Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dansk/engelsk website - seo strategi

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan da ikke være så svært at forstå: Du beviser IKKE en skid ved at dokumentere din påstand - når man samtidig kan finde eksempler på det modsatte.

At jeg ikke kender nogen der er død i en bil, og kan BEVISE det, betyder jo ikke, at det er ufarligt at køre bil og at man ikke kan dø i et biluheld.

Så din analyse er ganske enkelt forvrøvlet - det er et forsøg på at finde undskyldinger frem for svar. Den slags ser jeg dagligt i SEO branchen og har set det gennem alle de mange år jeg har arbejdet i faget. Og hver eneste gang er konklussioner forkerte - og det er de også i dit tilfælde.

Det vigtige for mig er blot, at folk ikke lytter på den slags pjat.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:23

Jeg siger - meget enkelt - at sprog er en meget vigtigere parameter end geografiske lokation for ip.

Der er ikke bare tale om et par test der viser det modsatte - jeg valgte bare at skærer det ud i pap.

Samtlige mennesker med adgang til google og bekendskaber rundt omkring i verden kan hurtigt afdække hvad forskellene er på de søgeord / resultater som er vigtige for dem - så det er uhyre enkelt for de enkelte at se.

Hvis nu geografisk lokation for ip (som vel at mærke ikke er 100% beregneligt) var en så gennemgribende vigtig parameter så ville de fleste nok kunne finde voldsomt store forskelle på tværs af de enkelte lande hvor ip'erne var placeret - Men det har bare ikke så meget at sige som sprog har med mindre altså folk søger på "pages from x-land".

Men istedet for at indgå i en konstruktiv dialog og prøve at opklarer problematikken så vælger du istedet den, vel efterhånden, sædvanelige stil at forsøge at latterliggøre det jeg ligger på bordet.

Problemet er her så nok bare at folk jo relativt enkelt selv kan se hvad der er rigtigt - så de behøver skam ikke lytte til nogen af os - det kan de selv finde ud - tast det ind i google og få en bekendt i et andet land til det samme og bemærk at det er jeres sprog forskelle der er mest betydningsfulde og _ikke_ geografisk relation for ip adressen de sidder på.

Så at blive ved med at fasteholde at geo-ip er vigtige end sprog er mig totalt ubegribeligt - Ja det har da noget at sige og særligt når vi snakker på tværs af kontinenter - men sprog er bare meget meget mere vigtig - meget enkelt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:01

Der er såmænd ikke så meget at "opklare" - det er et faktum, at der justeres på resultaterne efter IP lokation, uanset om du lige kan se det i de tests du laver eller ej. Der er mange forhold der betinger denne tilpasning - herunder både brugermæssige og juridiske.

For eksempel er der en del lande der kræver af søgemaskinerne at de filtrere bestemte ting fra for brugerne i deres land - og her er det bestemt ikke nok, at filtreringen er afhængig af brugernes indstillinger eller hvilken version af Google de tilgår. Spørg bare Kineserne om det - eller Tyskerne (forbud mod nazi collectables) eller nogle af de mange andre nationer, der har "tvunget" samtlige søgemaskiner til denne form for filtrering.

Der er en del andre juridiske årsager - f.eks. DMCA i USA, der kan være grundlag for lokal filtrering. Men der justeres som sagt også på nogle resultater alene fordi det algroritmisk vurderes at give bedre søgeresultater til brugerne. Det har søgemaskinerne i varierende grad eksperimenteret med i mange år. Det er absolut ingen hemmelighed.

Med alt ovenstående i mente synes jeg derfor det er en smule absurd, at diskutere om det forholder sig sådan. Det gør det altså Big Smile

Hvis man forsøger løbende, at holde øje med hvordan søgeresultaterne ser ud på ens vigtige keywords rundt omkring i verden er det således ikke særlig præcist, at gøre det fra ikke lokale IP'er. Og det er ike engang muligt at beregne hvilken grad af unøjagtighed der er tale om.

