Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Højre eller venstre menustribe?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad er jeres holdning til venstrestillet menu-gardin i forhold til højrestillet?

Alle menu''er er idag enten en horizontal toplinie, eller placeret i venstre side. Nogle der kender til nogle brugervenlighedstests omkring menuplacering og effekten af den?

Efterhånden ser jeg mange eksempler på websites med højrestillede ekstramenuer; så det ser ud til at der er ved at komme en udviklende holdning til placeringen ...

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:32
Altså uden at skulle gøre mig alt for klog på dette område, så mener jeg at have læst at det vigtigste altid skal stå øverst eller til venstre, fordi vi læser fra venstre mod højre og fra top mod bund. Så det ville jo nok se anerledes ud på i et arabisk senario :)

Personligt bliver jeg altid "forvirret" hvis menuen er placeret til højre.. Det passer simpelthen bare ikke til min måde at arbejde på, men det kan jo også være dårlig vane.

Jeg ved at Microsoft har lavet masser af brugervenligheds undersøgelser, men har ikke tjekket om de er offentligt tilgængelige.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 17. Sep 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:56

Dato: 16-09-2006 00:32:21 Forfatter: Christobel

Altså uden at skulle gøre mig alt for klog på dette område, så mener jeg at have læst at det vigtigste altid skal stå øverst eller til venstre, fordi vi læser fra venstre mod højre og fra top mod bund. Så det ville jo nok se anerledes ud på i et arabisk senario :)

Det er nemlig korrekt. AlkaSeltzer iværksatte for år tilbage en kampagne i Mellemøsten for deres hovedpine brusetabletter. Det første billede fra venstre viste en mand, der ikke så ud til at have det særligt godt. I midten så man samme mand drikke et glas med en perlende drik. Til højre på det sidste billede så man endelig samme mand - helt veltilpas og smilende. Der blev ikke solgt mange AlkaSeltzer på baggrund af den kampagne, og kampagnen regnes for at være en af de største marketing fejl i nyere tid.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 22:26
Hvordan man læser og hvordan en menu er sat op er altså ikke det samme :)

Hvis vi tager lige netop det tilfælde med, at man læser fra venstre mod højre, hvad fedt er der så ved en menu der er foran teksten? På en side (på hjemmesiden) er det jo oftest indholdet, der er vigtigere end navigationen - og netop derfor kan det være en fordel at placere menuen i højre side...

Men for at svare på det oprindelige spørgsmål, tror jeg ikke der ligger nogle faktuelle oplysninger, der er værd at bruge, da det er meget forskelligt og afhængigt af designet. Jeg har set sider hvor menuen er helt i bunden - og det passer til siden, fordi den er sat op sådan :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 00:30
Jeg mener det kommer an på designet...
Jeg ser mig ikke sur på som den er til højre eller venstre...
Bare man kan se og navigere i den...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:37
Som Marcel skriver, er der mange forskellige strategier for design af et website, herunder navigationens udforming og placering. Mange af dem virker, i de rigtige situationer - selvom de er meget forskellige. Så det vil være forkert at lede efter DEN ene løsning der virker - for der er mange. Forhold omkring websitets størrelse, mængden af services, produkter eller informationer der tilbydes osv. har også en kæmpe indflydelse på hvilke navigationsmodeller der virker. Jeg har arbejdet med websites der havde over 50 millioner websider, og her kan man ikke bruge samme navigationsmodel som på et site med 6 sider, der sælger et enkelt produkt.
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:01
Uanset om der læses fra venstre til højre, top til bund, så er internetbrugere vænnet til at en hovednavigation som regel enten ligger i venstre side eller toppen, og så kan underliggende navigationselementer f.eks. godt være placeret i højre side, som del af indholdet. Det er vel nærmest blevet en grundtanke for webdesign. Dermed ikke sagt at navigation ikke kan ligge i højre side, for det kommer i høj grad an på indholdet.

Når det gælder f.eks. informationssites, så vil man som bruger nok gerne have at de følger "standarden" for sådanne sites, mens branding- og konceptsites, kunstsites mv. har en større grad af frihed, når det kommer til placering af navigationen og øvrige elementer.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:26
> Uanset om der læses fra venstre til højre, top til bund, så er internetbrugere vænnet til at en hovednavigation som regel enten ligger i venstre side eller toppen

Det gælder ikke for blogs - og har du analyseret de bedste Arabiske, Kinesiske eller Japanske websites? :)
De bedste blogs jeg kender har alle navigationen til højre - inklusiv mig egen.

Dertil kommer sites der sælger et enkeltstående produkt. Til sådanne sites findes der en række meget effektive koncepter, som hverken har top eller side-navigation - de består hovedsageligt af en meget lang smal side. Ja, jeg ved godt de er grimme, men tro mig, de sælger sindssygt godt (Ken Evoy style).

Det vigtige er ikke, om navigationen er til højre, venstre eller i toppen, men at der er sammenhæng i strategien!
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:01
Du har ret mht. blogs. Den havde jeg ikke lige tænkt på. Men igen, her er tale om en unik kategori af websites, der er skabt på et helt andet grundlag end f.eks. kommercielle sites og information sites.

Mht. koncept-sites, så var det netop min pointe, at det her er iorden med utraditionelle indholdselementer og anderledes strukturer, ligesom man som bruger også bedre accepterer at f.eks. hele produkt-sites er opbygget i flash mm.

Jeg tror i bund og grund vi er enige om, at det er indholdet, der er afgørende for opbygningen af sitet, hvorfor der ikke er noget endegyldigt svar på hvad der er det rigtige at gøre mht. navigationen ud fra et generelt perspektiv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)