Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dansk/engelsk website - seo strategi

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 28. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag kan mange nok ikke komme uden om engelsk som sprog i b2b sager - også selv om hovedmarkedet er i danmark. Dels er der mange udenlandske arbejdere i danske virksomheder, dels er næsten altid en udenlandsk samarbejdspartner.

Det er også den situation jeg står i - og nu skal der laves nyt website. Gerne med lidt moderne seo tanker i.

Det meste indhold er rettet mod danmark. Nogle få aktiviteter er rettet mere internationalt. Derfor er planen - som jeg gerne vil have kommentarer på - denne:

Dansksproget site med det hele på www.firma.dk/da

Engelssksproget site med lidt reduceret indhold på www.firma.dk

Der skal også være en blog - men her er jeg i tvivl. De fleste indlæg bliver på dansk. Men det er overkommeligt at lave nogle indlæg på engelsk også (både fordi de har mening uden for dk og fordi det alligevel er arbejdssprog i nogen sammenhænge). Det kan laves som to blogs - en på www.firma.dk/da/blog (danske indlæg) og en på www.firma.dk/blog (engelske indlæg).

Hvad siger i til det?

PS: Jeg har pløjet indholdsfortegnelser til 3 nyere danske seo ebøger igennem - det er ikke tydeligt et emne der har optaget disse forfattere.

PPS: Teknisk tænkes det implementeret med to Joomla 1.5 installationer og en eller to Wordpress installationer.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:54

Du skriver:

Det er også den situation jeg står i - og nu skal der laves nyt website. Gerne med lidt moderne seo tanker i.

Det meste indhold er rettet mod danmark. Nogle få aktiviteter er rettet mere internationalt. Derfor er planen - som jeg gerne vil have kommentarer på - denne:

Dansksproget site med det hele på www.firma.dk/da

Engelssksproget site med lidt reduceret indhold på www.firma.dk

Der skal også være en blog - men her er jeg i tvivl. De fleste indlæg bliver på dansk. Men det er overkommeligt at lave nogle indlæg på engelsk også (både fordi de har mening uden for dk og fordi det alligevel er arbejdssprog i nogen sammenhænge). Det kan laves som to blogs - en på www.firma.dk/da/blog (danske indlæg) og en på www.firma.dk/blog (engelske indlæg).

Min kommentar:

Hvorfor ikke hellere fastholde det logiske?

• dansk indhold på forsiden - firma.dk
  • engelsk indhold på firma.dk/en
  • blog på blog.firma.dk eller firma.dk/blog
  • engelsk blog på firma.dk/en/blog

Dernæst kan du altid "købe" nogle artikler om dit specifikke emne med backlinks til din side. Det afhænger lidt af emnet for din forretning hvor det kan betale sig at købe omtale. Men brug også signaturer i fora, nyhedsgrupper (dk.opslag m.fl.) Altsammen er med til at opbygge backlinks, og det betaler sig.

Skriv en mail, hvis du får brug for et par tekster. :-)

Tilmeldt 28. Jun 09
Skrevet kl. 10:33

Det giver (også) mening :-)

Men jeg var ude efter en diskussion af dilemmaet:

- Blog på dansk (drop den engelske). Giver nok færre indkomne links (mindre brugerskare) men hyppigere blogindlæg pga. lettere arbejde og mere relevant stof.

- Blog på engelsk (drop den danske). Giver nok flere indkomne links, men lavere frekvens (mere arbejde per indlæg, færre emner med relevans). Større konkurrence om opmærksomheden.

- Brug to blogs. Giver en masse dødsyge "det her har jeg skrevet om på den anden blog (på dansk/engelsk)" indlæg...

Og det andet dilemma:

- Blog og indhold på samme domæne, forskellige subdir (www.firma.dk og www.firma.dk/blog).

- Blog og indhold på hver sit domæne (www.firma.dk og blog.firma.dk). Giver færre indkomne links per domæne (ingen linker til begge dele)

Fra København
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:22
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvis du vil på det amerikanske/engelsk marked skal du have enten et .com ,  co.uk , .org  eller .net domæne, det er næste umuligt at få rankeringer med et .dk i google.com. 

Hvis du endelige vil have en engelsk del på  www.firma.dk, (og det fraråder jeg) så skal du gøre således: www.firma.dk/en , i modsat fald spolere du både dine chancer i de dansk, såvel som i de internationale søgemaskiner

Mvh

Anders

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:35

rfo:

PS: Jeg har pløjet indholdsfortegnelser til 3 nyere danske seo ebøger igennem - det er ikke tydeligt et emne der har optaget disse forfattere.