Jeg forsøger som regel at arbejde med og "prædike" sikre strategier - og en sikker og god måde at tjekke søgeresultater er at gøre det via lokale IPs :-)

Dette gøres lettest gennem nogle gode lokale proxies - eller en webserver eller VPN du kan gå igennem i de pågældende lande. Der findes flere åbne og kommercielle proxy lister. Det er dog ikke alle åbne proxies søgemaskinerne er lige glade for (p.g.a. misbrug gennem dem) - men det finder man hurtigt ud af, hvis man prøver dem. Normalt følger prisen kvaliteten.

Det er ikke så svært at sætte op, hvis man er lidt teknisk anlagt. Er du ikke det er det nok lettere at forsøge sig med en lidt mere teknisk ven.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 01:22

Ja men vi er slet ikke uenige i at ip lokationen har noget at sige - det er bare ikke den vigtigste parameter (den der påvirker flest potentielle søgeresultater eller funde sider) og det var såmænd mit udgangspunkt i tråden, at det primært bør være sproget man sætter kræfterne ind på og ikke landet.

I mellem kontinenter og på google datacentre som ligger langt fra hinanden har jeg fundet en del forskelle - men en tysker der søger på en tysk maskine med tysk sprog (og dermed naturligt sætter sprog i søgning til tysk) kan stadig finde danske sider på tysk sprog i toppen hvis de har god seo - hvorimod en "sider fra tyskland" søgning ser ud til at være der hvor enten googles datacenter eller ip lokationen spiller ind - men det er så ikke så udbredt som alm. søgninger så dermed også en sekundær parameter i forhold til sproget.

Ps. Dejligt at du går konstruktivt ind i tråden :)

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 02:39

Ronnikc:
Så at blive ved med at fasteholde at geo-ip er vigtige end sprog er mig totalt ubegribeligt - Ja det har da noget at sige og særligt når vi snakker på tværs af kontinenter - men sprog er bare meget meget mere vigtig - meget enkelt.

:-) Ja helt enige er vi nu stadigvæk ikke.

1) GEO LOCATION:

Hvis du sidder på en IP i Danmark, så leder Google dig automatisk hen til google.dk, sidder du på en IP i Frankrig, så ledder Google dig automatisk hen til google.fr. Så geo location af ens IP spiller en meget stor rolle for Google, brugeren bliver jo automatisk redirectet hen til det af Googles lande-indeks, der passer til netop din IP's geo location.

Jeg siger ikke at der ikke kan forkomme undtagelser, man kan godt forestille sig at nogle mobile Internetforbindelser i visse situationer kan være vanskelige for Google at fastsætte en præcis geo location for. Man kan manuelt ændre på det Google lande-indeks man ønsker at søge i. Personligt gør jeg det kun, hvis jeg skal simulere/teste søgnninger i ande lande (de meste præcise tests er dog stadigvæk kun muligt via en proxyserver). Hvis jeg er i udlandet, så plejer jeg gerne at hoppe ind på google.dk.

Jeg har ikke selv lavet eller set undersøgelser, der viser, hvor stort et omfang ovennævnte typer undtagelser har, men jeg tror det er minimimalt, og jeg tror, at hovedparten af brugerne vælger at blive på det Googles lande-indeks, som Google automatisk leder dem hen til. Hvis jeg er bosat i Østrig, så har det meget stor betydning for hvilke søgeresultater jeg ser, hvis jeg søger på tysk. Hvis jeg er bosat i Tyskland, så har det ligeledes meget stor betydning for hvilke søgeresultater jeg ser, hvis jeg søger på det samme tyske ord, og søgeresultaterne er langt fra altid identiske eller tæt på at være identiske i ovennævnte 2 situationer selvom der er tale om samme tyske søgeord. Det viser jeg senere nedenfor (*2)

Nu er det jo ikke sådan, at hvis jeg er på google.dk, at jeg så ikke kan søge efter websites med indhold skrevet på engelsk eller tysk, det kan jeg naturligvis sagtens og jeg søger meget ofte med engelske søgeord, og her kan Google naturligvis have lidt svært ved på forhånd at gennemskue, om den skal fremvise et søgeresultat med websites fra USA (fx .com), England (fx .co.uk) eller Australien (fx .au) eller en kombination. Her betyder sprog naturligvis meget, for jeg sidder på en IP i Danmark og søger på engelsk, jeg har ikke en tydelig USA, England eller Australien profil. Dit eksempel med at søge på det engelske ord 'Water' i google.dk og google.de er et tydeligt eksempel herpå. Det viser jeg også nedenfor (*1).

