For nu ikke at træde helt ved siden af, så nøjes jeg med at kalde Thorborg for Martin T - og ikke øvrigt udspecificere Spamfighter, Virusfighter eller Spywarefighter - for dette indlæg er et tankespind - nogen vil måske kalde det stof til eftertanke. Med indlægget vil jeg gerne afprøve mine egne teorier - min egen holdning - og så væsentlige fakta i praksis - omkring MLM modellen ift. forskellige produktgrupper. Nu kan jeg med det samme understrege at virtuelle produkter på MLM generelt - og historisk set - er en mindre interessant idé - den er ikke uinteressant eller fuldstændig ved siden af - men simpelthen mindre interessant. Hidtil har intet MLM-selskab har haft målbar, langsigtet success med at tilbyde virtuelle produkter - eller skal vi kalde det "det ikke-fysiske" produkter. Det er der flere årsager til - men en helt bestemt årsag, er netop styrken i netværksomsætning: At der er et kontinuerligt (månedligt) gentagen forbrug af en konsumérbare varer. Af samme grund mange store netværksselskaber, til trods for dommedagsprofetier fortsat lever i bedste velgående - simpelthen fordi de markedsfører produkter som bliver forbrugt igen og igen. Alt det er basisviden - noget enhver netværker bør vide - og som jeg uden tvivl har tudet flere ører fulde af i diverse debatter herpå Amino. Der hvor teori og praksis begynder at bliver interessant, er hvis vi tager noget mange kender - og propper det ind i en tænkt MLM afsætningsmodel - nemlig de produkter som Thorborg formentlig lever af: Fighter-produkterne. Nu har Martin ganske vidst ingen umiddelbare problemer med at afsætte dem, grundet gennemtænkte virale kampagner og vice versa - og så gør det jo heller ikke noget man hedder det han hedder - og har en fantastisk partner i Amino - som kontinuerlig eksponent for det han laver - og den han er. Hvis Martin i et anfald af fornuft (!) en dag henvendte sig til mig, for at spørge hvordan ham med fleste MLM indlæg på Amino forestillede sig Fighter-produkterne i et MLM regi, ville min første indskydelse være: Tak for henvendelsen - men glem det, Martin - men når du har et NYT produkt, standalone produkt, som du ENDNU ikke har lancheret - så lad os tænke det ind i en MLM sammenhæng. Men hvis en sådan henvendelse fandt sted, ville det jo netop være fordi Martin synes om interessante aspekter i det have en hær af mennesker overalt, som havde et incitatement for at anbefale Fighter-produkterne fremfor alle andre på markedet. Nu er jeg ikke ekspert - men de Fighter-produkter jeg har prøvet og betalt for har ikke levet op til min forventninger, så hvis jeg skulle promote dem, ville jeg nok påskønne et par %´er for det - det iøvrigt sagt med et smil, for jeg har linket til diverse Fighter-produkter flere steder - alene fordi jeg synes Thorborg er cool. Min begrundelse for at Martin IKKE skulle tænke en MLM model ind - har jeg sådan set svaret på - men SKULLE det implementeres, ville der opstå en lang række fordele på uhyre kort tid: * Martin er landskendt iværksætter, alene hans navn ville tiltrække mange mennesker * Det kendte navn ville endda tiltrække en hær af fans og disciple, som ikke kender MLM modellen * Alene p.g.a. Martins hop til en MLM model ville blåstemple det (jamen, DET ville det) * En MLM model vil nå endnu længere ud, endnu længere væk - og et boom i omsætning øjeblikkelig Uden iøvrigt at blive teknisk specifik, men hvis Fighter-firmaet tilbød ALLE en mulighed for at få en % af entry fee for at få et Fighter-produkt på sin maskine + en ongoing % HVER gang en kunde fornyer sit produkt eller tilkøber en service - så ville rigtig mange være interesseret i at gøre "gratis markedsføringsindsats" for Martin - og helt sikkert udskifte / supplere nuværende produkter med alt hvad Martin tilbyder. Der hvor det bliver meget interessant er i det øjeblik, x kan sige til y: "Hey, vi kan lave %´er på at tale om Martins Fighter-produkter vidt og bredt" - og x så kan få en %-del hvergang Y formidler en handel - ja, SÅ snakker vi. En sådan MLM-model baseret på netop Martins produkter, vil så bare ikke på nogen måde være interessant for erfarne, garvede MLM folk - men det vil tiltale ENORMT mange folk som ikke har været i berøring med MLM ELLER den meget store del af semi-erfarne MLM flok som tror verdenen og indtjeningen bliver lettere hvis man får noget virtuelt at promote....! Den primære årsag til at Fighter-produkter ikke ville tiltale mig, skyldes en helt enkle ingrediens der vil mangle: Der er ikke et kontinuerligt forbrug, måned efter måned efter måned, af et produkt som man kan koble emotionel loyalitet på. Kom Thorborg derimod med noget et helt nyt - en Thorborg energidrik, Thorborg Beauty-serie, Thorborg Merchandise, Thorborg Haircare... SÅ snakker vi - så kan end ikke nok så mange sugar-daddys og silent investors ELLER en stor markedsførings pengetank følge med: Så vil alle bare være med! Thrust me. Det eneste Martin så bare skal huske der: Han kuldsejler inden der er gået 2 år, hvis ikke han i ledelsen hyrer erfarne MLM folk med flere års kamp på slagmarken. It will NEVER work. Det er set gang på gang: Smarte forretningsfolk uden nogen som helst MLM erfaring tror de kan drive et MLM selskab.. det kan de IKKE. Aldrig. Slagmarks-erfaring er alfa og omega. Et bette input. Comments are welcome ;-) Lasse Burholt |
Hej Lasse.
Sjovt at du skulle lave sådan et indlæg og ligge op til en online brainstorming, for jeg har faktisk gået og leget med ideen! Igen nåede jeg frem til, at mangel på kontinuerlig omsætning skabt i netværket, ville begrænset projektet en del.
Hvis nu man fjernede focus fra SpamFighter og tænkte lidt bredere, så er der ret MANGE produkter indenfor samme kategori, som kan give en løbende omsætning. Produkter som menig mand, mindre virksomheder og større virksomheder gerne vil betale penge for måned efter måned :-)
Lidt kreativ tænkning kan udvide markedet næsten uendeligt, og her ligger der mange penge gemt!!!
Hilsen
Anders