Jeg har selv haft en del ”jura” under min uddannelse og vil
da mene at jeg må kunne få ramt på ham via noget; forbrugeraftalelov (for at
ikke levere den vare som vi aftalte), markedsføringsloven (for at vise noget
han ikke selv har lavet) og produktansvarsloven (for at importere maling, fra
et ikke EU land, som indeholder farlige stoffer)
Markedføringslovens § 1 ( overtrædelse af kun markedføringsskik) og Produktansvarsloven § 6 (sidstnævnte kræver at du kan bevise at "skaden, defekten og årsagsforbindelsen mellem defekten og skaden". Erstatningen kobles så på den udgift som de enkelte har haft som følge af eksemen....
Men hvorfor ikke gå efter en bidragerianmeldelse (eller trussel derom) Når en person bevidst udnytter eller fremkalder en vildfarelse hos en
anden med henblik på at opnå en økonomisk gevinst på den anden persons
bekostning, er der tale om bedrageri, som er forbudt og strafbart efter
straffeloven....
Her du over i markedsføringsloven § 3 om vildledning (Hvis det ikke er hans egne referencer han har vist dig - så er det vildledning )
Jeg har selv haft en del ”jura” under min uddannelse og vil
da mene at jeg må kunne få ramt på ham via noget; forbrugeraftalelov (for at
ikke levere den vare som vi aftalte), markedsføringsloven (for at vise noget
han ikke selv har lavet) og produktansvarsloven (for at importere maling, fra
et ikke EU land, som indeholder farlige stoffer)
Markedføringslovens § 1 ( overtrædelse af kun markedføringsskik) og Produktansvarsloven § 6 (sidstnævnte kræver at du kan bevise at "skaden, defekten og årsagsforbindelsen mellem defekten og skaden". Erstatningen kobles så på den udgift som de enkelte har haft som følge af eksemen....
Men hvorfor ikke gå efter en bidragerianmeldelse (eller trussel derom) Når en person bevidst udnytter eller fremkalder en vildfarelse hos en
anden med henblik på at opnå en økonomisk gevinst på den anden persons
bekostning, er der tale om bedrageri, som er forbudt og strafbart efter
straffeloven....
Her du over i markedsføringsloven § 3 om vildledning (Hvis det ikke er hans egne referencer han har vist dig - så er det vildledning )
Tusinde tak Henrik,
Det var jo lige det jeg stod og manglede! Den med bedrageri havde jeg jo ikke engang tænkt på...
Et lille PS. Jeg undlod at fokusere på Forbrugeraftaleloven .... da "maleren" formentlig vil kunne argumentere med at han han ikke er omfattet af loven... Jeg tænker her på at aftalegrundlaget eksempelvis er lavet uden for hans faste driftsted mv.
Et lille PS. Jeg undlod at fokusere på Forbrugeraftaleloven .... da "maleren" formentlig vil kunne argumentere med at han han ikke er omfattet af loven... Jeg tænker her på at aftalegrundlaget eksempelvis er lavet uden for hans faste driftsted mv.
Henrik
Det har du igen helt ret i - Det skal jeg lige skrive mig bag øret...
Jeg har ikke kunne finde nogen importør af produktet i EU, dvs. at hvis han er impotør af varen fra et EU land så er han produktansvarlig. Det er rigtigt at mange produkter kan indeholde allergifremkaldende stoffer, men det ændre ikke på at der ikke må være ulovlige stoffer i.
At du ikke kan finde en importør af produktet er på ingen måde en garant for at der ikke findes en importør. Mig bekendt kræves der ingen specielle ting ved at importere kropsmaling.
At du har haft nogle "kunden" som har fået udslæt, betyder ikke nødvendigvis at der er noget galt med produktet.
Og lige for god ordens skyld, så har jeg på intet tidspunkt nævnt allergifremkaldende stoffer, det må være et ord som har opstået i dit hoved.
Det er en debat med mulighed for at vælge om man ønsker en svar eller debat tråd når den laves...
Uanset om du vælger den ene eller den anden funktion ER Amino en debat. Jeg kan anbefale, at du sætter dig lidt ind i de communities som du går i krig med inden du kaster dig over dem og belærer gamle medlemmer om hvordan vi skal opføre os. Det er en latterlig fremgangsmåde!
Iøvrigt undrer det mig meget, at du går ind i en iværksætterdebat, for at få hjælp med at "nakke" en iværksætter - altså en af vores kollegaer. Hvad havde du forestillet dig?
Jeg tror dine spørgsmål egner sig bedre til EB's debatsider, Arto eller det der ligner
Jeg har ikke kunne finde nogen importør af produktet i EU, dvs. at hvis han er impotør af varen fra et EU land så er han produktansvarlig. Det er rigtigt at mange produkter kan indeholde allergifremkaldende stoffer, men det ændre ikke på at der ikke må være ulovlige stoffer i.
At du ikke kan finde en importør af produktet er på ingen måde en garant for at der ikke findes en importør. Mig bekendt kræves der ingen specielle ting ved at importere kropsmaling.
At du har haft nogle "kunden" som har fået udslæt, betyder ikke nødvendigvis at der er noget galt med produktet.
Og lige for god ordens skyld, så har jeg på intet tidspunkt nævnt allergifremkaldende stoffer, det må være et ord som har opstået i dit hoved.
Jimmy
Nej det betyder det ikke nødvendigvis, men nu ved jeg hvilke malinger der blev brugt og efter at have undersøgt dem lidt så mistænker jeg dem for at indeholde allergifremkaldene stoffer. Så ja det var noget som er opstået i mig hoved ;)
Men selvom det kan være mulighed for at han har fundet en leverandør jeg ikke kender til, så er det jo heller ikke noget problem for ham at bevise det hvis vi når så langt som en retssag. Er stoffet i produktet så ulovligt i DK, ja så er han ansvarlig!