Eksempler *1):

Søgning på det engelske ord 'Water' i google.dk, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.dk/search?hl=en&q=water&btnG=Google+Search&aq=f&oq=

Søgning på det engelske ord 'Water i google.de, specifik land er ikke valgt: http://www.google.de/search?hl=en&q=water&btnG=Google+Search&aq=f&oq=

De første positioner er identiske, men allerede midt på side 1 fremkommer eksempelvis websitet for det danske transportselskab 'Blue Water Shipping (www.bws.dk) i søgeresultatet for google.dk, det fremkommer ikke på google.de

Søgning på det engelske ord 'Water' i google.dk, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.dk/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images

Søgning på det engelske ord 'Water' i google.de, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.de/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images

Her får jeg de første samme 3 websites på placering 1-3, men på placering 4 får jeg i google.dk listet en hel række virksomheder placeret i Esbjerg (jeg bor i Esbjerg og min IP har Esbjerg som geo location) som har relation til 'Water', sjovt nok er det førnævnte transport selskab 'Blue Water Shipping', Esbjerg foldboldstation 'Blue Water Arena' og lidt forskellige lokale VVS virksomheder :-). Denne liste af lokale virksomheder dukker slet ikke op i google.de, og det til trods for at jeg har bedt om at få resultater fra United Kingdom (England).

Eksempler *2):

Hvis jeg sidder på en IP adresse i Tyskland og søger på tyske ord, så vil Googles søgeresultater ofte være meget anderledes end hvis jeg søger på de samme tyske søgeord på en IP adresse i Østrig.

Men hvis du søger på 'Alpen' (det tyske ord for Alperne) i google.de og google.at, så er søgeresultaterne meget forskellige. Her dukker der flere .at websites op i søgeresultaterne på google.at end der gør på google.de, og det til trods for at jeg ikke på forhånd har valgt at få vist websites fra hvert enkelt land.

Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.de, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.de/search?hl=da&q=alpen

Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.at, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.at/search?hl=da&q=alpen

2) SPROG

Sprog er vigtig, ja helt bestemt. Der er der ingen tvivl om, at det er lettere at få nogle tyske sider fra et .dk website, der er placeret på en IP adresse i Danmark til at ranke godt i Google på en relevant tysk søgefrase, end det er at få nogle spanske sider fra et .de website, der er placeret på en IP adresse i Tyskland.

Men hvis eksempelvis to konkurrenter begge har Tyskland og Østrig som marked, og

• den 1. virksomhed blot har et tysk sproglag på et subdomæne, mens
  • den 2. virksomhed har et subdomæne på tysk til Tyskland, hosted i Tyskland, med DNS styring i Tyskland, foretager linkbuilding fra websites i Tyskland, og tilmelder dette website til Google Webmaster Tool for Tyskland. Ligeledes har den 2. virksomhed et subdomæne på tysk/østrigsk til Østrig, hosted i Østrig, med DNS styring i Østrig, foretager linkbuilding fra websites i Østrig, og tilmelder dette website til Google Webmaster Tool for Østrig etc.

Så er der ingen tvivl om at virksomhed 2 er den der opnår de støreste markedsandele i Tyskland og Østrig end virksomhed 1 gør.

3) SAMMENFATNING:

Sprog er vigtigt, men det er blot et blandt mange elementer når vi taler om international SEO:

• sprog
  • hosting
  • DNS styring
  • linkbuilding
  • Google Webmaster Tool tilmelding
  • subdomæne eller TLD
  • IP geo location

Dertil er man nødt til at tage hensyn til at Google hele tiden ser på en brugers IP geo location og leder ham/hende hen til det Google lande-indeks der relaterer sig til brugerens IP geo location, og at det har en markant betydning for, hvordan søgeresultaterne ser ud.

