Hej med jer Dette er første gang jeg laver et indlæg - så i må bære over med mig hvis jeg ikke har formuleret mig korrekt
Vi har en webshop, som sælger elektronik, bla. Mobil, TV & Bærbare. - Vi har eksisteret i ca. 3 år, så vi er altså ikke helt spritnye. Vores firmanavn har altid været det samme, og produkterne vi sælger har også altid været de samme som fra dag 1. Vores problem er, at vores firmanavn, som er på 9 bogstaver, har de samme 5 første bogstaver som en anden shop(deres er kun på disse 5 bogstaver) - og de truer nu med retssag omkring rettigheder til dette navn. Deres navn er registreret omkring år. 2000 - og vores for ca. 3 år siden. De fremsender et brev til vores advokat, 1'ste gang for ca. 2 år siden og bad os om at ændre navnet for, hvilket vi besvarede at de ønskede vi ikke, grundet vi ikke mente at vi kom ind på deres "domæne", samt vi kun solgte ganske få af de samme produkter. De fremsender så endnu et brev for ca. 1 år siden til vores advokat endnu engang, altså ca. 1 år efter 1'ste henvendelse, med samme ordlyd om at vi skulle ændre vores navn, hvilket vi endnu engang afviste, samt besvarede dette brev med at deres 1'ste henvendelse jo var for ca. 1 år tidligere, og der ikke blev reageret på vores svar, og vi derfor forventede sagen afsluttet, og samtidig måtte betragtes som forældet. Nu har de så endnu engang fremsendt et brev, denne gang med trussel omkring retssag, hvis vi ikke ændrer vores navn, og fjernede denne ene produktgruppe som vi har til fælles. Vi har hermed fjernet denne produktgruppe midlertidig, indtil vi har undersøgt nærmere omkring al denne polemik. Vi vil derfor gerne høre hvorledes reglerne er omkring dette, om de kan kræve at vi fjerner produktgruppen & ændrer vores firmanavn. Hvis vi ændrer vores firmanavn, til et andet, som har samme ordlyd, blot stavet på anden måde, ønsker vi selvfølgelig at alle som skriver vores nuværende firmanavn, bliver linket direkte overtil vores nye navn - dette kan de vel ikke kræve overdraget/solgt til dem - Vi har trods brugt en del penge på markedsføring mv. Det skal til info nævnes, at vi kun sælger vores varer via internettet, og de sælger kun via fysiske butikker, og er forholdvis "store" - så kapitalmæssigt er de stærkere end vi er...
Hvordan skal vi forholde os, og hvordan vil vi stå i en evt. retssag, og kan vi kræve at de skal købe vores nuværende firmanavn, for det som vi har brugt på udvikling mv. - eller skal vi give op og ændre vores navn hurtigst muligt.
Ha en god dag |
Hvis de har fået Trademarken til de 5 bogstaver, som der er til fælles, kan de godt kræve, at i ændre jeres firmanavn, da dette krænker deres rettigheder.
Men de kan ik kræve, at i fjerner en produktgruppe, eller stopper med at sælge en bestemt type varer. EU er et frit marked, og derfor har varernes frie bevægelighed stor betydning. Dette kan de hverken bestemme over, eller have indflydelse på ved at sende breve. Varer kan frit købes og sælges i EU, uden nogen former for blokkering.
Men igen det er virkelig svært at hjælpe, når man hverken kender firmanavn, website eller andet. Alt bliver meget generelt, og tiltider knap så brugbart i den konkrete sag...