Frank, .htaccess er en Unix standard - det virker altså ikke på IIS. Så dit forslag kan faktisk slet ikke bruges her :) Iøvrigt er det helt forkert at bilde folk ind at fuld kontrol er knyttet til netop denne standard. Du har med standarderne for andre webservere - herunder IIS, nøjagtig samme kontrol over hvad der sker. Det vigtige er IKKE hvilken webserver eller standard der anvendes. Det vigtige er forskellen på server baserede redirects og klient baserede redirects (som META-refresh, JavaScript osv). Det sidste er som regel ikke en god løsning. Server baserede redirects kan så være midlertidige (302 eller 307) eller permanente (301). Det er som regel et permanent redirect (301) du skal bruge - men ikke altid. Nedenfor følger koden til korrekt 301 redirect på nogle af de mere udbredte platforme (taget fra min SEO bog, hvor man kan læse meget mere om netop korrekt opsætning af sine domæner): 301 redirect i ASPResponse.Status="301 Moved Permanently"
301 redirect i PHP<?
301 redirect i ASP.NET<script runat="server">
301 redirect i JSP (Java)<%
301 redirect i Ruby on Railsdef old_action
|
Mikkel deMib Svendsen:Frank, .htaccess er en Unix standard - det virker altså ikke på IIS. Så dit forslag kan faktisk slet ikke bruges her :)
Da opretgratis.dk kører på Wordpress, gik jeg ud fra, at det i dette tilfælde drejer sig som noget unix hosting, ikke IIS.
Mikkel deMib Svendsen:Iøvrigt er det helt forkert at bilde folk ind at fuld kontrol er knyttet til netop denne standard. Du har med standarderne for andre webservere - herunder IIS, nøjagtig samme kontrol over hvad der sker.
Det vigtige er IKKE hvilken webserver eller standard der anvendes. Det vigtige er forskellen på server baserede redirects og klient baserede redirects (som META-refresh, JavaScript osv). Det sidste er som regel ikke en god løsning. Server baserede redirects kan så være midlertidige (302 eller 307) eller permanente (301). Det er som regel et permanent redirect (301) du skal bruge - men ikke altid.
Jeg prøver ikke at bilde nogen ind, at unix servere og .htaccess er det evigt saliggørende. Jeg prøvede blot at give et konkret råd til en, der åbenlyst ved endnu mindre om redirects end jeg selv. Og hvis alternativet for folk, der hoster på det typiske lavepris-php-hotel er at rode med ukendte løsninger fra hosten selv, må redirect via .htaccess være at foretrække. I hvert fald hvis man gerne vil sikre sig, at der bliver valgt en 301-løsning.