Hej, Står og vil til at købe nogle pc''ere til mig om kompagnon. Det hele er meget småt og har ikke i sinde (lige nu) at få en revisor på. Så ville lige høre de kloge mennesker herinde, om der er nogen der ved hvordan det forholder sig hvis man f.eks leaser en PC - kan jeg trække moms fra eller udgifterne? PC''ere kan jo også bruges privat (hvem tjekker) hvordan forholder jeg mig så til det?
Hej, Står og vil til at købe nogle pc''ere til mig om kompagnon. Det hele er meget småt og har ikke i sinde (lige nu) at få en revisor på. Så ville lige høre de kloge mennesker herinde, om der er nogen der ved hvordan det forholder sig hvis man f.eks leaser en PC - kan jeg trække moms fra eller udgifterne? PC''ere kan jo også bruges privat (hvem tjekker) hvordan forholder jeg mig så til det?
/Casper Sigaard
Hej Casper
Hvis I leaser en PC til Jeres firma...kan I både fratrække udgifterne og momsen...
Det er svært at checke, hvordan PC'' en bruges (privat kontra erhverv)...men den benyttes selvfølgelig erhvervsmæssigt
Jamen det lyder jo bare super. Er godt med på hvordan man trækker momsen fra, men hvordan fungerer det rent teknisk det med at trække leasingudgiften fra?
Jamen det lyder jo bare super. Er godt med på hvordan man trækker momsen fra, men hvordan fungerer det rent teknisk det med at trække leasingudgiften fra? Privat ?? Næhh nej
Tak fro hjælpen,
/Casper
Hej Casper
Leasingudgiften trækkes fra på lige fod med alle andre driftsudgifter i regnskabet...
Er (selvfølgelig) helt enig med revisoren i at udgifterne kan trækkes fra …
Mht. drift/privat .. så skal du lige være opmærksom på at Told og Skat ser lidt krakilsk på forholdene hvis du driver virksomheden fra privaten … her er der nogen krav til hva<d der er virksomhed og privat .. og ikke alt kan bare indgå i virksomheden - da det er deres (Told og Skat) opfattelse at privaten har et naturligt brug/andgang til visse ting.
Som Peter skrev, så kan du trække leasingudgiften fra - men det gælder KUN hvis du kan bevise at du bruger udstyret 100% til dit erhverv. Hvis du også skal bruge det privat, så kan du ikke trække momsen fra.
Endvidere - hvis det skal være helt "by-the-book" - så skal du beskattes af PC''en, da den kan opfattes som en "hjemmePC" og derved også som en frynsegode på lige fod med fri bil og fri telefon...
Det er ikke for at være lyseslukker, men jeg kender selv møllen og ved hvor meget T&S og skattevæsnet kan rive én rundt i manegen...
Vi er selvfølgelig enige i de tilføjelser, der er kommet til denne Debat...
Det er dog meget svært at checke ervervsmæssig/privat andel/brug af omtalte leasede PC.
Man kan som udgangspunkt sige, at er PC'' en placeret på kontoret i en virksomhed...og udføres al virksomhedens administration via denne PC...så må man betragtes, som at opfylde kravet...der skal selvfølgelig ikke ligge Tante Olgas Feriebilleder og diverse spil på PC''en...