Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netbanksvindel kan ruinere virksomheder

Side 6 ud af 9 (87 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver ikke meget for de ekstra dimser fra din bank. Det stiller dig ikke en skid bedre den dag det så måske alligevel går galt.

Hvad tror du banken siger når du ringer og din bankkonto er blevet tømt? Jeps, det samme som i dag - det er dit problem. Og skulle du mistænke at det er DERES systemer der er hul i så skal du du bruge en millioner på advokater for at bevise noget som helst ... men, da alle dine penge er væk kan du jo ikke det. I Danmark har dem med flest penge mest ret.

Nej, den eneste løsning er, at bankerne giver samme beskyttelse til virksomheder som private har

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:39

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg giver ikke meget for de ekstra dimser fra din bank. Det stiller dig ikke en skid bedre den dag det så måske alligevel går galt.

Hvad tror du banken siger når du ringer og din bankkonto er blevet tømt? Jeps, det samme som i dag - det er dit problem. Og skulle du mistænke at det er DERES systemer der er hul i så skal du du bruge en millioner på advokater for at bevise noget som helst ... men, da alle dine penge er væk kan du jo ikke det. I Danmark har dem med flest penge mest ret.

Nej, den eneste løsning er, at bankerne giver samme beskyttelse til virksomheder som private har

Kunne ikke være mere enig.

Nu er politikerne ifølge erhvervsbladet i dag ved at vågne op...

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 15:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg vil lige komme med et lille indlæg omkring sikkerhed på computeren:

1. Sørg for at have et altid opdateret AntiVirus/AntiMalware/AntiSpyware program installeret på computeren
  2. Scan jævnligt (f.eks. ugentligt) computeren med en/flere andre producenters online scanner.
  3. Hvis uheldet er ude, skift alle kodeord fra en anden ikke inficeret PC (scan den først, jvf. pkt. 2).
  4. Re-installér den inficerede computer. Stol >aldrig< på at den er renset 100%....
  5. Er det ikke muligt at re-installere, start op i fejlsikret tilstand og scan derfra (Boot evt. fra en boot CD)

På nedenstående liste er der links til f.eks. gode scannere/programmer:

Onlinescannere:

Programmer til download og direkte scanning:

Godt gratis AntiSpyware program:

Ovenstående liste er langt fra komplet. Men den er et godt udgangspunkt for at checke efter snavs på computeren.

Jeg er næsten sikker på at hvis alle der læser denne post scanner deres PC med alle ovennævnte, så vil der på 60% findes noget på deres PC der kan klasificeres som mindre godt.

Værsgo af scan!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:00

Alle tiders indlæg Smile

Hvordan kan jeg vide, at alle disse programmer er gode og ikke i stedet lægger trojanere på min pc?

For så er jeg lige slået tilbage til start og har mistet alt da banken ikke dækker mine forsøg på at gøre det rigtige Confused

Mvh,

Christian

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:11

Hej Christian,

Ja, når de 80 unikke koder er brugt, så skal jeg have et nyt nøglekort. Banken fremsender det automatisk med posten, når der kun er 20 koder tilbage.

Det er også muligt at bestille flere nøglekort via netbanken, så man kan have "et lager" af dem liggende. Det kan man også gøre, hvis man eksempelvis skal ud at rejse i længere tid.

Faktisk skulle det være muligt at anvende nøglekortet fra en hvilken som helst computer, da koden netop kun anvendes én gang, og dermed er det ligegyldigt, om den lagres i en computer et eller andet sted. Det er den løsning de tilbyder private.

Nu jeg kommer i tanker om det, så blev jeg også ringet op af banken en dag, hvor jeg skulle overføre 50.000 kr. til en konto i Australien. De ville lige sikre sig, om jeg nu også var indforstået med dén overførsel.

En sådan service laver de for virksomheder der ikke normalt overfører store pengebeløb til udlandet.

Jeg har konto i SYDBANK. Jeg betaler ca. 6-700 kr. om året i gebyrer for min netbank.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 16:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian iMARKETING:

Alle tiders indlæg Smile

Hvordan kan jeg vide, at alle disse programmer er gode og ikke i stedet lægger trojanere på min pc?
For så er jeg lige slået tilbage til start og har mistet alt da banken ikke dækker mine forsøg på at gøre det rigtige Confused
Mvh,
Christian

Hej Christian,

Listen med online scannere er ganske udemærket, og det er anerkendte producenter af antivirus, som står bag. Smile

Desværre vil mange virusangreb starte med at, at computerens Internet Explorer eller anden browser bliver så grundigt inficeret og spoleret, at online scannere ikke længere virker.
Mange online scannere fungerer på en java "motor", og den er desværre utroligt let for vira at slå i stykker.

Derfor gælder det om at have en solid "offline" scanner. Altså et antivirus program, som kan finde og udrydde virus og andet skadeligt software, selv når der ikke er internetforbindelse.

