Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dansk/engelsk website - seo strategi

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

rfo:
Så var der overvejelserne omkring bloggeriet...

Hej rfo

Du har besluttet dig for at placere hvert land på et dubdomæne, så derfor vil jeg mene, at det er oplagt, at du derefter placerer hver lande-blog i en subfolder på hvert lande-subdomæne.

Hvis du kun har tid til at skrive til et land, så vælg det land der er vigtigst for din forretning og undlad (eller udsæt) at blogge til det andet land.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 09:41

Ronnikc:

Er det ikke problematisk når nu google prioritere land efter sprog?

Eks.:

http://www.google.de/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=

...

http://www.google.fr/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=

...

http://www.google.dk/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=

...

Den største udslagsgivende faktor uanset hvilket tld man bruger er sproget der bruges ved søgning - resultaterne er stort set ens per sprog i de forskellige google versioner.

Hej Ronnikc

Valg af  TLD for en søgning på Google er ikke nok til at "simulere" de søgeresultater, som en person i Frankrig får, set i forhold til de søgninger som en person i Danmark får.

Uanset hvilken TLD du vælger til en søgning på Google, så kigger Google på geo location for den IP adresse du sidder på, er du placeret i England eller Danmark, så vil du sagtens kunne få fremvist mange søgeresultater skrevet på engelsk eller dansk. Læg også mærke til, at selvom du går på google.fr, så er brugergrænsefladen stadigvæk på dansk. Gør du det fra en IP i Frankrig, så er brugergrænsefladen i stedet som standard på fransk.

Hvis du kombinerer det med at din søgning er et søgeord, som helt klart findes på engelsk og måske også på fransk (jeg kan ikke fransk), så er chancen for at få engelsksprogede søgeresultater i google.fr endnu højere.

Eneste rigtige måde at teste dette på er at søge igennem en proxyserver der har en geo location i Frankrig, men en sådan har jeg ikke adgang til, og hvis ikke andre har, så må vi 'simulere' denne søgning. Prøv i stedet at søge efter navnet på den nuværende franske præsident 'Sarkozy' på google.dk og på google.fr. På google.fr skal du foretage en 'avanceret søgning' og her indikere, at du primært vil have søgninger fra den region (=land) der hedder Frankrig, men du skal ikke vælge noget primært sprog. Nu vil du opleve vidt forskellige søgeresultater, og søgeresultaterne fra din søgning på google.fr er skrevet på fransk.

Sprog er naturligvis et meget vigtigt element i forbindelse med International SEO, men det er et blandt mange elementer, og derfor skal man ikke have sprog som sit primære fokus, man skal primært fokusere på lande.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:39

Min pointe er netop at tld ikke betyder det store.

Derudover så er der begrænset forskel på googles datacentres respons - særligt i norden og i forhold til vores naboer.

Google operer jo som sådan ikke på geo-info på ip - men på deres datacentre omsamler data i bestemte segmenter (som så ligger i "nærheden").

Da vi jo ikke er store nok til vores eget datacenter i DK (og af samme årsag heller ikke har en sandbox) så er det min klare erfaring at der stort set ingen forskel er på DK- DE - SE osv.

Det vigtigste ved google søgninger og mine eksempler er derfor (som vist i mine links) sproget.

hl=en eller hl=da eller hl=fr har mange gange mere betydning end tld eller geo-ip m.v. med mindre at vi snakker om sider som befinder sig f.eks. i USA og har et marked i Asian eller i Europa - hvis vi kommer på tværs af kontinenterne vil datacentrene kunne reflektere så store forskelle at det spiller ind i en højere grad - men her skyldes det så googles datacentres lokalitet samt sproget igen - og dermed er landet set som geo-ip eller landet set som tld stadig sekundært vægtet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:53

Det er korrekt som Grosen siger, at du bliver NØDT TIL at tilgå Google fra en lokal IP for at få de organiske resultater folk ser i det pågældende område. Med AdWords kan du bruge gl parametret eller andre af deres tools - men hl parametret eller andre parametre alene giver dig ikke lokale organiske resultater der er identiske med dem du får med lokal IP.

Det er noget vi løbende arbejder meget med og tester på, bl.a. fordi det er et af de vigtige grundlag for mine virksomheder SEO Supporten og Joblr :-)

Du kan sagtens finde eksempler på søgeresultater der fra 2 forskellige lande IP ser helt ens ud. Men det skal man ikke forveksle med et "bevis". Det svarer til at sige, at fordi jeg aldrig er død i min bil - og heller ikke kender andre der er det, så er det ufarligt at køre i bil.

Jeg kan i den forbindelse anbefale at læse et lidt ældre blogindlæg om at søge svar eller bortforklaringer :) 

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 12:58

Grosen Friis | OP.dk:

Mikkel deMib har faktisk også for nylig gæsteblogget om internationalisering af forretning online på searchcowboys.com: Hello world! There is no Europe. Selvom du primært efterspørger viden om teknisk SEO, så er den alligevel meget relevant for dig at læse.

