Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 4 ud af 7 (69 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15006
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper G:

Jeg må give dig ret i det du skriver angående at vejlede, men det har jeg vist også gjort tydeligt tidligere. Det er umuligt for nogle brugere på et forum, og vurdere fornuften i sådan et valg, uden at kende trådstarters egenskaber, viden osv. Der er simpelthen ingen der kan give en anbefaling med så få informationer, og derfor bør det rette råd lyde på skolegang. Alt andet kan jo have katastrofale konserkvenser...

Både Thomas og Mikkel er eksempler på folk der har gjort det godt, uden uddannelse (jeg troede i begge havde noget, men supprice), men man kan jo desværre sige at I er one of a kind. Hvergang der kommer sådan en slags, kommer der rigtig mange, som falder igennem, og som måske aldrig kommer på rette spor med deres liv igen...

Og en ungdomsuddannelse på 3 år, er ik spild af tid. Man får en masse basisviden, som sikkert senere hen føre en på rette spor til iværksætter ideen. Til tider synes jeg at nogle herinde bare vejleder folk til at blive selvstændige og tage springet. Men hvordan bliver man egentlig iværksætter uden ideen eller produktet? At være iværksætter kræver man har noget at rode med, og det er ik bare noget man bliver for sjov eller fordi man lige har lyst til at prøve det i 3 mdr. Måske en lidt mere kritisk tilgang til folks drømme, uden at ødelægge dem på nogen måde, ville være super, så de både indser at det kræver et produkt/service + en vilje/ånd at blive selvstændig. Mangler en af faktorerne går det galt...

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper, prøv lige at springe tilbage og læs trådstarters spørgsmål ... Han spørger ikke om han skal springe ud af 9. klasse og begynde som selvstændig. Han spørger, på baggrund af en diskussion på sin arbejdsplads, om det er MULIGT at klare sig med blot en 9. klasse. Nogle af hans kollegaer siger, at det kan man ikke. Og her er vi så nogle der bryder ind og siger: Jo, det kan man godt.

Hvis du læser mit forrige indlæg i denne tråd vil du se, at jeg netop understreger, at det er et mindretal, der egner sig til at uddanne sig selv - men for dem der gør, er uddannelse ganske enkelt spild af tid. Jeg ved godt, at det provokerer nogle - særligt nogle af de akademikere, der har spildt 10 år på universitetet og i dag sidder i en ussel 2-værelses lejlighed uden job.

> Ufaglærte mænd er de første som fyres når krisen kradser

Jeg synes her, at du tager det traditionelle danske udgangspunkt: At vi uddanner os til et liv som lønmodtagere og at jobs er noget man "får". Sådan har jeg personligt aldrig haft det. Arbejde er ikke noget jeg "får" - det er noget jeg "tager". Der er en væsentlig forskel. Og det er måske netop denne forskel der gør, at jeg sagtens har kunne klare mig uden videre uddannelse.

Uddannelsessystemet er i høj grad bygget op omkring en "tryghedskultur", der handler om sikkerhed og at have noget at falde tilbage på. Livet som iværksætter handler rigtig meget om det modsatte - at turde tage chancer ingen andre tør tage, på det rigtige tidspunkt. At turde satse. Hvis man hele tiden ultimativt søger tryghed, så er iværksætterlivet nok ikke det rigtige for en.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:49

Winther & Winther:

Ved da godt at man ikke lærer om eksport hvis man er skiindstruktør, men det gør man da hvis man arbejder i et firma som har noget med det gøre..

Tror du har misforstået mig lidt. Ja jeg mener at hvis har prøvet mange jobs, så ved man en masse. Men selvfølgelig skal man vælge de jobs hvor man kan få lært noget, for jo at være skiindstruktør så lærer man ikke noget, hvorimod et job som sekretær for en revisor/advokat så sker der noget.

Okay det kan godt være jeg misforstod dig lidt, men vil stadig mene at selv en sekretær for en revisor/advokat, ik får en særlig stor eller brugbar viden... Du ved godt hva en sekretær laver ik? Tager tlf, booker møder, læser post, sender post osv... Måske ik lige der man score de vildeste guldkorn til en tilværelse som iværksætter...

Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 13:07

Hej Reed,

Du har allerede fået råd om at følge din indre trang til at blive iværksætter.... så det vil jeg spare dig for.

Mht. uddannelse så bør du udnytte at DK er et helt unikt land ift. muligheder for uddannelse.

