Hej Mathias! Uden at kende dig/bandet og jeres ambitioner og planer, så bliver mit input af mere generel karakter. Jeg kan tilslutte mig de råd du har fået af andre vedrørende promotion, på det punkt kan I gøre meget, for at blive synlige i bevidstheden hos de forskellige A&R folk rundt omkring i landet. Hvis I allerede har fremsendt demoer til de store majors, så kan du være rimelig sikker på, at de er blevet taget seriøst og blevet lyttet til af rette vedkommende. Hvad skal der så til, for at brænde igennem hos de ansvarlige A&R folk? Musikken skal holde, det er et must. I kan baggrundschecke hvilke udgivelser de enkelte A&R's har stået bag, og rette henvendelse til den rette af de forskellige A&R's, som typisk er på en major. Det ville være synd at sende materialet til en, som har andre musikalske præferencer end netop jeres genre. Desuden er der det med musik, at en sang automatisk lyder federe, når man hører den mere end én gang. Det handler om, at når et menneske hører en sang, så udvikles der i hjernen et særligt præferencemønster, der ubevidst forstærkes hver gang netop denne sang høres. Derfor skal jeres musik ind i øregangene på så mange som muligt hele tiden. I skal ud og spille (gratis?) gigs på cafeer, til fester, events og alt andet I kan komme i nærheden af. Desuden skal I "tvinge" radiostationer til at spille jeres musik, hvilket de meget gerne vil, hvis I udtænker hvordan I kan skille jer ud fra mængden og også tænker i baner, hvor radiostationen får noget ud af det. Hvad med fx. at tilbyde en radiostation et cut af jeres fremtidige indtjening, hvis de hjælper jer igang med radioeksponering. Det handler selvfølgelig også om jeres ambitioner og attitude. Er I superstars? (Ikke ensbetydende med, at I skal være arrogante og smadre hotelværelser). Og hvad med online? I ser cool ud, men har kun 434 venner på MySpace? Se at få en friendbase på 50.000+, I kan selv være med at skabe det for-hype, som også vil være interessant for et pladeselskab. Du skriver, at I gerne vil udgive et album. Det kan ske på mange måder efterhånden. I kan naturligvis sætte næsen op efter en pladeselskabskontrakt, men I kan faktisk også udgive selv. Det kræver naturligvis, at kan producere pladen selv I en tilstrækkelig kvalitet. Men også på dette område kan I tænke kreativt og inddrage en producer i jeres fremtidsplaner og forretning. I kan fx. selv udgive gennem Gateway Music, som er Dansk Musiker Forbunds distributionsselskab. Det er klart, at der i denne situation vil være en del administrativt arbejde, som I vil skulle håndtere (og som er meget svært), men muligheden er der. På et tidspunkt er der dog hjælp i sigte for sådan nogle som jer. Undertegnede og partnere er igang med at udvikle et større system, som giver alle kunstnere, bands og labels mulighed for at håndtere deres helt eget pladeselskab. Desværre er systemet stadig under udvikling, så det vil ikke gavne jer her-og-nu. Bedste hilsener,
|
Aleksander:Hvis I allerede har fremsendt demoer til de store majors, så kan du være rimelig sikker på, at de er blevet taget seriøst og blevet lyttet til af rette vedkommende.
Nej, det er bestemt ikke tilfældet! Jeg har selv siddet som modtager af netop nye henvendelser og demoer - både i mit eget pladeselskab, forlag og for Virgin/EMI. Faktum er, at kun MEGET få demoer der indsendes uopfordret bliver lyttet på af kompetente personer - hvis overhovedet.
På Virgin/EMI endte de fleste af den slags bånd i en stor kasse. Til julefrokosten blev de så hevet frem, mens vi grinede af hvor latterligt dårlige de fleste var. Ja, de lyder som en grov måde at behandle unge håbefulde kunstnere på - og det er det sgu også, men det er ikke desto mindre den måde demobånd ofte bliver behandlet på.
Man kan fodre svin med gode demobånd....
Hvis du vil have de rette til at lytte på en demo er det vigtigt at du har solgt dem på projektet INDEN de modtager båndet!