Hej til jer alle her på Amino
Jeg er ny her og er faktisk ikke engang iværksætter, men tænkte at I ville kunne hjælpe mig med et uheldigt møde med en ”iværksætter”.
For at være helt ærlig er jeg blevet taget godt og grundigt i r**en af en såkaldt ”kunstner og iværksætter” og nu vil jeg gerne have lidt hjælp til hvordan jeg bedst muligt får lagt låg på denne sag igen.
Det hele starter med at jeg får kontakt til en person som udgiver sig for at være professionel body-painter (Dem som kan sprøjtemale kroppen så det ligner en tatovering eller en beklædnings genstand). Der tænker jeg fedt, fordi jeg netop godt kunne bruge sådan en til et lille event / fest og aftaler med ham at vi skal tales ved. Jeg får et kort med en hjemmeside og en adresse på et studio og jeg beslutter mig så for at tjekke hans arbejde en smugle bedre ud.
Jeg Googler naturligvis hans navn, finder ikke rigtigt noget, ser hans hjemmeside som viser en masse flotte referencer og en hel del flotte motiver. Jeg beslutter mig derfor at kontakte ham og hyre ham til mit lille event og vi aftaler hvad jeg syntes var en fair pris.
Der hvor det hele går galt er at vi ved eventet, hurtigt kan se at han ikke kan levere den kvalitet han reklamerede med og det bliver noget sjusk. Dem som bliver malet spørger ham direkte om han kan lave et bestemt motiv, hvilket han uden at blinke bekræfter at han kan, men laver noget som ligner lagt fra de motiver ”kunderne” bad om. Når folk bemærker at det han laver ikke rigtig ligner det de bad om bliver han ved med at skubbe deres bemærkninger væk med ”det skal det sgu nok komme til” / ”slap af, vi er kun lige begyndt” / ”tag det roligt, jeg ved hvad jeg gør” osv.
Da ”skandalen” er overstået tager jeg kontakt til ham og spørger hvad fanden det her skulle forestille? Det er jo langt fra den kvalitet han er blevet hyret til og det simpelthen ikke kan være rigtigt. Svaret her bliver at ”en kunstner også kan have en dårlig dag” og så er han hurtigt væk.
Ikke nok med at han var med til at givet et festen en utrolig dårlig stemning så fik enkelte, af dem han sprøjtede, også alvorlige udslæt dagen efter.
Nu er mit spørgsmål så: Hvilke paragraffer etc. skal jeg bruge her?
Jeg har selv haft en del ”jura” under min uddannelse og vil da mene at jeg må kunne få ramt på ham via noget; forbrugeraftalelov (for at ikke levere den vare som vi aftalte), markedsføringsloven (for at vise noget han ikke selv har lavet) og produktansvarsloven (for at importere maling, fra et ikke EU land, som indeholder farlige stoffer)
Er der nogen herinde som ved hvilke paragraffer etc. som jeg kan vise ham inden der bliver sat en advokat på?
Jeg siger på forhånd mange tak.
Mvh. Peter
|
Beklager - men jura er ikke min stærke side - men alligevel et par hurtige input.
Hvad vil du opnå? erstatning eller?
PNJ:Da ”skandalen” er overstået tager jeg kontakt til ham og spørger hvad fanden det her skulle forestille? Det er jo langt fra den kvalitet han er blevet hyret til og det simpelthen ikke kan være rigtigt. Svaret her bliver at ”en kunstner også kan have en dårlig dag” og så er han hurtigt væk.
Hvorfor venter du med at tage kontakt til efter "skandalen" er overstået?? Hvis du er utilfreds med maden på en restaurant spiser du ikke op inden du klager over den, men sender den med det samme tilbage til køkkenet!
Hvis du vil klage efter de pågældende § har du billeder af hvad han har lavet på festens gæster? Kan du dokumentere at han har anvendt "ulovlige" produkter mv? Da du selv har en juridisk ballast så ved du også at man skal kunne underbygge sine påstande samt, hvis du vil gøre et erstatningskrav gældende have lidt et tab.
Prøv at overveje om du synes t det tidsforbrug og udgifter der er forbundet med at klage efter ovennævnte § er tiden værd i forhold til den eventuelle sanktion som din kunstner kan blive straffet for.....
God fornøjelse med det!
Henrik