Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AidOnline, kan komme til at koste virksomheder dyrt

Side 47 ud af 60 (598 indlæg)
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakob Mørup Søndergård:

ReneNP:

Jeg har benyttet mig af en løsning der bygger på denne metode: http://detect-ad-blocking-software.webconrad.com/

Den skulle gerne virke fint i IE, da hele idéen med metoden er at få fanget en URL af adblock filteret (som AidOnline også benytter sig af).

Ja, en rigtig fin og sjov metode. Typisk adultbiz-opførsel at forsøge at lade 'cheaters' gå i fælder, hehe. Det værste er bare, hvis en metode er god og bliver populær, så bliver den nok hurtig 'obsolete'.

Grundprincipperne i de fleste adblock systemer, basere sig på en filtrering af URL adresser.

I FireFox har AidOnline valgt at lave en løsning der baserer sig på Adblock Plus, og derved inkluderer en blackliste, med regular expressions som skal bruges til at fange en URL i et billede, script og iframe tag.

Medmindre de vælger at kode hele programmet om fra bunden (altså en hel nyudvikling og ikke bare en addon til et addon, som de gør pt.), så vil man næsten altid kunne sikre sig ved at kigge i blacklisten, og tilpasse sin include URL til en af de regex'es der er der.

Et eks. på den mest brugte blackliste til addonet AdBlock Plus kan ses her: http://adblockplus.mozdev.org/easylist/easylist.txt

Ved at kigge i den fil, kan man se at alt der indeholder "/adtech/", "/adframe.", "/openads/" osv. osv. vil blive fanget.

Hvis man så vælger at smide sin include fil i en sti der hedder noget ala. "/js/adtech/openads/adframe.js" er man 100% sikker på at den vil blive fanget, med mindre de vælger at ændre alle 3 regexes, og hvis det er tilfældet, kan man bare lave en ny sti :-)

Det eneste problem med denne løsning, er hvis brugerne har valgt at disable javascript i sin browser. I mit tilfælde er det dog ikke et issue, da bannere på sitet så ikke vil blive loadet, da de bliver loadet via javascript, for at forhindre at siden "stener", hvis banner serveren (/systemet), ikke kører optimalt :-)

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 20:24

Den er jeg helt med på Rene. Men det ser faktisk ud som om de kun har betalt $500 for at få udviklet plug-in til IE, og hvis det virkelig ikke koster mere, må det vel være en smal sag for dem at udvikle noget andet? Hvis nu de f.eks. tillader reklamenetværks-scriptet at afvikles og blot smider visibility:hidden på og overlapper med en absolut positioneret egen reklame, så dur metoden ikke længere.

Men det er rart lige at høre lidt om hvordan plugin'et er bygget op. Det ser dog ud som om det fungerer forskelligt i IE og FF? I førstnævnte manipulerer de kildekoden INDEN koden fortolkes, men i FF manipulerer de vel DOM'en efter fortolkning, idet ændringerne ikke ses i kildekoden?

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 20:25

ReneNP:
Det eneste problem med denne løsning, er hvis brugerne har valgt at disable javascript i sin browser.

Det er let at lave en test af om JavaScript er deaktiveret, hvis ja, så kan man henvise brugere til en side, der fortæller, at man ikke kan benytte websitet medmindre JavaScript er aktiveret.

/GrosenFriis

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:39

Grosen Friis | OP.dk:

ReneNP:
Det eneste problem med denne løsning, er hvis brugerne har valgt at disable javascript i sin browser.

Det er let at lave en test af om JavaScript er deaktiveret, hvis ja, så kan man henvise brugere til en side, der fortæller, at man ikke kan benytte websitet medmindre JavaScript er aktiveret.

/GrosenFriis

Så er det bare MEGET vigtigt, at man fritager alle de store søgemaskiner fra denne test - ellers er din fejl side nemlig den eneste side de får at se! :)

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 20:51

Mikkel deMib Svendsen:
Så er det bare MEGET vigtigt, at man fritager alle de store søgemaskiner fra denne test - ellers er din fejl side nemlig den eneste side de får at se! :)

Hej Mikkel

Ja naturligvis (smæk med håndfladen mod min pande), det tænkte jeg slet ikke på. Selv om man valgte at kombinere det med en spider-IP-database, så løber man jo alt for høj en risiko for at blive banned for cloaking.

/Grosen

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Tilmeldt 4. Jun 09
Skrevet kl. 20:56

Jakob Mørup Søndergård:

Den er jeg helt med på Rene. Men det ser faktisk ud som om de kun har betalt $500 for at få udviklet plug-in til IE, og hvis det virkelig ikke koster mere, må det vel være en smal sag for dem at udvikle noget andet? Hvis nu de f.eks. tillader reklamenetværks-scriptet at afvikles og blot smider visibility:hidden på og overlapper med en absolut positioneret egen reklame, så dur metoden ikke længere.

