Afstemninger er jo altid nemme at have med at gøre. Det er ligeledes afsteminger der har giver Dansk Folkeparti så mange mandater i folketinget. Artiklen forholder sig ikke substantielt til HVORFOR man skulle undlade reciprokke links, udelukkende til at der er en masse der synes man bør gøre det.
Det er alment accepteret at en sides PageRank har next to nothing at gøre med den samme sides evne til at opnå gode positioner i søgemaskinerne. Så hvorfor bytter folk så links alligevel? Fordi de ved at et indgående link med en relevant anker tekst og helst placeret på en tematiisk relateret side har en rigtig stor indflydelse på landingssidens rankings. Og dette er noget begge parter kan få. Derfor er analogien med at bytte øl rigtig dårlig. Det er ikke øl / PageRank man bytter, men anker tekster m.m. Og de følger altså ikke de almindelige additionsregler.
Hvis det er anker tekster man bytter, hvad kan så alligevel gøre at linkbytte skulle være uinteressant? Det kan det HVIS søgemaskinerne kan identificere de to links, og lave et virtuelt nofollow på dem begge fordi A linker til B som linker til A. Problemet er bare at gør søgemaskinerne dette konsekvent, så vil de ved samme lejlighed fjerne værdien af en masse links som er optjent ærligt og redeligt.
Eksempel:
www.livslinjen.dk ligger i dag nummer 7 på "selvmord". De har et link fra http://www.dr.dk/Sundhed/Sundhedsvaesen/. Et link fra DR har en høj TrustRank, og siden i sig selv har PageRank 5. Links fås ikke meget bedre end dette (det skulle lige være en anden anker tekst). Hvad ville der ske hvis www.livslinjen.dk en dag skulle få den ide at linke til en side på www.dr.dk, som omhandler selvmord og depression? Tjah, hvis linkbytte er omsonst, så vil de med dette ene link sige farvel til er PageRank 5 link fra et site med top autoritet, og dermed sandsynligvis tage et ordentligt dyk i søgemaskinerne. Er dette rimeligt? Ikke i mine øjne, og jeg kan heller ikke se hvorfor søgemaskinerne på denne måde skulle "straffe" et website der i god tro linker ud. Men som sædvanlig tjekker jeg gerne undebyggede påstande der peger i en anden retning.
Mvh Jesper