Så at blive ved med at fasteholde at geo-ip er vigtige end sprog er mig totalt ubegribeligt - Ja det har da noget at sige og særligt når vi snakker på tværs af kontinenter - men sprog er bare meget meget mere vigtig - meget enkelt.
:-) Ja helt enige er vi nu stadigvæk ikke.
1) GEO LOCATION:
Hvis du sidder på en IP i Danmark, så leder Google dig automatisk hen til google.dk, sidder du på en IP i Frankrig, så ledder Google dig automatisk hen til google.fr. Så geo location af ens IP spiller en meget stor rolle for Google, brugeren bliver jo automatisk redirectet hen til det af Googles lande-indeks, der passer til netop din IP's geo location.
Jeg siger ikke at der ikke kan forkomme undtagelser, man kan godt forestille sig at nogle mobile Internetforbindelser i visse situationer kan være vanskelige for Google at fastsætte en præcis geo location for. Man kan manuelt ændre på det Google lande-indeks man ønsker at søge i. Personligt gør jeg det kun, hvis jeg skal simulere/teste søgnninger i ande lande (de meste præcise tests er dog stadigvæk kun muligt via en proxyserver). Hvis jeg er i udlandet, så plejer jeg
gerne at hoppe ind på google.dk.
Jeg har ikke selv lavet eller set undersøgelser, der viser, hvor stort et omfang ovennævnte typer undtagelser har, men jeg tror det er minimimalt, og jeg tror, at hovedparten af brugerne vælger at blive på det Googles lande-indeks, som Google automatisk leder dem hen til. Hvis jeg er bosat i Østrig, så har det meget stor betydning for hvilke søgeresultater jeg ser, hvis jeg søger på tysk. Hvis jeg er bosat i Tyskland, så har det ligeledes meget stor betydning for hvilke søgeresultater jeg ser, hvis jeg søger på det samme tyske ord, og søgeresultaterne er langt fra altid identiske eller tæt på at være identiske i ovennævnte 2 situationer selvom der er tale om samme tyske søgeord. Det viser jeg senere nedenfor (*2)
Nu er det jo ikke sådan, at hvis jeg er på google.dk, at jeg så ikke kan søge efter websites med indhold skrevet på engelsk eller tysk, det kan jeg naturligvis sagtens og jeg søger meget ofte med engelske søgeord, og her kan Google naturligvis have lidt svært ved på forhånd at gennemskue, om den skal fremvise et søgeresultat med websites fra USA (fx .com), England (fx .co.uk) eller Australien (fx .au) eller en kombination. Her betyder sprog naturligvis meget, for jeg sidder på en IP i Danmark og søger på engelsk, jeg har ikke en tydelig USA, England eller Australien profil. Dit eksempel med at søge på det engelske ord 'Water' i google.dk og google.de er et tydeligt eksempel herpå. Det viser jeg også nedenfor (*1).
Eksempler *1):
Søgning på det engelske ord 'Water' i google.dk, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.dk/search?hl=en&q=water&btnG=Google+Search&aq=f&oq=
Søgning på det engelske ord 'Water i google.de, specifik land er ikke valgt: http://www.google.de/search?hl=en&q=water&btnG=Google+Search&aq=f&oq=
De første positioner er identiske, men allerede midt på side 1 fremkommer eksempelvis websitet for det danske transportselskab 'Blue Water Shipping (www.bws.dk) i søgeresultatet for google.dk, det fremkommer ikke på google.de
Søgning på det engelske ord 'Water' i google.dk, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.dk/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images
Søgning på det engelske ord 'Water' i google.de, specifikt land er United Kingdom: http://www.google.de/search?hl=en&as_q=water&as_epq=&as_oq=&as_eq=&num=10&lr=&as_filetype=&ft=i&as_sitesearch=&as_qdr=all&as_rights=&as_occt=any&cr=countryGB&as_nlo=&as_nhi=&safe=images
Her får jeg de første samme 3 websites på placering 1-3, men på placering 4 får jeg i google.dk listet en hel række virksomheder placeret i Esbjerg (jeg bor i Esbjerg og min IP har Esbjerg som geo location) som har relation til 'Water', sjovt nok er det førnævnte transport selskab 'Blue Water Shipping', Esbjerg foldboldstation 'Blue Water Arena' og lidt forskellige lokale VVS virksomheder :-). Denne liste af lokale virksomheder dukker slet ikke op i google.de, og det til trods for at jeg har bedt om at få resultater fra United Kingdom (England).
Eksempler *2):
Hvis jeg sidder på en IP adresse i Tyskland og søger på tyske ord, så vil Googles søgeresultater ofte være meget anderledes end hvis jeg søger på de samme tyske søgeord på en IP adresse i Østrig.
Men hvis du søger på 'Alpen' (det tyske ord for Alperne) i google.de og google.at, så er søgeresultaterne meget forskellige. Her dukker der flere .at websites op i søgeresultaterne på google.at end der gør på google.de, og det til trods for at jeg ikke på forhånd har valgt at få vist websites fra hvert enkelt land.
Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.de, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.de/search?hl=da&q=alpen
Søgning på det tyske ord 'Alpen' i google.at, specifikt land er ikke valgt: http://www.google.at/search?hl=da&q=alpen
2) SPROG
Sprog er vigtig, ja helt bestemt. Der er der ingen tvivl om, at det er lettere at få nogle tyske sider fra et .dk website, der er placeret på en IP adresse i Danmark til at ranke godt i Google på en relevant tysk søgefrase, end det er at få nogle spanske sider fra et .de website, der er placeret på en IP adresse i Tyskland.
Men hvis eksempelvis to konkurrenter begge har Tyskland og Østrig som marked, og
- den 1. virksomhed blot har et tysk sproglag på et subdomæne, mens
- den 2. virksomhed har et subdomæne på tysk til Tyskland, hosted i Tyskland, med DNS styring i Tyskland, foretager linkbuilding fra websites i Tyskland, og tilmelder dette website til Google Webmaster Tool for Tyskland. Ligeledes har den 2. virksomhed et subdomæne på tysk/østrigsk til Østrig, hosted i Østrig, med DNS styring i Østrig, foretager linkbuilding fra websites i Østrig, og tilmelder dette website til Google Webmaster Tool for Østrig etc.
Så er der ingen tvivl om at virksomhed 2 er den der opnår de støreste markedsandele i Tyskland og Østrig end virksomhed 1 gør.
3) SAMMENFATNING:
Sprog er vigtigt, men det er blot et blandt mange elementer når vi taler om international SEO:
- sprog
- hosting
- DNS styring
- linkbuilding
- Google Webmaster Tool tilmelding
- subdomæne eller TLD
- IP geo location
Dertil er man nødt til at tage hensyn til at Google hele tiden ser på en brugers IP geo location og leder ham/hende hen til det Google lande-indeks der relaterer sig til brugerens IP geo location, og at det har en markant betydning for, hvordan søgeresultaterne ser ud.
Der er mit råd stadigvæk, man skal fokusere på lande og have styr på alle ovennævnte faktorer for hvert enkelt land man ønsker at operere i. Sprog og IP geo location er blot nogle af disse faktorer, og IP geo location er mindst lige så vigtigt som sprog.
/Grosen Friis