Hej Ellegaard - og Nicolai og Cygnet/Kristian Jeg tager lige et i hvert fald foreløbigt sidste, samlet svar, selv for en natteravn kan det jo blive lidt sent... Altså: Tak for alle de konstruktive input, jeg vil notere mig dem til senere brug. Selvom jeg har haft konsulenter på i et par omgange og har en supergod sparringspartner i min mand, er det godt med nogle nye, kreative øjne på tingene. En særlig tak til Cygnet, naturligvis, for den positive kritik, hvem er ikke modtagelig for lidt ros! Ellegaard: Hvis det er rigtigt opfattet, så mener du, at jeg har overset dit "af" - det havde jeg skam ikke. Jeg skrev det rigtige ved siden af for at tydeliggøre fejlen (jeg kunne ikke finde ud af at sætte et "strikeout" igennem "af"). Kommasætning: Jeg holder mig til det grammatiske komma, fordi mange virksomheder og brancher er lidt konservative og sikkert synes, folk ikke kan finde ud af at sætte kommaer, hvis de bruger det nye komma. Også det bureau, jeg har skrevet kontrakt med, forlanger grammatisk komma. Skulle en kunde forlange det nye komma, ja, så må jeg jo se at lære det! Men det vil godt nok blive svært, de små tegn ligger i den grad i fingrene... Når nu vi taler om de kære små tegn: På en af mine arbejdspladser var der en chef, der yndede at diktere kommaer, når han indtalte på sin diktafon, det var til at få pip af! Og jo, det er en sprogrevsers pind til den berømte ligkiste netop dét at være sprogrevser - man er nødt til at være pinligt nøjagtig, ellers peger folk jo fingre ad én! Det kan godt være lidt stressende... men man bliver jo nødt til at lære at tilgive sig selv, hvis man skulle gå hen at lave en lille fejl ![]() En sidste ting, så lover jeg at slutte: For mig som for så mange andre er det langt nemmere at læse korrektur på og sprogrevidere andres tekster - hvis man selv er dybt involveret, kan det være svært at se skoven for bare træer. |
Dato: 11-08-2006 01:26:32 Forfatter: Sprog og KontorHej Ellegaard - og Nicolai og Cygnet/KristianOg jo, det er en sprogrevsers pind til den berømte ligkiste netop dét at være sprogrevser - man er nødt til at være pinligt nøjagtig, ellers peger folk jo fingre ad én! Det kan godt være lidt stressende... men man bliver jo nødt til at lære at tilgive sig selv, hvis man skulle gå hen at lave en lille fejl.
En sidste ting, så lover jeg at slutte: For mig som for så mange andre er det langt nemmere at læse korrektur på og sprogrevidere andres tekster - hvis man selv er dybt involveret, kan det være svært at se skoven for bare træer.Nej, nej. Du må endelig ikke slutte! Det er altid rart at møde folk, der tager deres omgang med sproget alvorligt - selv plejer jeg nu at holde mig til betegnelsen "sprogligt opmærksom", det er ikke så negativt ladet som sprogrevser.Men det kan da godt være at vi skal fortsætte debatten i en anden tråd. Den her var jo kun for at præsentere dig selv