så vi ikke kommer ud i at have vores produkt (glas) på en shop der i forvejen sælger kosmetik produkter eller lignende. Sådanne setup kunne sagtens laves IRL, men kan det også gøres på nettet? - vi garanterer selvfølgelig at man på en måde for eneret på konceptet på nettet - dog fordelt mellem 2-3 aktører - der er også mulighed for at udvide med webshops i Sverige/Norge og for den sags skyld også i Tyskland med tiden. Setuppet er ment sådan at vi kan give vores franchise tagere en fornuftig indtjening, med mindst mulig risiko - franchise tageren gør hvad de er bedst til mht. opsætning, redigering, drift og SEO mv - og vi så blot skal sørge for at få afsendt varen. Vi vil samtidig løbende aftale kampagner på udvalgte produkter mv - og også stå for markedsføringen bag produkterne i form af diverse omtale i medier, evt. annoncering mv. Så det jeg nu vil høre er om mine tanker kunne blive virkelighed - om i mener der er folk derude der kan se ideen i dette - det kunne også være du tænker - det er lige mig det der, så kunne vi tage en snak om det videre forløb. Det eneste vi vil kræver er at der bliver holdt en høj service og der handles med god etik og moral - således at vores kunder bliver tilfredse, da franchise tagerne jo bliver vores udstillings vindue ud af til. Håber og få lidt input fra alle jer aminoer. På forhånd tak. Bendtsen
|
Jeg kan sagtens se idéen i det du skriver. Men har selvfølgelig også lidt input:
Bendtsen:Man køber retten til at sælge vores vare for X antal kr. - (engangsbeløb)
At betale for at få lov til at sælge Jeres produkter, er måske lige optimistisk nok. Ellers skal det ihvertfald være et ekstremt attraktivt produkt. Hvis man skal betale, må det være fordi I leverer en ydelse/produkt for pengene. I "den virkelige verden" ville man typisk betale et idskud, mod at få en færdigindrettet butik med skilte, reoler osv. der passer til den franchisekæde man er blevet en del af.
I Jeres tilfælde ville I kunne forlange penge for at levere en køreklar webshop, sørge for at diverse aftaler med Post Danmark er på plads, integration med Jeres ordresystem, bogholderi osv.
Jeg vil dog ikke mene, at I skal forsøge at tjene penge her, men blot få dækket Jeres omkostninger helt eller delvist.
Bendtsen:Herefter får man alt hvad man skal bruge af billede materiale, vejl. udsalgspriser, tekster mv. fra os, opsætning af nye shops står man selv for, dog kan en af køberne muligvis overtage vores eksisterende shop for X antal kr.
Herefter vil vi give mulighed for dropshipping aftale på alle produkterne, dvs. vi holder varelager mv - så køberen kan koncentrerer sig om ombyning, vedligeholdelse mv af deres egen webshop. Og så bliver der aftalt en fast procent sats i fortjeneste på alle produkter.
Dvs. for "franchise-tageren" er der som sådan ingen risiko, andet end udgifter til opsætning af shop samt drigt heraf, dog vil vi gerne kunne styre at de pågældende shops ikke har konkurerende produkter - samt at hvis køberen vælger og implementerer vores produkter i deres eksisterende shop, skal shoppen være med relevante produkter, så vi ikke kommer ud i at have vores produkt (glas) på en shop der i forvejen sælger kosmetik produkter eller lignende.
Det er jo omtrent som at købe fra enhver anden leverandør. Hvori er franchise-idéen? I skal virkelig have noget at byde på, ellers er det jo bare forhandlere I skal finde.
Vedr. den manglende risiko, så er den eneste risiko som franchisetager ikke har, er vedr. varelager. Der er masser andre udgifter forbundet med at drive webshop, så det er absolut ikke uden risiko.
Bendtsen:Sådanne setup kunne sagtens laves IRL, men kan det også gøres på nettet? - vi garanterer selvfølgelig at man på en måde for eneret på konceptet på nettet - dog fordelt mellem 2-3 aktører - der er også mulighed for at udvide med webshops i Sverige/Norge og for den sags skyld også i Tyskland med tiden.
Danmark er et lille land, så 2-3 aktører på nettet i Danmark der skal konkurrere mod hinanden, og bruge samme salgsmateriale fra Jer, det lyder i mine ører ikke attraktivt. Så er vi igen ovre i, at det blot er forhandlere I mangler.
Hellere satse på at få én dygtig franchisetager til at bygge videre på Jeres nuværende webshop, som kan sørge for at I sælger en masse varer. Herefter kan I evt. udvide til nye markeder, med samme franchisetager eller lokale franchisetagere.
Jeg håber at du kan bruge kritikken :-)