Jeg kan godt forstå din bekymring for at blive slået tilbage til start. Det er en reel frygt, når man er konstant online på internettet.
Det er derfor jeg anbefaler alle virksomheder at få udformet en IT-sikkerhedspolitik.
Det første udbytte man har af sådan en politik, er at man i forbindelse med etablering af den, bliver "tvunget" til at tage stilling til forskellige risici.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:19

Hej DeMib,

Korrekt!

Jeg fik en god snak med chefen for deres sikkerhedsafdeling, og han nævnte nemlig, at når de ikke var pålagt at yde denne sikkerhed for erhvervskunder, så gjorde de det først når de blev pålagt det igennem lovgivningen.

Han ønskede heller ikke at tilbyde den (heller ikke mod betaling) da han jo ikke drev forsikringsvirksomhed. Han kunne heller ikke lige henvise til et forsikringsselskab, som tilbød sådanne forsikringer.

Men jeg føler mig alligevel godt sikret med den nuværende løsning.

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 16:22

Hej Lone

Lone S. Hansen:

Jeg ved godt, at mit forslag var ALT for løsningsorienteret, til at blive taget alvorligt - men nu nævner jeg da altså lige igen: 
Man kan også splitte sin virksomhedskonto op i 2 forskellige konti. Én hvor formuen ligger (hvis man har én) og én med Basører, som man bruger af - og kun den sidstnævnte, har man adgang til via Netbank. 

Man skal så bare sørge for ikke at have sin kassekredit på den konto som har netbank adgang, da svindlerne i så fald kan tømme kontoen ned til kredit maksimum.

Det er en møg løsning - det var bedre om bankerne kunne løse sikkerhedsproblemerne snart. Jeg har længe undret mig over hvordan du kan leve med at netbank afvikles lokalt på kundernes virus inficerede pc'er. Vi ved jo at millioner af pc'er er med i diverse bot-netværk og millioner at pc'er er inficeret af keyloggers og rootkits.

Hvis jeg var bank i dag ville jeg lade brugerne afvikle netbanken på en maskine i bankens maskinrum, evt. som noget Remote Desktop lignende teknologi (Citrix, Microsoft, etc.) sammenholdt med en authenticeringsmekaniske som RSA eller Giritech's G/On.

På den måde kunne banken ende med at stå for alt sikkerheden - men det ville også betyde at de uomtvisteligt havde ansvaret - og det er de måske ikke interesseret i!?

Mvh Søren, www.MyPets.dk

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:33

Søren V. Larsen:

På den måde kunne banken ende med at stå for alt sikkerheden - men det ville også betyde at de uomtvisteligt havde ansvaret - og det er de måske ikke interesseret i!?

Hej Søren,

Ja, det ville være en god løsning, men banken er netop ikke særligt interesseret i at optimere sikkerheden for sine erhvervskunder, sålænge de ikke står med ansvaret.

Da jeg ringede til min bank i dag fik jeg jo opgraderey sikkerheden betydeligt for min netbank. Så selvom man aldrig kan være helt sikker, så kan man lige så godt prøve at være blandt de mest sikrede, da hackeren også er et menneske, og dermed ikke springer over gærdet hvor det er højst.

Kan han hente hurtige penge et sted hvor sikkerheden er lav, hvorfor så bruge en masse krudt på at bryde ind, hvor sikkerheden er høj?

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 16:51

Christian iMARKETING:
Alle tiders indlæg 

Tak!

Christian iMARKETING:
Hvordan kan jeg vide, at alle disse programmer er gode og ikke i stedet lægger trojanere på min pc? For så er jeg lige slået tilbage til start og har mistet alt da banken ikke dækker mine forsøg på at gøre det rigtige 

Du kan desværre aldrig være 100% sikker. Det er dog en meget god indikator at din PC er ren, hvis du scanner med alle (og kan scanne) og de ikke finder noget.

nielco:
Desværre vil mange virusangreb starte med at, at computerens Internet Explorer eller anden browser bliver så grundigt inficeret og spoleret, at online scannere ikke længere virker.
Mange online scannere fungerer på en java "motor", og den er desværre utroligt let for vira at slå i stykker.

Derfor gælder det om at have en solid "offline" scanner. Altså et antivirus program, som kan finde og udrydde virus og andet skadeligt software, selv når der ikke er internetforbindelse.

Enig. En løsning kan være en boot CD, som jo netop er skrivebeskyttet. Desværre er det en teknisk svær løsning for den normale bruger "Hr/Fru Jensen", som jeg plejer at kalde ham/hende. For de interesserede henvises til Bart's PE (http://www.nu2.nu/bootcd/).

Man skal dog som udgangspunkt være >meget< skeptisk, hvis ovennævnte online scannere ikke kan køre. Så er det nemlig typisk fordi der er snavs på computeren. Hvis det er tilfældet bør man scanne PC'en når den er startet op på f.eks. en boot CD.

Side 6 ud af 9 (87 indlæg)