Hej Mathias
Er selv udøvende musiker og har efterhånden 22 år på bagen og 12 år som professionel. Har også rådgivet forskellige musikere om PR samt hjulpet en musik-booker til opstart af sit eget bookingbureau.
Nu ved jeg ikke hvad jeres ambitoner med orkestret er. Om det er at blive berømte eller om det er at have en masse spillejobs, men lad mig give et bud på hvad du kan gøre.
Man siger om pirater, at dem som blev berømte og berygtede var dem som døde tidligt( i galgen) og ofte i fattigdom. Til gengæld blev dem som holdt sig anonyme og lod de berømte og berygtede tage scenen, ja de blev nogen gange rige (hvis de var dygtige) og døde en naturlig død i alderdommen. Lidt det samme gælder i musikbranchen, på nær de allerstørste som bliver udødelige.
Hvis i ønsker at få en masse spillejobs, så kan du godt gå efter at skabe kontakter (få deres visitkort), men så skal du også holde dem i live og have jævnligt kontakt med dem.
Visitkort: Når i er ude og spille, så læg nogle bunker af visitkort for orkestret på bordene og i baren (spørg først om du må)
Booking bureauer: Kan være en god indgang til spillejobs. Kontakt forskellige musik-booking bureauer og hør om de ikke vil have jer i deres stald. Bookere tænker dog oftest i at tjene så mange penge som muligt ved at lave så lidt som muligt. Sørg derfor at i ikke binder jer til én enkelt booker, men at i gerne må have flere. Sørg også for at i gerne selv må finde spillejobs, uden bookmakeren skal have procenter for det.
Hvor villige de er til at give jer nogle gode vilkår og virkelig arbejde for jer, kommer an på hvor mange penge bookeren ser i jer. Det kommer igen an på hvor mange og hvilke grupper af mennesker i henvender jer til. Desuden at i spiller skide godt og laver et fantastisk show.
Mingle: Som der bliver sagt, er det vigtigt at mingle. Meget vigtigt. Det er det der skal give jer jobs. Networking er for en musiker alfa omega. Det betyder forskellen på at kunne leve af sin musik eller ikke. Hvis man som person er et dumt svin og behandler andre sådan, vil der ikke gå lang tid før telefonen står stille. Hvis man derimod er en rar og sympatisk person, behøver man langt fra være den bedste. Folk vil foretrække dig alligevel. Derfor er det vigtigt at du som skaffer jobs'ne, er åben og udadvendt. Kan snakke en masse small talk og kan lide det. Det gælder om at folk lærer dig at kende som en rar, sympatisk og dygtig repræsentant for orkestret. Hvem der så pludselig kommer og spørger om i ikke lige kan spille her eller der, er aldrig til at vide. Der er oftest udset en mand til at stå for/hyre musikken, omend det er til byfesten, gymnasiefesten eller virksomhedends julefrokost det gælder. Denne mand kender måske nogen eller også gør han ikke, eller også kender han nogen som kender nogen der kender et orkester. derfor behøver det ikke nødvendigvis være den "udøvende magt" som du skal have fat i. Og giv så altid folk jeres visitkort.
Demo cd: Har i lavet en demo cd? Ellers bør i indspille jeres 3-5 bedste numre og lægge dem på jeres hjemmeside. Udsend dem også til alle der efterspørger materiale.
Hjemmeside: Har i en hjemmeside anden end myspace?. Ellers få lavet en enkel en, hvor i præsenterer orkestret, de musiknumre i spiller, og vigtigt, nogle samples fra jeres demo cd, samt mulighed for kontakt/booke jer.
PR: Hvis i spiller til private fester som f.eks firma og gymnasiefester, så glem alt om PR. Hvis det er til byfest eller andet offentligt arrangement, så lav gerne en pressemeddelse og ring en journalist op for den lokale ugeavis og fortæl den "gode historie".
Som Mickel P skriver, så har du en meget stor opgave foran dig, hvis du skal have branded bandet, få spille jobs i de rigtige huse og generelt få hul igennem, uden den store erfaring.
Personligt ville jeg tage nogle timer hos Christian Have, som jeg selv har benyttet som min mentor. En gudsbenådiget PR mand inden for kunst og kultur. I behøver ikke at hyre ham til at gøre arbejdet for jer, da han mest er for de dyre hunde, men istedet bede ham aller ydmygst om han vil virke som en betalt mentor for dig et par timer. Han vil hurtigt kunne give dig nogle meget konkrete råd og få gravet ned til kernen af jeres projekt, og det behøver ikke koste en hel bondegård for en time eller to af hans tid.
Ellers er du også velkommen til at maile mig med spørgsmål eller andet, Gratis 
Held og lykke!
Jean