Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA som holdingselskab

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de saglige og brugbare oplysninger, der trods alt, også findes på denne tråd efter hånden.

Hvis andre har lyst til at byde ind, skal det være kærkomment. Men ærede med-aminoer, skulle vi ikke gemme frustrationerne lidt væk, stige op af skyttegravene og forsøge at holde en velordentlig tone over for hinanden.

På forhånd tak og en fantastisk dag til alle :)

Mind Freak.dk, Eksamensklar.dk, Shoppers Nation, 

Step it up - på facebook

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:39

Istedet for at sidde og skændtes (jaja .... I nyder det jo ) om et Smba, ApS eller A/S er bedst, hvad så med at fortælle om forskellene på dem? Selv har jeg et Smba og har ikke tænkt mig at lave det om senere. Kan et Smba ikke udemærket være et holdingselskab?

Men til Ejler: Jo... trådstarter vil senere gerne lave det om til et A/S, så klart nok at han skal rådgives om hvordan dette kan gøres.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Niels:
Istedet for at sidde og skændtes (jaja .... I nyder det jo ) om et Smba, ApS eller A/S er bedst

Der er hverken nogen af disse selskaber der er bedre eller dårligere end hinanden. Der er nogle typer selskaber som kan være bedre egnet i nogle situationer end andre typer selskaber.

Nej - så det er ikke et spørgsmål om at  "nyde at skændes". Det er et spørgsmål om, at man sørger for en nuanceret rådgivning, der tager udgangspunkt i hvad den enkelte reel har brug for. Her er det ikke anderledes end i andre brancher. Hypotetisk kunne Mikkelfeldt stå i den situation, at han om 5år skulle omdanne sit SMBA til et A/S for at få en ekstern investor ind. Det ville være dyrt på det tidspunkt at opdage at det ikke er noget man bare lige gør....

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47

Niels:
Kan et Smba ikke udemærket være et holdingselskab?

Jo. Hvorfor ikke. Ingen pligt til aarsrapport og derfor ikke revisionspligt inden for vide graenser.

Niels:
Jo... trådstarter vil senere gerne lave det om til et A/S, så klart nok at han skal rådgives om hvordan dette kan gøres.

Det kan man ikke. Eller det er meget vanskeligt.

Man kan heller ikke umiddelbart lave en FmbA eller et AmbA selskab om til et A/S selskab.

Man kan senere stifte et A/S og flytte aktiver og aktiviteter over i det nye selskab. Men hvorfor skulle man goere det?

Man beholder SmbA-selskabet som det er.

Man behoever ikke omdanne selskaber for at restrukturere en koncern.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 16:50

Ejler Ottesen:
Man kan heller ikke umiddelbart lave en FmbA eller et AmbA selskab om til et A/S selskab.

Det er jo ikke rigtigt!!

Man kan anvende Aktieselskabslovens § 135 til at omdanne et. A.M.B.A til et A/S.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:09

Ejler Ottesen:
Ingen pligt til aarsrapport og derfor ikke revisionspligt inden for vide graenser.

Kan jeg få et link til det? 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:34

Niels:

Ejler Ottesen:
Ingen pligt til aarsrapport og derfor ikke revisionspligt inden for vide graenser.

Kan jeg få et link til det? 

Reglerne om revisionpligt for holdingselskaber skriver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lidt om i nedenstående link:

http://www.eogs.dk/sw38811.asp

Det essentielle er at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen definerer holdingselskaber som virksomheder, der besidder kapitalandele i andre virksomheder. Dette er ikke tilfældet i det omfang, du f.eks. laver et nyt SMBA som er ejet kontrolleret af dit nuværende SMBA.

Der er dog ingen tvivl om at hvis dit SMBA har et ApS eller A/S under sig så vil det udløse revisionspligt af SMBA'et uanset hvad.

Henrik

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:24

Henrik Krogh:

Reglerne om revisionpligt for holdingselskaber skriver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lidt om i nedenstående link:

http://www.eogs.dk/sw38811.asp

Tak for det.... så blev jeg så meget klogere

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15

Henrik Krogh:
Reglerne om revisionpligt for holdingselskaber skriver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lidt om i nedenstående link:http://www.eogs.dk/sw38811.asp

Informationen i dette link er direkte misvisende. EogS skriver:

Små virksomheder har siden 2006 kunnet fravælge revision af årsrapporten.

Det gaelder kun smaa ApS og A/S selskaber.

Selskaber reguleret af Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder skal slet ikke indsende aarsrapport indtil 2 af 3 betingelser er opfyldt . Min artikel fra 2007: 

video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf

Graenserne er for 2 betingelser 4 gange stoerre end mulighed for undtagelse af revisionspligt i smaa ApS og A/S selskaber.

<= 6 mill i kapital
<= 12 mill i omsaetning
<= 10 ansatte

jvf. aarsregnskabslovens paragraf 4. Der skal kun indsendes en saakaldt undtagelseserklaering.

Henrik Krogh:
Der er dog ingen tvivl om at hvis dit SMBA har et ApS eller A/S under sig så vil det udløse revisionspligt af SMBA'et uanset hvad.

Dette udsagn er med stor sandsynlighed forkert. Det gaelder kun for smaa holding ApS- og A/S selskaber, hvor der altid er revisionspligt.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:08

Henrik Krogh:

Ejler Ottesen:

Det er jo ikke rigtigt!!

Man kan anvende Aktieselskabslovens § 135 til at omdanne et. A.M.B.A til et A/S.

Det er korrekt men bemærk lige hvordan man definerer AMBA'et: "en erhvervsdrivende virksomhed, hvis formål er at virke til fremme af medlemmernes fælles interesser gennem deres deltagelse i virksomheden som aftagere, leverandører eller på anden lignende måde, hvor virksomhedens afkast bortset fra normal forrentning af den indskudte kapital enten fordeles blandt medlemmerne i forhold til deres andel i omsætningen eller forbliver indestående i virksomheden".

Et "AMBA" som ikke opfylder disse karakteristika vil ikke kunne få status som et AMBA.

Ejler Ottesen:

Niels:
Jo... trådstarter vil senere gerne lave det om til et A/S, så klart nok at han skal rådgives om hvordan dette kan gøres.

Det kan man ikke. Eller det er meget vanskeligt.

Man kan senere stifte et A/S og flytte aktiver og aktiviteter over i det nye selskab. Men hvorfor skulle man goere det?

Man beholder SmbA-selskabet som det er.

Man behoever ikke omdanne selskaber for at restrukturere en koncern.

Meget vanskeligt ? Det er rent faktisk ikke muligt at omdanne et SMBA til et ApS eller A/S  uden beskatning.

Hvofor skulle man også det ? Tja når der står en investor med et par millioner som godt vil investere i virksomheden i form af et  ApS eller A/S så er det vist forklaring nok. Nå ja så flytter vi bare aktiverne og aktiviteterne over i et nyt selskab (ApS eller A/S) og ser flot på at det vi flytter over repræsenterer en værdi som kan opgøres på grundlag af det indskud som investor kommer med. Hvis investor vil erhverve 20% for 1 mio. dkk betyder det jo at værdien af virksomheden er 4 mio. DKK. Det vil Skat ihvertfald hævde, uanset hvad Ejler  Ottosen måtte hævde om aftalefrihed m.v.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)