Der er mit råd stadigvæk, man skal fokusere på lande og have styr på alle ovennævnte faktorer for hvert enkelt land man ønsker at operere i. Sprog og IP geo location er blot nogle af disse faktorer, og IP geo location er mindst lige så vigtigt som sprog.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:26

Spændende diskussion - selvom i lidt har kidnappet tråden :-) Fint nok med det - lad mig lege lidt med, ved at stille et spørgsmål på en konkret akutel case:

Målgruppe: medarbejdere i større virksomheder i danmark. Det er 50% internationale koncerner, hvor medarbejderne ofte rammer internettet et sted i udlandet (f.eks. USA, Sverige, Tyskland eller hvor koncernens IT center nu er). Desuden består beslutningstagerne blandt medarbejderne i danmark af 80% dansk+engelsktalende og 20% engelsktalene (typisk udvekslet fra kontorer i andre lande).

Ressourcene, som er til rådighed, tillader vedligehold af et fuldt website og et mindre.

Baseret på al jeres akkumulerede viden, hvordan ville i disponere de tilgængelige ressourcer i den sag?

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 07:43

Grosen Friis | OP.dk:

Eksempler *2):

Hvis jeg sidder på en IP adresse i Tyskland og søger på tyske ord, så vil Googles søgeresultater ofte være meget anderledes end hvis jeg søger på de samme tyske søgeord på en IP adresse i Østrig.

Men hvis du søger på 'Alpen' (det tyske ord for Alperne) i google.de og google.at, så er søgeresultaterne meget forskellige. Her dukker der flere .at websites op i søgeresultaterne på google.at end der gør på google.de, og det til trods for at jeg ikke på forhånd har valgt at få vist websites fra hvert enkelt land.

Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.de, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.de/search?hl=da&q=alpen

Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.at, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.at/search?hl=da&q=alpen

Det kan godt være at det bare er mig, men det eneste du beviser med eksempel 2 er da at domæneendelsen (.de/.at) har en betydning? Jeg kan ikke se at det har noget med ip-adressens placering at gøre? Det virker ganske logisk på mig at google.at favoriserer .at-domæner. Hvis du havde påvist at den favoriserede .at-domæner hosted på servere der fysisk var placeret i Østrig, så var det en anden snak, men det kan jeg ikke rigtig se.

Mange venlige hilsener
Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:14

Grosen Friis | OP.dk:

Søgning på det engelske ord 'Water' i google.dk, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.dk/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images

Søgning på det engelske ord 'Water' i google.de, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.de/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images

Her får jeg de første samme 3 websites på placering 1-3, men på placering 4 får jeg i google.dk listet en hel række virksomheder placeret i Esbjerg (jeg bor i Esbjerg og min IP har Esbjerg som geo location) som har relation til 'Water', sjovt nok er det førnævnte transport selskab 'Blue Water Shipping', Esbjerg foldboldstation 'Blue Water Arena' og lidt forskellige lokale VVS virksomheder :-). Denne liste af lokale virksomheder dukker slet ikke op i google.de, og det til trods for at jeg har bedt om at få resultater fra United Kingdom (England).

Jeg har tilsvarende resultater her.

Men lad os også holde fast i at de resultater som linker til en række virksomheder på google maps hvor google "pusher" deres map service ikke har noget med SERPS at gøre.

Derudover så bruger google ikke blot IP geo location men også sprog til at fastsætte hvilken google man ledes hen på.

I forhold til dit eksempel 2 - så husk at du søger med dansk sprog på begge søgninger og det farver jo resultaterne.

Prøv den samme søgning med 3 forskellige sprog:

http://www.google.at/search?hl=en&q=alpen

http://www.google.at/search?hl=fr&q=alpen

http://www.google.at/search?hl=de&q=alpen

Der er større udsving.

Anyways vi er stort set enige om parametrene - blot uenige om rækkefølgen / betydningen tror jeg :)

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)