Og det med at der er "No Europe" er skudt lidt forbi målet efter min mening. Om der er et "Europæisk marked" eller ej afhænger i høj grad af hvilket produkt du sælger!

Sidespring ;-)

- Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:00

Ja ingen tvivl om at du bliver nød til at være i samme lokation som det datacenter der servere data til søgningen for at se søgningen (med mindre du skanner de forskellige datacentre for svarene - som jo i vid udstrækning er muligt og der findes flere tools til).

Der hvor du typisk kan se effekten af geo-ip relationen - eller som jeg kalder det - googles datacenter for området (da geo-ip jo ikke er universielt anvendeligt) er hvis du søger på "Sider fra Danmark" i google (eller hvilket land du nu søger i).

Men det er først i det øjeblik at du vælger "Sider fra XXX" at geo-ip bliver en vigtigere parameter end sproget er.

Som google fungere nu er og bliver sproget den primærer parameter der indekseres og gives resultater efter - og ja der er selvfølgelig forskellige i hvad der serveres som resultater fra de forskellige datacentre - men jeg er overbevist om at det først er ved valget af "Sider fra XXX" at geo-ip for alvor slår igennem som parameter.

Ser man f.eks. mine ovenstående eksempler og udvider dem med country (landet) så sker der en fundamental justering af resultaterne:

f.eks. http://www.google.de/search?hl=de&q=water&btnG=Suche&meta=cr%3DcountryDE

Så vi kan vel godt være enige om at det først og fremmest er sproget det handlet om - så længe google som udgangspunkt ikke søger baseret på "Country" med mindre brugeren selv angiver det.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:21

Nej, vi er ikke enige. Du er ude i en gang "omvendt bevisførelse" og det er ikke min erfaring at det giver grundlag for korrekte konklusioner.

Min erfaring er, at der faktisk sker mange justeringer af resultaterne baseret på IP-lokation uanset hvad du har valgt af settings og uanset hvilken version af Google du anvender.

Så den eneste præcise måde, at se det samme som dem i f.eks. New York er ved at anvende en IP der.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 15:04

Jeg er ikke ude i en omgang omvendt bevisførelse - tværtimod søger jeg at falcisifcere påstanden.

En dug frisk mini test UK vs DK - London vs Odense.

Søgesætningen er: Joomla webdesign

Hver søgning er forskellig i forhold til valg af google tld, sprog parameter (hl) og med eller uden land parameteren (country) sat.

søgning: http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryUK

top 3 baseret på en englænder der søger i UK (london):

www.joomlatheme.co.uk/
www.maxwebconsulting.co.uk/
www.sarahhayes.co.uk/

top 3 baseret på en dansker der søger i DK (odense):

www.joomlatheme.co.uk/
www.sarahhayes.co.uk/

søgning: http://www.google.co.uk/search?hl=da&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryUK

www.joomlatheme.co.uk/
www.redevolution.com/joomla-web-design/

www.joomlatheme.co.uk/
www.redevolution.com/joomla-web-design/

søgning: http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr

www.harveybrothers.com/
www.kangainternet.com.au/joomla-and-virtuemart.html
www.joomlatheme.co.uk/

www.harveybrothers.com/
www.kangainternet.com.au/joomla-and-virtuemart.html
www.joomlatheme.co.uk/

søgning: http://www.google.co.uk/search?hl=da&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr

www.joomlatheme.co.uk/
www.harveybrothers.com/
redweb.dk/website

www.joomlatheme.co.uk/
www.harveybrothers.com/
redweb.dk/website

søgning: http://www.google.dk/search?hl=da&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr

redweb.dk/website
www.joomlatheme.co.uk/
wied-webdesign.dk/

redweb.dk/website
www.joomlatheme.co.uk/
wied-webdesign.dk/

søgning: http://www.google.dk/search?hl=da&q=joomla+webdesign&btnG=S%C3%B8g&meta=cr

redweb.dk/website
www.joomlatheme.co.uk/
wied-webdesign.dk/

redweb.dk/website
wied-webdesign.dk/
www.cmswebdesign.dk/

Vi kan altså se at der _ingen_ forskel er for en englænder og en dansker i forhold til hvad der kommer ud som resultater - det afgørende er paramterne for sprog (hl) og land (country) samt tld (datacenter?). Dermed synes geo lokationen af ip'en at være ufattelig ligegyldig på afstande fra DK til UK.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:03

Jo, det er lige præcis omvendt bevisførelse. Men det må du selv om. Det gider jeg egentligt ikke spilde min tid på at diskutere. Jeg ved som sagt godt hvad jeg snakker om, men hvis du mener du kan teste dine ideer på den måde, så må jeg bare sig held og lykke til :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:48

Ja det er da fuldstændigt tosset at bruge de universielle videnskabelige regler for test til den slags :)

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)