Jeg er selv uddannet HD-A, men det er sådan set ikke min pointe.... min pointe er at du sagtens (i DK) kan kombinere din lyst til at blive iværksætter med en form for uddannelse der passer til den retning din virksomhed går i. Min HD blev taget som et deltidsstudie og netop det at jeg kombinerede arbejde med uddannelse var den absolutte bedste måde at jeg kunne udvikle mig.

Claus

http://forretningsplanen.blogspot.com

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:24

Winther & Winther:

Nej det er rigtigt. Men man får trods alt lidt indsigt i branchen....

Ja men det er godt nok os lidt...

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:13

Mikkel,

Angående trådstarters spørgsmål, så er det rimelig tydeligt udfra de øvrige indlæg der er skrevet i tråden. Tage til USA, gøre rent, måske skrive en bog, bare ikke skole. Reed, mit råd er, at du skal have et klarere billede af dine ønsker før du dropper skole, men det kan fint være du trænger til at lave noget andet. Tag fat i en studievejleder og hør om mulighederne. Der er også tekniske skoler, som du kunne overveje og lave lidt iværksætteri i fritiden.

Men til Mikkel: Dit forrige indlæg er godt, men jeg er ikke enig i dine sammenligninger med fodboldspillere og balletdansere. Det professionelle system er opsat således at man sikrer at eleverne modtager uddannelse mens de går på talentskoler. Hvis det viser sig at de unge mennesker mister interessen eller mangler talentet, er setup'et således de kan vende tilbage til uddannelse. 

Dermed ikke sagt jeg er uenig i hvordan uddannelsessystemet kan forbedres og andre af dine pointer. Jeg gider dog ikke spille med på din motivforskning om hvorfor nogle akademikere skulle opfatte dig som provokerende, jeg tror de er ligeglade.

Danmark tilbyder ikke alene de bedste uddannelser i hele verden, men også på de bedste vilkår. Mange helt almindelige mennesker har mulighed for at læse på universitetet og f.eks. bytte sig til et semester på verdens mest anerkendte uddannelsesinstitutioner - nogle af dem man ser på TV. Danskere får penge for at studere, resten af verden skal forsørge sig selv og betale for uddannelsen.

En hel række spændende jobs (ja, det kunne også være som selvstændig/freelance) kræver en uddannelse, nogle af dem nævner Rosenstrand, men det kunne også være hvis man vil iværksætte (og opfinde) inden for f.eks. nanoteknologi og andre nye ting.

Det er ikke uddannelsessystemet, men arbejdsmarkedet der er opbygget som en "tryghedskultur". Når "man" tager et job er "man" sikret 37 timers arbejdsuge, løn og til tiden, pension, ferie, løn under sygdom, barsel, sikkerhed ved fratrædelse, sygeforsikring. Som selvstændig er der ingen garanti for noget som helst fra tryghedslisten. Økonomisk er der, så vidt jeg husker, ingen fordel i at blive selvstændig og statistikkerne tager næppe højde for timelønnen. Man skal ikke blive selvstændig for at blive rig, ligesom man ikke skal forsøge sig med fodbold og musik.

Hvis man ikke kan lade være, så skal man naturligvis lave musik, iværksætte eller rejse jorden rundt. 

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:11

> Det professionelle system er opsat således at man sikrer at eleverne modtager uddannelse mens de går på talentskoler.

Det gælder kun for nogle af de mest "institutionerede" dele af det marked - rigtig mange af dem der bliver f.eks. musik- eller sportsstjerner i en ung alder gør det altså udenfor dette miljø. Uddannelsen består iøvrigt "kun" af grundskoling, samt den faglige uddannelse de så får, som balletdanser, fodbildspiller osv - fag, der ligesom iværksætteri, er meget usikre, kræver noget helt særligt f folk for at overleve, og ikke mindst kræver at der knokles usædvanligt meget.

Men når vi nu har både balletskoler, fodboldskoler og musikskoler, der tager meget unge mennesker ind og dyrker deres særlige (og sjældne) talenter, hvorfor så ikke gøre det samme med iværksættere? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

Jeg har gennem mit lange liv efterhånden mødt så mange unge, der lige som mig selv, bestemt ikke ville få gavn af uddannelsessystemet. Problemet er, at den besked stort set alle får, når de vokser op - af forældre, skolen osv. er, at uddannelse ALTID er godt. Men det er bare ikke korrekt. Havde man tvunget sådan en som mig, eller de mange andre som jeg (der også klarer sig godt uden uddannelse), havde det aldrig ført noget godt med sig.

