kvickly havde 10 kroners poser til 3 kr stykket da de holdt fødselsdag her for et par uger siden endda ..
det forstår jeg slet ikke kan løbe rundt ..
Kære Jan.
Alle kunder tror at butikkerne i de handler i, tjener penge på alle deres varer. Men det er langt fra rigtigt!
Hvis du står nede i Netto og skal vælge mellem en Mejse mælk og en Arla Ekspres Mælk, så vælger du helt klart Mejse mælken, da den er billigtst! Men det kan sagtens være at butikken tjener mere på at sælge Arla Ekspres Mælk. Det kaldes med et fint ord, avance!
Og avancen kan svinge mellem +35% og -10%. Feks. kan der godt være 20,784% i avance på en Coop X-tra chipspose, iforhold til at en Kims måske kun giver 2%...
Håber du forstår
Forstår ik lige det markeret med fed... Hva er din pointe med at skrive det?
Du har ret i at Mejse mælken er billigst og de taber penge på at sælge den. Og omvendt tjenes der penge på Express. Men din avance faktor er helt forkert. Den hedder -15% til +70% i en discount butik. Og det er så uden tilbud som altid medfører negativ avance men med en godtgørelse fra brandet/mærket som der sælges.
Og alle butikker tjener mere på private lables end på mærkevarerne men som sagt en milliard gange før, så får man ofte, bemærk ofte ik altid, det man betaler for. Kims chips er alt andet lige meget bedre end X-tra chips...
At hvis man troede at butikken tjente penge på alle varerne, så tog han fejl.
Fashion-Seller:
Den hedder -15% til +70% i en discount butik.
Kan godt være at de hedder -15 til +70. Men har bare aldrig oplevet at en vare kunne have +70% i avance.
- Og alle butikker tjener mere på private lables end på mærkevarerne men som sagt en milliard gange før, så får man ofte, bemærk ofte ik altid, det man betaler for. Kims chips er alt andet lige meget bedre end X-tra chips... -
Hmm.. Ja, man får for det meste mere for pengene ved at købe mærkevarer, så 50/50 vil jeg sige
Kan godt være at de hedder -15 til +70. Men har bare aldrig oplevet at en vare kunne have +70% i avance.
Der findes rigtig mange måde at regne avance ud på. I Dansk Supermarked kan avancen max. være på 80% og helt ned til -99%. Man har en avance på 80% når man har fået varen gratis - grunden til at avancen så ikke er 100% er fordi man skal trække 20% moms fra.
Der findes rigtig mange måde at regne avance ud på. I Dansk Supermarked kan avancen max. være på 80% og helt ned til -99%. Man har en avance på 80% når man har fået varen gratis - grunden til at avancen så ikke er 100% er fordi man skal trække 20% moms fra.
Hørt!
Men hvis momsen falder på fødevarer, så stiger avancen = Glade butiksfolk & kunder
At hvis man troede at butikken tjente penge på alle varerne, så tog han fejl.
Fashion-Seller:
Den hedder -15% til +70% i en discount butik.
- Og alle butikker tjener mere på private lables end på mærkevarerne men som sagt en milliard gange før, så får man ofte, bemærk ofte ik altid, det man betaler for. Kims chips er alt andet lige meget bedre end X-tra chips... -
Hmm.. Ja, man får for det meste mere for pengene ved at købe mærkevarer, så 50/50 vil jeg sige
Hvorfor kan man så pludselig ik have en avance på 70%? Hvori ligger det umulige der?
Men hvis momsen falder på fødevarer, så stiger avancen = Glade butiksfolk & kunder
Hvorfor stiger avancen? Når momsen falder så falder priserne os... Det kaldes markedsregulation og foregår ganske naturligt. Så om momsen falder eller stiger så har det aldrig indflydelse på den egentlige avance da den udregnes ud fra købsprisen ex moms. Konkurrencen på et produkt bliver jo ik mindre eller ændres fordi der sker ændringer i momsen.
Og skulle vi så ik være realistiske og sige moms ændringer i DK, nok er ligeså realistisk som at vinde i Lotto ;D
Der findes rigtig mange måde at regne avance ud på. I Dansk
Supermarked kan avancen max. være på 80% og helt ned til -99%. Man har
en avance på 80% når man har fået varen gratis - grunden til at avancen
så ikke er 100% er fordi man skal trække 20% moms fra.
mvh Tobias
- Så er det jeg går udfra at hvis man siger momsen ryger ned på kun 10% for så har varen jo en avance på 90%, sådan forstår jeg det han skriver.
Der findes rigtig mange måde at regne avance ud på. I Dansk
Supermarked kan avancen max. være på 80% og helt ned til -99%. Man har
en avance på 80% når man har fået varen gratis - grunden til at avancen
så ikke er 100% er fordi man skal trække 20% moms fra.
mvh Tobias
- Så er det jeg går udfra at hvis man siger momsen ryger ned på kun 10% for så har varen jo en avance på 90%, sådan forstår jeg det han skriver.
Men skal vi ikke bare begrave stridsøksen???
Du har ret i at man vil tjene 10% ekstra på en varer, hvis momsen falder med 10% - men det er kun hvis du har fået den gratis. Der er så meget konkurrence på næsten alle varer, så hvis momsen faldt ville man tilpasse prisen (sænke prisen), for at være konkurrence-dygtig, ligesom alle sine konkurrenter. Så man ville ikke få en højere indtjeningen (avance) af den grund.