Men det er rart lige at høre lidt om hvordan plugin'et er bygget op. Det ser dog ud som om det fungerer forskelligt i IE og FF? I førstnævnte manipulerer de kildekoden INDEN koden fortolkes, men i FF manipulerer de vel DOM'en efter fortolkning, idet ændringerne ikke ses i kildekoden?

Så er spørgsmålet bare om det er et nyudviklet plug-in, eller om det er noget der bygger på eksisterende kode (ligesom med FireFox).

Hvis de overlapper med en absolut positioneret reklame, kan man vel altid lave et "delay check", som tjekker op efter load, om ens egen banner er visible, og om der er noget der overlapper den :-)

Hvis du her "Web Developer" addonet installeret i FireFox, kan du klikke på "View Source" >> "View Generated Source" og se, hvordan din kode ser ud på det bestemte tidspunkt. Det vil sige når javascript har kørt og gjort hvad det skal gøres.

Der kan du også se hvordan det ser ud efter at AidOnline har leget lidt med din kode, og så er det muligt at rette lidt på det, eller detecte på det med javascript efterfølgende.

Et lign. addon findes til IE ved navn Developer Toolbar!

Kodemæssigt kan det gøres via javascript.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Skrevet kl. 21:00

Tjah, du kan vel lave et element i et noscript tag der gør siden ubrugelig og giver en lille (men tydelig) besked i hjørnet? Selvom det vist ikke er w3c-standard kan man smide en style i en noscript eller man kan lave en gennemsigtig div med max z-index, width og height på 100% og position fixed. Men det er selvfølgelig også en risiko, omend måske en mindre risiko end at redirecte folk.

Noget helt andet er, kan I forestille jer det vil gøre en juridisk forskel (i det vanvittige tilfælde at en domsafgørelse ikke får negativt udfald for AO) hvis man i en disclaimer gør opmærksom på at man ikke accepterer folk med det og det plug-in, og det ændrer i siden osv?

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Skrevet kl. 21:14

ReneNP:

Så er spørgsmålet bare om det er et nyudviklet plug-in, eller om det er noget der bygger på eksisterende kode (ligesom med FireFox).

Hvis de overlapper med en absolut positioneret reklame, kan man vel altid lave et "delay check", som tjekker op efter load, om ens egen banner er visible, og om der er noget der overlapper den :-)

Jamen men kan lave alt muligt, men det begynder bare at blive avanceret når man skal tjekke om elementer overlappes... I hvert fald hvis det skal være en abstrakt løsning til brug på de fleste sites.

ReneNP:

Hvis du her "Web Developer" addonet installeret i FireFox, kan du klikke på "View Source" >> "View Generated Source" og se, hvordan din kode ser ud på det bestemte tidspunkt. Det vil sige når javascript har kørt og gjort hvad det skal gøres.

Der kan du også se hvordan det ser ud efter at AidOnline har leget lidt med din kode, og så er det muligt at rette lidt på det, eller detecte på det med javascript efterfølgende.

Jeg bruger som regel DOM Inspector til formålet, men det var heller ikke så meget det der var min pointe, mere at der allerede var en grundlæggende forskel på de to plug-in's måde at fungere på.

Som sagt må worst case scenario være et plug-in der slet ikke manipulerer din DOM, men kun analyserer hvor reklamerne skal placeres via denne, og efterfølgende placerer dem via browserens libraries (eller hvad der nu er tilgængeligt af API/interface). Altså basalt set at sætte en digital post-it på din skærm, som lytter til din scrollbar og flytter sig efter den.

Anyways, som tingene ser ud lige nu vil jeg klart anbefale stop-aidonline.dk en modificeret udgave af det script Rene linker til, meget gerne kombineret med en noscript løsning - godkendt af en seo-ekspert - som jeg nævnte i tidligere indlæg. I så fald vil man kunne copy paste det til enhver side, uden at skulle tilpasse det individuelt og ingen af de forslag jeg kender til, som William Jensen eller andre ivrige fortalere er kommet med, vil fungere. De vil blive udelukket. Punktum. - Medmindre selvfølgelig de har mulighed for at redigere blacklisten i plug-in'et (mon ikke i hvert fald de har det i FF?) og fjerne den reference der hedder adframe.js eller hvad der nu bliver benyttet i den færdige udgave.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:19
Tilmeldt 4. Jun 09
Skrevet kl. 21:21

I den metode jeg linkede til, kunne men evt. lave 2 include filer.

Den ene sætter en global variabel, og den anden tjekker op på den.

Hvis de 2 filer så kunne blive hosted på stop-aidonline.dk, vil det være muligt at tilpasse dem løbende uden at folk skulle update deres egne versioner, når og hvis der bliver lavet ændringer i AidOnline's addon.

Side 47 ud af 60 (598 indlæg)