Hej Dennis.
Nu er en af de netbutikker jeg er med i oprettet på Miinto, og umiddelbart virker indtrykket rigtig fint. Har lige et par punkter herunder, som jeg syntes i bør se nærmere på.
- Topbanneret på siden er flot, men skaber det værdi for brugeren? Nu sidder jeg selv pt. på en mac med 13" skærm, og her tager den mindst 1/3 af pladsen på alle sider. Ser vi mere fagligt på problemet, skal sider som hovedregel altid ses ud fra et 1024x768 perspektiv, selvom webfolkene oftest har en højere opløsning. Jeg prøvede lige testet siden med denne opløsning, og fandt i denne omgang faktisk også ud af at siden er en lille smule for bred, hvorved der kommer en ekstra scrollbar, hvilket i kan se her: http://userturn.dk/miinto.jpg (firefox). Har lige fået tjekket jeres side igennem på de mest brugte browsere (IE, Firefox, Chrome og Safari) og der er problemet det samme, men udover dette var der umiddelbart ikke nogle mærkbare formateringsproblemer.
- Flashen på forsiden skal også erstattes meget noget andet, hvilket de kvikke bruger herinde også har bemærket. Generelt skal i forsøge at holde jer fra bevægelser og animationer, hvilket også gør sig gældende for fordelene til højre. Bevægelser kan fjerne fokus fra sidens værdiskabende handlinger, og selvom de er flotte ser man oftest at de forstyrrer mere end de gavner.
- Klikområderne på siden er en smule uklare, og de kunne med fordel fylde mere eller sættes anderledes op. Et eksempel er jeres listevisning, som nu smelter meget sammen, hvorved det kan være svært for brugeren at skelne. Lav gerne hele "boksen" klikbar, hvilket er muligt med CSS. Har lige opsat en hurtig skitse for at vise hvad jeg mener, designet kan i altid se på. Den nuværende: http://userturn.dk/miinto1.jpg og min skitse: http://userturn.dk/miinto2.jpg.
- En ulempe på produktsiden er, at i gør så meget ud af at præsentere butikken over selve produktet. Boksen med butikkens informationer fylder i de fleste tilfælde hele skærmen, hvorved man skal scrolle for at se selve produktet. Dette syntes butikkerne måske meget godt om, men hvis det medfører et mistet salg at produktet ikke er i synsfeltet, kan de helt sikkert godt forstå pointen. Butikken kunne eventuelt præsenteres i menuen til højre, hvilket stadig gør dem synlig uden at stjæle plads. Tænk også på alle de folk som (forhåbentlig) kommer direkte ind på et produktet, via Google eller lignende - de skal præsenteres for produktet de efterspørger med det samme, uden at skulle lave en handling (scrolle evt.). Nu hvor vi snakker om de direkte besøgende, skal i også arbejde med at få relaterede produkter integreret, hvilket kan give godt mersalg for butikkerne.
- Ser man på jeres tilmelding til nyhedsbrevet, er den en smule optimistisk, da der ikke er nogen som helst form for opfordring, men blot en simpel formular. Her kunne i meget let konvertere flere brugere, ved at lave noget som direkte opfordrer dem. Dette kunne ske i form af en konkurrence, nogle fordele eller ligefrem ved at give noget gratis væk, hvilket Jan Winum har været stor fortaler for.
- Overvej at løbe den grundlæggende SEO igennem, da der er nogle punkter som kan forbedres. Sørg for at lave teksten læsbar, indsætte ALT-tekster på billeder og lignende - men det kunne jeg forestille mig i kender en som har styr på :-)
- Selve søgefunktionen til venstre kunne man med fordel simplificere en smule, af hensyn til brugerne. Ser vi på den første med valg af køn, kunne det i stedet for en drop down laves med radio buttons eller ikoner for den sags skyld, da brugeren kun har 3 valg og da det er et krav før at man overhovedet kan søge.
Derudover er jeres størrelser meget uigennemskuelige, og der mangler helt sikkert en standard for oprettelsen. Nu har jeg selv set jeres backend, og det skyldes helt sikkert at de forskellige butikker har forskellige formater. Dette bør dog kunne laves på en smart måde, eventuelt ved at lave nogle valg på forhånd eller ved automatisk at omskrive S til Small alle lignende. Dog skal i have ros for at den automatisk fjerner størrelser som ikke er relevante, hvis man fx vælger kategorien sko. En anden detalje kunne også være at vælge køn automatisk i
søgefunktionen til højre, når brugeren aktivt har valgt en af kategorierne (herre-, dame- eller børntøj) via
topmenuen.
- Navigationen er en helt anden side af sagen, som jeg ikke har tid til at komme ind på her. Kan dog sige at jeres nøgleord skal være at gøre det mere simpelt, da de mange kategorier kan forvirre meget. I stedet for at have 5-8 forskellige typer t-shirts, ville i kunne drage fordel af kun at kalde det "t-shirts" og herunder have flere produkter præsenteret. Det kræver dog en del arbejde med at sætte sig ind i tøj, men vil omvendt også betyde meget. Se om i kan holde det, i jeres tilfælde, omkring 10-15 kategorier, som med fordel efterfølgende også kunne placeres udenfor dropdown-boksen under siderne til de forskellige køn (en forenklet navigation).
Dette var lige nogle ting jeg faldt over, som jeg håber i kan bruge til noget. Kontakt mig blot hvis i har yderligere spørgsmål.
|