Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrektur, sprogrevision og oversættelse

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 89
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ellegaard - og Nicolai og Cygnet/Kristian

Jeg tager lige et i hvert fald foreløbigt sidste, samlet svar, selv for en natteravn kan det jo blive lidt sent...

Altså: Tak for alle de konstruktive input, jeg vil notere mig dem til senere brug. Selvom jeg har haft konsulenter på i et par omgange og har en supergod sparringspartner i min mand, er det godt med nogle nye, kreative øjne på tingene. En særlig tak til Cygnet, naturligvis, for den positive kritik, hvem er ikke modtagelig for lidt ros!

Ellegaard: Hvis det er rigtigt opfattet, så mener du, at jeg har overset dit "af" - det havde jeg skam ikke. Jeg skrev det rigtige ved siden af for at tydeliggøre fejlen (jeg kunne ikke finde ud af at sætte et "strikeout" igennem "af").

Kommasætning: Jeg holder mig til det grammatiske komma, fordi mange virksomheder og brancher er lidt konservative og sikkert synes, folk ikke kan finde ud af at sætte kommaer, hvis de bruger det nye komma. Også det bureau, jeg har skrevet kontrakt med, forlanger grammatisk komma. Skulle en kunde forlange det nye komma, ja, så må jeg jo se at lære det! Men det vil godt nok blive svært, de små tegn ligger i den grad i fingrene... Når nu vi taler om de kære små tegn: På en af mine arbejdspladser var der en chef, der yndede at diktere kommaer, når han indtalte på sin diktafon, det var til at få pip af!

Og jo, det er en sprogrevsers pind til den berømte ligkiste netop dét at være sprogrevser - man er nødt til at være pinligt nøjagtig, ellers peger folk jo fingre ad én! Det kan godt være lidt stressende... men man bliver jo nødt til at lære at tilgive sig selv, hvis man skulle gå hen at lave en lille fejl .

En sidste ting, så lover jeg at slutte: For mig som for så mange andre er det langt nemmere at læse korrektur på og sprogrevidere andres tekster - hvis man selv er dybt involveret, kan det være svært at se skoven for bare træer.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:39
Dato: 11-08-2006 01:26:32 Forfatter: Sprog og Kontor
Hej Ellegaard - og Nicolai og Cygnet/Kristian

Og jo, det er en sprogrevsers pind til den berømte ligkiste netop dét at være sprogrevser - man er nødt til at være pinligt nøjagtig, ellers peger folk jo fingre ad én! Det kan godt være lidt stressende... men man bliver jo nødt til at lære at tilgive sig selv, hvis man skulle gå hen at lave en lille fejl .

En sidste ting, så lover jeg at slutte: For mig som for så mange andre er det langt nemmere at læse korrektur på og sprogrevidere andres tekster - hvis man selv er dybt involveret, kan det være svært at se skoven for bare træer.

Nej, nej. Du må endelig ikke slutte! Det er altid rart at møde folk, der tager deres omgang med sproget alvorligt - selv plejer jeg nu at holde mig til betegnelsen "sprogligt opmærksom", det er ikke så negativt ladet som sprogrevser.

Men det kan da godt være at vi skal fortsætte debatten i en anden tråd. Den her var jo kun for at præsentere dig selv  

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:07
Hej, I kære sproglige kamphaner og -høns

Vi har tidligere diskuteret "komma for nørder" i denne tråd: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=1714, hvor jeg som en julespøg stillede følgende opgave:

Hvad han ville vide var hvordan man sætter komma i en sætning der ser ud som denne.

x-o-komma bliver i hvert fald noget rod.

Som du vil kunne læse i tråden, Susanne, er jeg helt enig med din betragtning om anvendelse af traditionel gramatisk kommatering. Først når Sprognævnets nye anbefalinger bliver det mest almindelige, vil jeg for alvor gå væk fra den traditionelle kommatering, selvom jeg sagtens kan se de sproglige fordele i Sprognævnets anbefalinger. Og hvis vi er nok, der er bagstræberiske nok, vil tingene blive ved med at være, som de er.

I øvrigt, Ellegaard, så er "Det ny komma" afskaffet af Dansk Sprognævn i 2004 og erstattet med et nyt sæt kommaregler, der foreskriver gramatisk komma, men med valgfrihed omkring brugen af startkomma, altså komma før ledsætninger. I praksis har Sprognævnet lavet den finurlige finte, at de stort set har bevaret reglerne for "Nyt Komma", men har slettet det provokerende navn.

I forordet til kommareglerne skriver Dansk Sprognævn bl.a.:

De justerede kommaregler er med enkelte undtagelser identiske med reglerne for traditionelt grammatisk komma. Den afgørende undtagelse er at det nu som hovedregel er valgfrit om man vil sætte startkomma, dvs. komma før ledsætninger (se § 4-5). I de tilfælde hvor det er valgfrit om man vil sætte startkomma, anbefales det at man undlader at sætte dette komma. Men uanset om man vælger at sætte startkomma eller ej, bør man følge samme praksis inden for samme tekst.

I øvrigt kan vi jo diskutere videre, når vi ses på Jantekur i Esbjerg (Lad os håbe, at havnen holder).

mvh Hans

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)