Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KODA vil have 10% af omsætningen ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,
Har brug for jeres hjælp.

Jeg sidder iøjeblikket og arbejder på en service-side, hvor jeg blandt andet har nogle videoer fra Youtube indsat. Mange af videoerne skal der jo betales et gebyr til KODA for at bruge musikfiler i dem, og det er også fint nok, men er netop igang med forhandlingerne med KODA, og der påstår de, at de skal havde 10% af alt hvad siden omsætter ?

Kan det virkelig være rigtigt, ?

Håber der nogle derude som kan hjælpe :)

De bedste hilsner:
Lasse Vesterskov

Mobilabonnement og aviser - #retrostil 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9737
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

KODA famler sig stadig frem i dette "nye" marked. Efter 10-12 år har de stadig ikke fundet frem til nogle faste rammer der fungerer i markedet. Men netop derfor er de som regel også til at tale med. Det er dog langt fra altid man kan ende med nogle rimelige vilkår på nuværende tidspunkt.

Jeg har i over 30 år været medlem af KODA som komponist, og synes det er virkelig ærgeligt, at de i forhold til Internet stadig ikke har formået at forvalte vores rettigheder på en måde som gavner os. Men desværre kan man som komponist ikke vælge case-by-case om man vil bruge KODA - enten overdrager man alle sine værker til deres administration, eller også lader man være. Stort set alle vælger det første.

Mange vælger bare at skide på KODA og køre løs som det passer dem. Du skal så bare være opmærksom på, at du risikere en masse omkostninger og besvær i retssager, hvis det skulle komme dertil ...

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 13:42

Tak fordi dit svar Mikkel,

Det der går mig mest på, er at de ikke har nogle faste priser, og faste regler, når man bruger musikfiler på nettet.
Jeg vil gerne betale den pris, som de skal have, jeg bruger musikfiler igennem videofilm, så selvfølgelig skal kunstrerne bag havde deres penge, men så forlanger jeg også der er styr på tingene fra KODA's side. Som aftalen er lige nu, så skal jeg selv rapporterer alt, altså ikke noget med et program, system, der kan gøre arbejdet hurtigt og nemt, nej, jeg skal sidder og noterer i et gammeldags word dokument, hvorlangt hver klip er, hvor mange der har set det, hvor mange procent af hver film (jeg mener) er ren musik (f.eks. 80%), og så tilsidst skal jeg betale 10% af alt hvad jeg tjener. + et gebyr for hver enkelt bruger der ser klippet. Det tager røv lang tid,..

Som iværksætter har man i forvejen ikke nok timer i døgnet, så har man heller ikke tid til at sidde og skrive rapporter, bruger flere timer på det, så man efterfølgende kan betale en sum penge, det er sq ikke genialt fra deres side.

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 13:45

Hej Lasse

Ja, det er slet ikke udsædvanligt, at de forlanger sådanne beløb. KODA er desværre, efter min menig, helt uhyggelig griske på musikernes vegne, og skelner alt for lidt mellem hvilke typer arrangementer og organisationer, som vil bruge musik. Tag eksemplet hvor de sagsøgte gymnastikforeningerne for at bruge musik til deres træning uden at betale for det.

Jeg har virkelig set mig sur på KODA på grund af deres urimelige fremfærd og priser, men desværre har de næsten de facto monopol på området i Danmark. Jeg støtter derfor alle de alternativer, jeg kan komme til. Det går desværre udover de danske musikere/komponister, som har overladt alle deres rettigheder til KODA, men så må musikerne forsøge at finde en mere rimelig organisation at arbejde med. Det kan jeg ikke gøre så meget ved.

Du kan finde musik, som du kan bruge i videoerne på langt mere rimelige vilkår, hvis du kigger efter musik, der benytter en såkaldt Creative Commons licens. Der er mange steder, hvor du kan finde sådan musik, men prøv eventuelt at kigge nærmere på http://jamendo.org hvor man kan benytte musikken mere frit og ikke mindst til langt mere rimelig pris, end KODA tager for "sin" musik.

Det er dog for det meste ret ukendte kunstnere, så hvis du skal benytte mere kendte kunstnere, ja så slipper du som bekendt ikke for at aflevere din førstefødte til KODA...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:51

lassevesterskov:

Som iværksætter har man i forvejen ikke nok timer i døgnet, så har man heller ikke tid til at sidde og skrive rapporter, bruger flere timer på det, så man efterfølgende kan betale en sum penge, det er sq ikke genialt fra deres side.

Hvis du vælger at basere din forretning på andre menneskers produkter, så må du jo leve med, hvad de vil have for dem. Det står dig jo frit for enten selv at lave musikken, eller at finde et andet forretningskoncept der ikke bygger på andres produkter.

