Assembler er ikke et OOP Men tilgengæld er det, det næst sværeste programmeringssprog i verden. (efter direkte binær kode)
Det det samme.
// Jesper
Det er ikke helt det samme. Assembler er et lavniveau-sprog baseret på mnemonics. Disse mnemonics bliver assembleret til binær kode (op-codes)og herefter linket med evt. andre moduler - og så loadet i hukommelsen (hvadenten det er RAM ROM PROM E-PROM EE-PROM osv.).
En direkte binær kodning består i at loade et system op ved at sætte et sæt af dip-switche for at sætte adresse og op-code, hvorefter man clocker det ind. Så fortsættes med næste adresse og op-code, som clockes ind.
I min første praktikperiode i elektronikverdenen for ca. 30 år siden fandtes der nogle Motorola (6800) developer-kits. Der var to (som jeg kender til). Det ene var dip-swicth baseret, det andet havde et Hex-tastatur. Men princippet var det samme - opsætning af adresse og indhold.
Jeg fandt lige et link til hex-udgaven
Men for at skrive programmet skulle man sætte sig ned og kigge i opcode/mnemonic tabel, på papiret generere det binære udtryk - eet for eet.
Men at sige at det ene er sværere end det andet kommer lidt an på vinklen man ser fra. Det er klart at dip-switch metoden er mere "error-prone", men kendskabet til mnemonics og deres virkemåde er den samme.
mvh
Jan