Det er nu ikke helt korrekt. Jeg skriver en hel del om optimering af websites på flere sprog - både i forhold til webarkitektur og keyword-analyser. Men det kræver naturligvis at man har den fulde version af bogen for at kunne se alle detaljerne - det er svært at presse det hele ind i kapitlernes overskrifter :)

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 11:02

rfo:

Det meste indhold er rettet mod danmark. Nogle få aktiviteter er rettet mere internationalt. Derfor er planen - som jeg gerne vil have kommentarer på

Hej rfo

Mikkel deMib har faktisk også for nylig gæsteblogget om internationalisering af forretning online på searchcowboys.com: Hello world! There is no Europe. Selvom du primært efterspørger viden om teknisk SEO, så er den alligevel meget relevant for dig at læse.

Jeg har for nylig skrevet et blogindlæg om alt det teknisk i forbindelse med international SEO, herunder problematikkerne med flere sprog på samme website (klik på linket for at læse blogindlægget).

Hvis Google er den søgemaskine, som du primært er nødt til at optimere dit website til, så er mine anbefalinger til international SEO:

• at du skal fokusere på lande, ikke på sprog.
  • at du skal fokusere på at få et hoveddomæne eller et subdomæne til hver land, du skal ikke fokusere på placering af sproglag i forskellige subfoldere.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 28. Jun 09
Skrevet kl. 16:17

Det er en god pointe - specielt hvis man er i gang med at ekspandere en forretning til flere lande.

Men når ideen er at betjene DK primært, og så med en mindre indsats have en tilstedeværelse som kan bruges af

1) Danske kunder, som ikke læser dansk

2) Udenlandske samarbejdspartnere, som ikke læser dansk

Så bliver det lidt vel omfattende at lave landespecifikke sites for "alle klodens lande" :-)

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 16:35

rfo:
Så bliver det lidt vel omfattende at lave landespecifikke sites for "alle klodens lande" :-)

Hej rfo

Yep, det er en kæmpe opgave, selv at optimere til engelsk, fordi du skal fokusere på eksempelvis Australien, USA, England, Canada hver for sig.

rfo:
med en mindre indsats have en tilstedeværelse som kan bruges af

1) Danske kunder, som ikke læser dansk

2) Udenlandske samarbejdspartnere, som ikke læser dansk

Det virker i så fald ikke til, at du har behov for at tiltrække "udenlandske" kunder via Google, men at sproglaget i stedet blot er en feature du stiller til rådighed for de brugere, der allerede kender dit website. Hvis ja, så kunne du jo vælge at placere det engelske sproglag i en subfolder for sig selv, og så samtidig med helt blokere imod at det engelsksprogede indhold blev indekseret, således at dit www.ditwebsite.dk fremstod som et website målrettet Danmark og skrevet på dansk.

/Grosen Friis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 28. Jun 09
Skrevet kl. 08:11

Jamen så er det vedtaget :-)

Der bliver "www.firma.dk" til det danske indhold og "en.firma.dk" til det engelsksprogede indhold.

Så var der overvejelserne omkring bloggeriet...

- Blog på dansk (drop den engelske). Giver nok færre indkomne links (mindre brugerskare) men hyppigere blogindlæg pga. lettere arbejde og mere relevant stof.

- Blog på engelsk (drop den danske). Giver nok flere indkomne links, men lavere frekvens (mere arbejde per indlæg, færre emner med relevans). Større konkurrence om opmærksomheden.

- Brug to blogs. Giver en masse dødsyge "det her har jeg skrevet om på den anden blog (på dansk/engelsk)" indlæg...

Og det andet dilemma:

- Blog og indhold på samme domæne, forskellige subdir (www.firma.dk og www.firma.dk/blog).

- Blog og indhold på hver sit domæne (www.firma.dk og blog.firma.dk). Giver færre indkomne links per domæne (ingen linker til begge dele)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 08:51

Grosen Friis | OP.dk:

• at du skal fokusere på lande, ikke på sprog.

Er det ikke problematisk når nu google prioritere land efter sprog?

Eks.:

http://www.google.de/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.de/search?hl=de&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.de/search?hl=fr&q=water&aq=f&oq=

http://www.google.fr/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.fr/search?hl=de&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.fr/search?hl=fr&q=water&aq=f&oq=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.dk/search?hl=de&q=water&aq=f&oq=
http://www.google.dk/search?hl=fr&q=water&aq=f&oq=

Den største udslagsgivende faktor uanset hvilket tld man bruger er sproget der bruges ved søgning - resultaterne er stort set ens per sprog i de forskellige google versioner.

Af samme årsag så er en multi sprogs løsning via sprogversioneringer af samme site heller ikke en god idé - og netop derfor er en.firma.dk den smarteste vej at gå - om end jeg nok ville have valgt firma.com og dk.firma.com  og så viderestille firma.dk til dk.firma.com med 301.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)