Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Franchise på nettet - kan man det?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg vil gerne bede om jeres mening - så håber og få en masse input efter i har læst nedenstående.

Vi driver i dag en webshop - men jeg har slet ikke tiden til at fortsætte med denne, derfor har jeg tænkt lidt over og tilbyde konceptet til 2-3 andre på franchise basis.

Mit setup ville umiddelbart lyde:

Man køber retten til at sælge vores vare for X antal kr. - (engangsbeløb)

Herefter får man alt hvad man skal bruge af billede materiale, vejl. udsalgspriser, tekster mv. fra os, opsætning af nye shops står man selv for, dog kan en af køberne muligvis overtage vores eksisterende shop for X antal kr.

Herefter vil vi give mulighed for dropshipping aftale på alle produkterne, dvs. vi holder varelager mv - så køberen kan koncentrerer sig om ombyning, vedligeholdelse mv af deres egen webshop. Og så bliver der aftalt en fast procent sats i fortjeneste på alle produkter.

Dvs. for "franchise-tageren" er der som sådan ingen risiko, andet end udgifter til opsætning af shop samt drigt heraf, dog vil vi gerne kunne styre at de pågældende shops ikke har konkurerende produkter - samt at hvis køberen vælger og implementerer vores produkter i deres eksisterende shop, skal shoppen være med relevante produkter, så vi ikke kommer ud i at have vores produkt (glas) på en shop der i forvejen sælger kosmetik produkter eller lignende.

Sådanne setup kunne sagtens laves IRL, men kan det også gøres på nettet? - vi garanterer selvfølgelig at man på en måde for eneret på konceptet på nettet - dog fordelt mellem 2-3 aktører - der er også mulighed for at udvide med webshops i Sverige/Norge og for den sags skyld også i Tyskland med tiden.

Setuppet er ment sådan at vi kan give vores franchise tagere en fornuftig indtjening, med mindst mulig risiko - franchise tageren gør hvad de er bedst til mht. opsætning, redigering, drift og SEO mv - og vi så blot skal sørge for at få afsendt varen. Vi vil samtidig løbende aftale kampagner på udvalgte produkter mv - og også stå for markedsføringen bag produkterne i form af diverse omtale i medier, evt. annoncering mv.

Så det jeg nu vil høre er om mine tanker kunne blive virkelighed - om i mener der er folk derude der kan se ideen i dette - det kunne også være du tænker - det er lige mig det der, så kunne vi tage en snak om det videre forløb.

Det eneste vi vil kræver er at der bliver holdt en høj service og der handles med god etik og moral - således at vores kunder bliver tilfredse, da franchise tagerne jo bliver vores udstillings vindue ud af til.

Håber og få lidt input fra alle jer aminoer.

På forhånd tak.

Bendtsen

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan sagtens se idéen i det du skriver. Men har selvfølgelig også lidt input:

Bendtsen:

Man køber retten til at sælge vores vare for X antal kr. - (engangsbeløb)

At betale for at få lov til at sælge Jeres produkter, er måske lige optimistisk nok. Ellers skal det ihvertfald være et ekstremt attraktivt produkt. Hvis man skal betale, må det være fordi I leverer en ydelse/produkt for pengene. I "den virkelige verden" ville man typisk betale et idskud, mod at få en færdigindrettet butik med skilte, reoler osv. der passer til den franchisekæde man er blevet en del af.
I Jeres tilfælde ville I kunne forlange penge for at levere en køreklar webshop, sørge for at diverse aftaler med Post Danmark er på plads, integration med Jeres ordresystem, bogholderi osv.
Jeg vil dog ikke mene, at I skal forsøge at tjene penge her, men blot få dækket Jeres omkostninger helt eller delvist.

Bendtsen:

Herefter får man alt hvad man skal bruge af billede materiale, vejl. udsalgspriser, tekster mv. fra os, opsætning af nye shops står man selv for, dog kan en af køberne muligvis overtage vores eksisterende shop for X antal kr.

Herefter vil vi give mulighed for dropshipping aftale på alle produkterne, dvs. vi holder varelager mv - så køberen kan koncentrerer sig om ombyning, vedligeholdelse mv af deres egen webshop. Og så bliver der aftalt en fast procent sats i fortjeneste på alle produkter.

Dvs. for "franchise-tageren" er der som sådan ingen risiko, andet end udgifter til opsætning af shop samt drigt heraf, dog vil vi gerne kunne styre at de pågældende shops ikke har konkurerende produkter - samt at hvis køberen vælger og implementerer vores produkter i deres eksisterende shop, skal shoppen være med relevante produkter, så vi ikke kommer ud i at have vores produkt (glas) på en shop der i forvejen sælger kosmetik produkter eller lignende.

Det er jo omtrent som at købe fra enhver anden leverandør. Hvori er franchise-idéen? I skal virkelig have noget at byde på, ellers er det jo bare forhandlere I skal finde.
Vedr. den manglende risiko, så er den eneste risiko som franchisetager ikke har, er vedr. varelager. Der er masser andre udgifter forbundet med at drive webshop, så det er absolut ikke uden risiko.

Bendtsen:
Sådanne setup kunne sagtens laves IRL, men kan det også gøres på nettet? - vi garanterer selvfølgelig at man på en måde for eneret på konceptet på nettet - dog fordelt mellem 2-3 aktører - der er også mulighed for at udvide med webshops i Sverige/Norge og for den sags skyld også i Tyskland med tiden.

