Jeg sidder og kigger på diverse kurerfirmaer, ser blandt andet en der har faste priser for transport til hele europa. Så står der eksempelvis en pris til Madrid på knap 23.000. Og så er der ellers et hav af europæiske byer nævnt. Men er der virkelig ofte ture rundt i europa for så mange kurerfirmaer? Altså hvem vil betale så mange penge for det? Er det virkelig noget transportfirmaerne har kunder til? Eller sker det kun en gang om året de kommer ud på sådanne ture?
Hvis en produktionslinje står stille pga. en manglende reservedel, og det koster en halv million eller mere om dagen, så er kurer-udgiften peanuts. Den reservedel skal bare hjem hurtigst muligt
Det kunne også være vigtige dokumenter - f.eks. en kontrakt til underskrift. Hvis en million-ordre afhænger af at papirerne når frem i tide, så er kurerudgiften igen peanuts.
Der kunne nævnes mange eksempler, men de handler alle om, at udgiften til en kurer er mindre end udgiften på at vente på at tingene når frem.
Ja ok, jeg er med på at det i sådanne tilfælde er biligere at betale en dyr kurerpris. Men at sende en bil afsted kurer til Madrid, han kommer vel ikke hurtigere derned, end med DHL der er fremme næste dag. Han skal trods alt bruge noget tid derned!
Og hvor tit sker de der meget lange ture reelt? Er det en gang om året eller 1 gang om ugen?
Det sker faktisk nogle gange hver dag - endda flere gange på en dag. Det er ved nedbrud men også med gods som ikke er egnet til fly. Hertil kommer at tiden jo nogle gange er så vigtig at godset bliver sendt. Men der er også meget stor forskel på prisen for disse ture, og man kan altid opnå en hvis rabat. Men har du spørgsmål om Kurer - er du meget velkommen, da jeg har arbejdet i flere år i denne branche - og været med til at opbygge en af de helt store privat ejede selskabet. Ellers er alle de store jo ejet af post selskaber, f.eks. Budstikken er Post DK, GLS er engelsk osv osv.
Jamen tænkte hvad så som chauffør. Når man møder om morgenen, kan man så havne i en tur til Spanien ligepludselig. Og hvad gør man med aflønning osv for sådanne chaufførrer? De skal jo trods alt have nogle pauser ned igennem Europa, eller hvor det er man skal hen. Og får man så nogle fridage efter, eller hvordan fungerer ansættelsesforhold for chauffører med den slags kurerkørsel?
Overvejer lidt at søge ind i den branche da jeg elsker at køre bil osv. Og så blev jeg lidt nysgerrig. Men altså "bare" som chauffør, og ikke som selvstændig. Men er lidt bange for aflønningen og forholdene er elendige. Eller er det en forudindtalelse jeg ikke bør have?
Jeg kører kurer, for Bring Express (de grønne bude)
Skulle man få sig sådan en tur, så er de fleste villige til at smide alle planer i vasken og komme derud af.
Sådan en tur kan jo tjene en stor del af månedslønnen ind, så det er intet problem at få den afsat.
Men som der er skrevet, så er det vigtige produktionsting, kontrakter eller lign, hvor prisen af turen er så lidt, i forhold til værdien af varen eller dens omkostninger
Nu ved jeg ikke, om du har familie og børn, hvor den slags ture kan komme noget på tværs af planlægningen. Ellers så kast dig ud i det, hvis du har lyst til at prøve. Det er en stor oplevelse og et herligt afbræk i den daglige trummerum med dens slags ture. Skulle det vise sig, at være for hårdt, så søg noget andet.
Jeg har selv i mit job som udviklingingeniør prøvet at ryge til Sydspanien med 3 timers varsel med en flok reservedele, knokle hele natten, være med til en demo for en kunde næste eftermiddag og tage aftenflyet hjem. Det var hårdt men en kæmpe oplevelse
Du har jo i princippet ret. Alt andet lige, så giver den slags jobs noget livserfaring og nogle oplevelser, men det har selvfølgelig en pris for privatlivet.
Nu bliver jeg nysgerring. Hvordan ligger lønnen som kurer-chauffør i forhold til almindelig "kort-turs" chauffør?