Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP - Udlejer konkurs - depositum til gode

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 3. Apr 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer.

Håber I har mulighed for at nyde det dejlige vejr?

Jeg har virkelig brug for nogle råd og vejledning. Så jeg håber, at der er nogen herinde, der kan være mig behjælpelig.

Det drejer sig om, at jeg har et depositum til gode hos min gamle udlejer. Han har bekræftet, at jeg har pengene til gode.

Nu har jeg hørt, fra en anden, som osse har penge til gode hos ham, at han(udlejer) er erklæret konkurs, og at han(anden lejer) ikke kan få hans penge. Udlejer har ikke kontaktet mig.

Er der noget, jeg kan gøre for at sikre mig det, jeg har til gode?

Jeg vil meget gerne uddybe sagen, hvis der er behov for det.

Jeg ser meget frem til at høre fra jer.

De bedste solskinshilsner

Jim Jørgensen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 11:05
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Du rejser dit krav overfor konkursboet og stiller dig op i køen ligesom de andre kreditorer, og må så vente og se hvad der kommer ud af det.

Hvis ejendommen du har lejet dig ind i bliver solgt, kunne man muligvis forestille sig at den nye udlejer hæfter for det tidligere indbetalte depositum, men jeg er ikke sikker på det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 11:10

Ny ejer vil stort set aldrig overtage gammel gæld, så hvis der er begæret konkurs er der ikke så meget at gøre mere, andet end at vente sammen med alle de andre.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:15

Hej

Umiddelbart lyder det som om at du er berettiget til dine penge. Synes helt sikkert du skal kontakte LLO (Lejernes Lands Organisetion) om sagen. De kan rådgive dig.

Mvh Mikkel

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:23

Anders Christensen:
Hvis ejendommen du har lejet dig ind i bliver solgt, kunne man muligvis forestille sig at den nye udlejer hæfter for det tidligere indbetalte depositum, men jeg er ikke sikker på det.

Jeg er helt på linie med Anders. DU må stille dig op i køen sammen med de andre kreditorer.  Der er ikke noge hæftelse for den nye udlejer.  Så det du kan håbe på er at der trods alt bliver lidt dividende tilbage....

Henrik

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 11:30

Selvfølgelig har du ret til dine, hvorvidt du så kan få dem er en anden sag (man kan jo ikke klippe håret af en skaldet mand).

Du skal skynde dig at tage fat på et inkasso firma, advokat og fremsendt dit krav så du kommer ind i køen over andre kreditorer (herunder kan du melde ham hvis det er person tl RKI o.l.). Ligeledes kan du også sagsøge din firmaet, personen hvis han har vist at han ville gå konkurs, på det tidspunkt i indgik aftalen, dette er lidt mere besværligt.

Men konkurs sager er en kedelig ting, og meget langsommelig, så væbne dig med tålmodighed og håb på at der er noget af værdi i konkursboet.

Afslutningsvis skal du gøre det hele op om det er det værd afhængig af beløbet og dine personlige principper.

Held og lykke

Kim

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:36

Kim Kampp:
Du skal skynde dig at tage fat på et inkasso firma, advokat og fremsendt dit krav så du kommer ind i køen over andre kreditorer (herunder kan du melde ham hvis det er person tl RKI o.l.). Ligeledes kan du også sagsøge din firmaet, personen hvis han har vist at han ville gå konkurs, på det tidspunkt i indgik aftalen, dette er lidt mere besværligt.

Det er desværre ikke et spørgsmål om hvem der anmelder først og dermed står først i køen. Når det er kommet så langt er der indenfor konkursorden ligehed. At melde ham til RKI kræver et grundlag - og grundlaget er mod konkursboet, som først skal tage stilling til kravet (RKI- har allerede koblet peronen eller firmaet op på konkursen via Statstidende)...

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 12:15

Sorry med RKI - du har helt ret

Hvorledes fordeles konkursboet så, hvad mener du med lighed. Er det en procentvis afgørelse på beløbenes størrelse. Har lige kørt en inkasso sag - og blev oplyst at i princippet, var det først til mølle, hvilket jeg selv var lidt mistroisk overfor, men blev bekræftet (møgunger)

Nå, men Jim skynd dig alligvel 

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:27

Kim Kampp:
Har lige kørt en inkasso sag - og blev oplyst at i princippet

Inkassosag  så er det først til mølle. Få sikret sig i pant mv. og udlæg.

Når den går over i konkurs. Så samler kurator alle krav som så fordeles efter konkursordenen. Der er nogle krav som har fortrinsret fremfor andre. Men som her hvor det vil være et simpeltkrav er det et procentvis del af beløbenes størrelse (hvis der er noget at fordele)....

Man skal bare være opmærksom på at hvis det er en personlig virksomhed fragår gælden ikke efter en konkurs, med mindre skyldner efterfølgende får bevilget gældssanering. Så det er bare løbende om at følge op på ham.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 12:28

Undersøg om depositummet er indsat på en deponeringskonto.

Det er for mig at se en naturlig fremgangsmåde, som jeg selv har benyttet som udlejer, da det giver lejere en tryghed for at deres penge står et sted, hvor udlejer ikke kan fifle med dem. Og så er de desuden sikret i tilfælde af konkurs og deslige.

Så vidt jeg husker fra jurafagene, ryger dit krav ind som et simpelt krav, dvs. sidst i rækken efter krav fra SKAT, kurator, øvrige omkostninger i forbindelse med konkursen, lønninger osv.

Så til alle: Når I lejer lokaler (eller vil være den fornuftige udlejer), så sørg for at jeres depositum ryger ind på en deponeringskonto og ikke eksempelvis udlejers driftkonto. En bankgaranti kan også sikre pengene, men det er en noget dyrere metode og udlejere er sjældent med på den.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)