Jeg medgiver, som skrevet ovenfor, at KODA ikke har været alt for kvikke i forhold til Nettet, men det er blot vigtigt at huske på, at musik ikke er "allemands-ret" - det er privat-ejede produkter, som du kan vælge at købe dig adgang til - eller lade være. Der er ingen tvang :)

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 13:59

Som jeg også giver udtryk for i mit andet indlæg, så skal de kunstnere selvfølgelig havde deres penge, og det har jeg slet intet problem med,
Det som jeg finder negativt, er at KODA som er en mellemmand, og som tager procenter hjem, og tjener penge, ikke har mere styr på deres regler og forretning, og ikke udvikler nogle værktøjer som gør det nemmere at håndterer.

De filer jeg bruger er forfilm til rigtige film, det vil sige det er ikke et spørgsmål om at lave noget selv eller udnytte andres arbejde, for filmselvskaberne bag forfilmene, er jo kun glade for at få gratis reklame og at forfilmen bliver vist så meget som overhoved muligt, men forfilm indeholder 90-100% musikfiler, og det er dem jeg skal betale et gebyr på, og det vil jeg også meget gerne, skal bare have min "vrede" ud over at KODA ikke har styr på tingene..

Dbh: Lasse

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 13:59

Nej, der er ingen tvang, Mikkel. Men der er heller ikke noget alternativ

De har jo de facto monopol på området.

Og som du selv siger, så kan man so musiker godt have nogen andre ønsker til specifikke værker (og måske lade enkelte virksomheder eller organisationer benytte et værk til en særpris), men det kan man ikke fordi KODA overtager ALLE rettigheder til værket for at kunne inddrive penge til kunstneren.

Og at sige at KODA "ikke har været for kvikke" med internettet er en lettere underdrivelse. De har været direkte bagstræberiske, og har i mange tilfælde forsøgt at sabotere udviklingen fordi de ikke selv kan omstille sig. Derudover har de vist uhyre agressivitet overfor mere eller mindre uskyldige personer og foreninger. Eksemplet med gymnastikforeningen som brugte musik til lukket træning, og som følgende fik en retssag på nakken (som KODA i øvrigt tabte), er bare ét eksempel.

Musikerne skal naturligvis have deres penge, og det støtter jeg fuldt ud. Men KODA kommer så tæt på at være en umoralsk organisation, som man overhovedet kan komme. Og det ærgrer mig SÅ dybt at musikerne ikke har noget alternativ til KODA..

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 14:05

Hej MPIH,

Tak for dit indlæg, desværre så er det forfilm til almindelige spillefilm, jeg benytter, så styrer ikke rigtigt hvilken musik, der benyttes (desværre)
Men synes det er helt sindsygt at de vil havde 10%, - men selvfølgelig så er det kun 10% af det som filerne omsætter, for det er jo ikke kun forfilm jeg leverer som service, men kunne godt bruge et præcist regelsæt, der fortæller præcist 100% hvordan deres priser er, og hvad du skal og ikke skal betale. Men som du skrive, så har de næsten monopol, så der er vist ikke så meget at gøre.

Men ihvertfald tak for dit indlæg.

Dbh: Lasse

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:10

lassevesterskov:

Som jeg også giver udtryk for i mit andet indlæg, så skal de kunstnere selvfølgelig havde deres penge, og det har jeg slet intet problem med,
Det som jeg finder negativt, er at KODA som er en mellemmand, og som tager procenter hjem, og tjener penge, ikke har mere styr på deres regler og forretning, og ikke udvikler nogle værktøjer som gør det nemmere at håndterer.

Det er en helt forkert opfattelse. KODA er ikke en profitorienteret virksomhed - tværtimod. De forsøger faktisk at opnås så lave omkostninger som muligt, så så stor en del af de penge de opkræver på vegne af rettighedshaverne går til dem. Og det er de faktisk nogle af de bedste til i verden - KODA's administrative omkostninger er langt lavere end mange andre rettighedsforvaltere.

KODA har gennem tiden kørt mange retssager for at finde ud af hvor de juridiske grænser går - de fleste har de vundet, nogle få har de tabt. Nettoresultatet for komponisterne er ret godt.

Jeg tror I som iværksættere skal passe lidt på med hvad det er I ønsker. Det virker lidt somom, I ønsker at tage komponisternes frie ret til at have en stram forvaltning af deres rettigheder ud af hænderne på dem. Skal denne logik så også overføres til JERES produkter, således at jeg kan kræve at udnytte dem på en måde JEG ønsker, men som strider mod jeres ønsker? Nej vel.

Jeg går meget ind for de frie markedskræfter og det er - like it or not - det vi ser her. Synes I prisen på de produkter KODA er for høj, så forsøg at forhandle den ned eller lad være med at bruge dem.

Fra Odense C
Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 14:18

Mikkel deMib Svendsen:
Synes I prisen på de produkter KODA er for høj, så forsøg at forhandle den ned eller lad være med at bruge dem.

Er de til at forhandle med da ?, hvad er din erfaring?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)