Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til DB tal.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg skal lige høre, kan sku ikke huske det.

Hvordan er det nu man regner sin dækningsbidrag ud ?? Ved en dobbel op på indkøbsprisen er det 38 mener jeg ,men hvordan regner man det ud ??

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:51

kim andersen:
Ved en dobbel op på indkøbsprisen er det 38 mener jeg ,men hvordan regner man det ud ??

Nu har jeg aldrig gået på handelsskolen, så det kan godt være at jeg får nogle hug om et øjeblik - men hvor søren får du tallet 38 fra?

Dit dækningsbidrag er groft set din salgspris fratrukket de direkte omkostninger på det pågældende produkt. Det vil sige indkøbspris, produktionsomkostninger eller andre omkostninger som er forbundet med produktet. Så sådan noget som udgifter til kontorartikler, telefon, husleje m.m. er ikke noget som der tages højde for i udregningen af dækningsbidraget.

Jeg ved godt at der er nogle kloge hoveder som har en længere uddannelse end jeg, som vil sige at der findes en formel der dikterer at ens DB bør være 38%, men det er jo så ikke noget som tager højde for hvad virksomheden har af øvrige omkostninger, indkøbspriser m.m.

/Jesper

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 08:07

Ja det ved jeg godt.. Men man regner det ud fra indkøbsprisen, kontra hvad varen bliver solgt for... Alle andre udgifter er ikke med..

Når man laver årsbudgetter siger man jo, at man gerne vil have 40 % i dækningsbidrag på varerne.. Men hvordan man lige regner det ud kan jeg ikke huske..

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 18:03

Hej,

Dit dækningsbidrag på en vare er salgsprisen minus de omkostninger som er direkte forbundet med salget af varen (indkøbspris for varen plus eventuelle leveringsomkostninger og lønudgifter relateret til salget).

Der er ingen generel grundregel for hvor stort dit DB skal være, da det jo afhænger af hvilken virksomhed du har og hvilke varer du sælger. Det er dit dækningsbidrag fra alle dine salg, der skal dække dine faste udgifter og dertil forhåbentlig generere noget overskud til dig selv.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)