hej Omar
MAc er mere i foranding end nogen sinde og det er DEM der syntes at de skal justere deres produkter med de nyeste stik, LED, blanke skærme, unibody, m.v.. for at være den ledende inovatør på markedet - og joh hvis du har lyst til at hoppe på den og være med der.. så kan man det.. eller lade være. Men der er ingen forskell på computer-verdenen som er teknik drevet og den af HIFI produkter.. det er altid det nye der driver markedet i en bestemt retning
du kan snildt nøjes med at købe en maskine og først skifte den ud om 5 år - men lad være med at gå i MAC butikker eller læse om dem online.. for så.... 
"Du forstod vist ikke min point" Joh den fangede jeg da vist fint, men en Farrari er og bliver en Farrari - og den virker som den skal og det er derfor Køberne af "Farrari" bliver ved deres - når de først har købt en - og præcis sådan ER MAC brugere.. en lille nørdet fanskare som nu er blevet større. og det kan jeg jo tale med om da jeg startede med min første MAC i 1990 og har hulper 1000 vis af folk med deres maskiner siden.
"ikke normalt har behov for at rode i alt muligt som jeg ikke har forstandpå" : Uha - så skal du måske slet ikke have en computer - da det er nemmere at løse dine problemer på en MAC end på en PC - og det siger jeg som tidligere IT-administrator samt Backbone Suporter hos et et par forskellige firmaer :-)
"brugervenligheden kan være hæmmende for vis der sker noget, så er det et helvede at skulle lave den selv": du ringer bare næste gang - det er typisk en fejl 40* når noget ikke virker. og ellers kan jeg anbefale at du bruger din Terminal til at udstede kommandoer istedet haha.. prøv med at slå op på: sudo command mac.
At du havde et problem på din maskine kan skylder rigtigt mange ting - men det kan løses - og samme problem på din PC? - sværere at løse.
jeg anbefaler at du slår det engelske sprogede system til. så kan du faktiske Google dit problem og måske finde en løsning
Man skal da ikke være mindre "ekspert" på en MAC end en PC generelt.. bare andre problemer - som dog oftest er til at løse - og så bliver der opdateret på fejl hurtigere.
*http://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40
"kun skal bruge til spil og lign. så er mac næsten spild af penge!" en MAC er da ikke spild af penge slet ikke når den har et: GeForce 9400M graphics processor eller ATI Radeon HD 4670, TI Radeon HD 4850 - indbygget med optil 4 processore.
se her:
spil til MAC:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Macintosh_games
og blandt dem kan nævnes:
Left 4 Dead - steam, Harry Potter. Halo, DOOM3, COD4 - modern warfare, LEGO spilene, Battlefield 1942 / 2042, Bioshock, Close Combat, SIMS 3, Age of Empires 3, Spore, SimCity 4, Need for speed Carbon, GTA, FIFA , Warcraft 3
Knights of the old rebublic og andre Star Wars titler, C&C - generals + zero hour, Age of Empire, Prince of persia, Shaun white skateboarding. Moto GP, Guitar Hero 3, Counter Strike - Cider port, Quake 4, Half Life 1+2, Need for speed
jeg tror at spil delen er dækket fint her.. og så er der jo også muligheden for at køre STEAM eller CIDER port.
Men når det kommer til spil så er det jo primært dit valg af grafik kort der tæller - så hvis man ikke har et godt grafikkort i sin maskine så kan man heller ikke spille de gode spil - og som i alle andre maskiner - så må man vælge efter behov.
"men hey hvis man kan se sig tilfreds med en G4 idag så er det nok ikke et problem." jeg har skam mere end 1 G4 bærbar, der er også G4 power mac og en Macbookpro, så nej er aldrig tilfreds - men skifter ikke maskine ud pga. ændring af stik type eller skærm DVI = macs eget stik og det ændrede de til standarden HDMI før alle andre.
"for at mac skal kategoriseres som et livsstilprodukt så skal det i min verden være op to date": så B&O er ikke et livstilsprodukt?.. tror du har din egen difinitaion af hvad et livsstilsprodukt er.. som eksempel så halter B&O typisk meget bagud når det gælder ny tek. selv med deres nyeste maskine til ca. 43.000 ( minus det løse) - og der kan du nu få en Samsung med bedre og nyere features* til den halve pris.. så jeg foretrækker samsung som "livsstilsprodukt"
*manglende feaures: kun 2 HDMI stik?, medie streaming, film via USB 2.0, internet TV, content library, se film og billeder eller høre musik der er lagret på din computer når som helst trådløst, se film og billeder fra mobiltelefoner, som understøtter DLNA. - og så er B&O's slim TV 6,4 CM tyk.. kontra dito LED fra Samsung som kun er 2,57 CM.. så nej tak til B&O uanset hvor pænt deres produkt skulle se ud.. og iøvrigt er Samsungs TV bare bedre og flottere.
og om 2 måneder kommer de helt nye skærme... så er Samsung så et livstils produkt?
Livstilsprodukter handler primært om signal værdi - og det har MAC maskiner - og de er skam uptodate - måske lidt for UP to Date - ja nu har de skiftet stik igen. (Mini DisplayPort.) men det betyder understøttelse af 30" externe skærme med opløsning op til: 2560x1600, og med adaptor - kan du nu bruge VGA, DVI, HDMI - men så starter problemerne først - den evige plug-unplug kamp.. gid alle bare kunne blive enige om en standard ... hahaha..
se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
med Venlig Hilsen
Claudio