Det er fint nok at sige, at uddannelse er godt for de fleste. Men det er altså bare ikke det folk får at vide. Se bare tråden her - mange siger jo, at man bestemt ikke skal stoppe med at gå i skole efter 9. klasse - at det ikke er nok til at klare sig, at det er godt for alle at læse videre. Det er ensidigt. Og det er dumt. :)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:40

Hej Mikkel,

Jeg følger lige op med det samme og vi er nok ikke uenige om at folk som f.eks. Caroline Wozniacki prioriterer rigtigt (selvom hun så vidt jeg ved undervises i nogle gymnasiefag). Man kunne sagtens dyrke iværksættere mere og uddannelsesinstitutionerne er  også gået igang. Der findes iværksætter-linjer og innovations-linjer som jeg ved meget lidt om. Det kan være pop - jeg aner det ikke.

Men anyway, så har jeg ikke skrevet noget om 'altid'. Hvis man har vundet x-factor skal man naturligvis udnytte muligheden til fulde. Eller hvis man i det hele taget har et projekt man bare må gennemføre. Men sålænge jeg ikke kender formålet eller personen råder jeg til uddannelse :-)

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 22:51
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

> Det professionelle system er opsat således at man sikrer at eleverne modtager uddannelse mens de går på talentskoler.

Det gælder kun for nogle af de mest "institutionerede" dele af det marked - rigtig mange af dem der bliver f.eks. musik- eller sportsstjerner i en ung alder gør det altså udenfor dette miljø. Uddannelsen består iøvrigt "kun" af grundskoling, samt den faglige uddannelse de så får, som balletdanser, fodbildspiller osv - fag, der ligesom iværksætteri, er meget usikre, kræver noget helt særligt f folk for at overleve, og ikke mindst kræver at der knokles usædvanligt meget.

Men når vi nu har både balletskoler, fodboldskoler og musikskoler, der tager meget unge mennesker ind og dyrker deres særlige (og sjældne) talenter, hvorfor så ikke gøre det samme med iværksættere? Det har jeg aldrig rigtig forstået.

Jeg har gennem mit lange liv efterhånden mødt så mange unge, der lige som mig selv, bestemt ikke ville få gavn af uddannelsessystemet. Problemet er, at den besked stort set alle får, når de vokser op - af forældre, skolen osv. er, at uddannelse ALTID er godt. Men det er bare ikke korrekt. Havde man tvunget sådan en som mig, eller de mange andre som jeg (der også klarer sig godt uden uddannelse), havde det aldrig ført noget godt med sig.

Det er fint nok at sige, at uddannelse er godt for de fleste. Men det er altså bare ikke det folk får at vide. Se bare tråden her - mange siger jo, at man bestemt ikke skal stoppe med at gå i skole efter 9. klasse - at det ikke er nok til at klare sig, at det er godt for alle at læse videre. Det er ensidigt. Og det er dumt. :)

Mikkel, jeg har stor respekt for alt du har opnået og som jeg kan forstå har du opnået dette uden en gymnasiel uddannelse? - Hvilket jo bare er endnu mere imponerende, men du kan vel aldrig afvise 100% at du måske kunne have opnået ENDNU mere med en videregående uddannelse med speciale i f.eks. virksomhedsledelse og innovation(kun et eksempel). Eller tager jeg fejl? 

Jeg kender en mand som har klaret sig rigtig godt på arbejdsmarkedet uden nogen form for uddannelse, men jeg ved da at han ofte fortryder han ikke tog den lange hårde vej på universitetet, fordi det måske kunne ha' bragt ham endnu længere. 
Men igen, selvfølgelig er der personer som ganske enkelt ikke passer ind i skolesystemet. Jeg har selv ret svært ved det, men jeg har bidt i det sure æble og har nu færdiggjort min HHX, som jeg, set i bakspejlet, er rigtig glad for.  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har aldrig være tilhænger af den der masokistiske ide, at man skal spilde sine bedste år med noget der hænger en ud af halsen, når man kunne gøre noget bedre. Jeg tror ikke det fører meget godt med sig.

Og pointen er jo den samme: Jeg og de mange andre jeg kender i samme situation, er levende beviser på at det GODT kan lade sig gøre, at klare sig rigtig fint blot med en 9. klasse - eller mindre. Og det er jo det som spørgsmålet går på i denne tråd.

Jeg synes tit det virker somom, at dem der sidder og keder sig på uddannelserne, eller som har taget en enorm lang uddannelse og alligevel ikke kan få et fedt job, bliver provokeret over os andre, der klarer os fint uden - og har det sjovt alt imens. Og derfor har de brug for undskyldinger for, hvorfor de sidder hvor de gør - i form af den evindelige prædiken om, at man da ikke kan klare sig blot med en 9. klasse. Det kan man! Like it or not :)

Side 4 ud af 7 (69 indlæg)