Danmark er et lille land, så 2-3 aktører på nettet i Danmark der skal konkurrere mod hinanden, og bruge samme salgsmateriale fra Jer, det lyder i mine ører ikke attraktivt. Så er vi igen ovre i, at det blot er forhandlere I mangler.
Hellere satse på at få én dygtig franchisetager til at bygge videre på Jeres nuværende webshop, som kan sørge for at I sælger en masse varer. Herefter kan I evt. udvide til nye markeder, med samme franchisetager eller lokale franchisetagere.

Jeg håber at du kan bruge kritikken :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 00:36

Hej Allan

Super indlæg - lige de input jeg har brug for.

Jeg er sku lidt småtræt nu, men vil lige vende tilbage med flere pointer imorgen - så kan det være du kan kommenterer nærmere :)

God nat herfra.

Bendtsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 10:33

Hej Allan

Som tidligere nævnt, tak for info.

Mht. antal aktører har du måske ret i at 3 er for mange - og mht. franchise ideen, så burde man måske gøre det hele køreklart til de enkelte franchise tagere ved at få vores egen shop opdateret og evt. lave en ekstra - og så reelt tilbyde disse til "salg" men hvor eneret til konceptet følger med, samt dropshipping aftale mv følger med.

Er der andre måder man ellers kunne gøre dette på - for egentlig kan jeg jo ikke ligefrem prale af at have tid til at sætte en sådan op, når jeg ikke engang har tid til at drive vores egen i forvejen :)

Måske franchise er et forkert ord at bruge - nogle andre gode ideer?

Bendtsen

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 10:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har tilbudt lignende i nogle år nu, dog tror jeg at en af de største fejl, jeg har lavet, ikke at kræve et beløb for at folk kan komme igang. At drive internetforretning, er den første lange tid, op af bakke. Giver du ikke folk en økonomisk binding på hvad de engagerer sig i, så øger du samtidig chancen for at de kaster ringen i håndklædet.

Det er uhyre tidskrævende at hjælpe "nye" wehshopejere igang, og hvis det kun er 1 ud af 4 som hvorpå det faktisk lykkedes dem at lave en lukrativ forretning, så har du stadig 3 som bare vil forfalde, og det koster tid.

Der er dog masser af fordele også, rent søgemaskinemæssigt får du mulighed for at æde og brede dig meget mere. Jeg er helt uenig i at der ikke er plads til både 2, 3 eller for den sags skyld 5 aktører på markedet. (det er selvfølgelig brancheafhængigt). En af de mest positive ting jeg har erfaret er netop at forskellige mennesker tænker sjovt nok også forskelligt, så nogen fokuserer på facebook, andre adwords, nogen SEO, nogen mener offline kan betale sig osv.

Så man stjæler nødvendigvis ikke hinandens kunder. Tværtimod kan det jo være man fjerner incitamentet for andre til at komme igang når det ser ud til at der er mange aktører på banen. Og hellere få en lille bid af kagen end slet ingen, for konkurrenterne skal nok komme.

Jimmy

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 10:47

Hej Bendtsen

Det kunne godt lyde som distributører/netværkere - som skal sørge for trafik til e-shoppen, og som skal reklamere for produkterne, og det skal de koncentrere sig om, og det salg de kan generere derved får de provision af  - dette kan så udvides til - at DE laver et stykke arbejde for at starte nye op i andre lande - og derved får en mindre andel af den omsætning der genereres på dette marked - mod at de yder supporten - dette belønnes også med en provision.

MEN dette er IKKE nemt at lave et setup på.

Held og lykke

mvh

Lillian Pabst

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:06

Hej Bendtsen

Er det dine glas, du ikke har tid til? (Så i en tråd en fyr, som søgte "mandevarer" som dropshipping)

Michael Kousgaard

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 12:10

Hej

Tak for alle jeres indlæg - til Michael Kousgaard - ja det er min eglas jeg ikke har tid til, dog kun på webshoppen, vores B2B salg går glimrende, men jeg synes virkelig at driften af shoppen trækker tænder ud, og vi har virkelig mærket en positiv udviklilng de sidste 3 måneder på vores hoved forretning hvor vi bliver nødt til at holde 100% fokus - jeg vil gå så langt og sige vi er tilbage til 2007 niveau - så opdateringer mv på webshoppen er virkelig nedprioriteret, hvilket jeg egentlig synes er rigtig ærgeligt, da det indtil nu faktisk har kørt rigtig fornuftig - trods vores manglende ressourcer.

Man kunne jo ligeledes tænke sig at man udvidede sin shop med produkter der er relevante, såsom vintilbehør, vin, vinsmagninger mv - evt. udlejning af eksklusive vinglas i stedet for disse ballon glas til 2 kr. som man normalt kan få fat i.

Der er rigtig mange muligheder, men har bare ikke tiden til at gøre noget ved det pt. og derfor har jeg gået og tænkt over hvordan man kunne lave en god løsning - hvor vi selvfølgelig i sidste ende kan tjene nogle penge, men samtidig kan tilbyde en attraktiv løsning til 2-3 aktører, der også igennem en fordelagtig aftale kan lave en god forretning, så man på den måde også bibeholder motivationen for yderligere udvikling hos de enkelte - da det bestemt ikke er døgnfluer vi vil have med at gøre.

Så flere input er meget velkomne, tager alt til mig således at jeg kan lave den bedst mulige løsning for alle.

Bendtsen

Fra Ballerup
Tilmeldt 11. Jan 09
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 14:16

Hej Bendtsen

Send lige en PB, så har jeg et par spørgsmål.

Mvh Nicolai

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:21

Hej Bendtsen

OK, www.netkurven.dk har efterlyst dropshipping-produkter i en anden tråd - synes dog ikke at siden designmæssigt sælger sig så godt som din, men nu er det jo ikke mine glas, så prøv det....

Michael

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)