Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netbanksvindel kan ruinere virksomheder

Side 8 ud af 9 (87 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Har med interesse fulgt debatten her og synes jeg vil oplyse, at de af jer der bruger Danske Bank faktisk allerede nu har mulighed for at øge sikkerheden i forbindelse med netbank væsentligt.

Bed din bankrådgiver om et "Activecard", en lille lommeregner-lignende sikkerhedsdims, hvor der generes og vises sikkerhedskoder, der bruges i forbindelse med log-ind. Sikkerheden er formentlig mindst lige så høj som ved de alternative "ID brikker"? der allerede har været omtalt i tråden, i det banken først sender en forespørgselskode ud til dig i forbindelse med log-ind, den indtaster du efterfølgende på dit activecard sammen med din hemmelige PIN kode.

Herefter viser Activecard den kode du skal bruge som svar på bankens forespørgsel for at få adgang. Forespørgselskoderne og de genererede svarkoder skifter naturligvis ved hvert logind.

Selvom du skulle være besværet af en keylogger vil en hacker nok ikke have adgang til dit Activecard og til den hemmelig PIN kode du valgte da du bestilte dit Activecard.

Jeg har selv brugt denne løsning i gennem længere tid, og har været ganske tilfreds med den.

Mvh
Erik

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:03

Tusind tak for dit gode input, Erik.

Det vil jeg da benytte mig af.

Det løser dog stadig ikke det principielle spørgsmål om hvem der betaler, hvis ens netbank konto bliver lænset.

Mvh,

Christian

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 13:28

De fleste iværksættere kan vel med fordel have deres virksomheds penge stående på en privat konto. Så længe vi taler om en enkeltmandsvirksomhed?

Alternativt så køre Jyske bank som en af de eneste danske banker med et nøglekort i papir format. Det vil en evt. hacker ikke kunne få adgang til.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:34

Runge, lad os slå en ting fast: ALT kan hackes! Påstande om at et system er 100% sikkert er ganske enkelt ikke korrekt. Det er INGEN systemer.

Så kærnen i problemet forbliver det samme ... Hvad gør du - eller vi andre, den dag kassen er tømt? Vi har ingen penge at hyre advokater for, ingen penge at betale løninger med, ingen offentlige myndigheder at gå til. Nej du, vi går konkurs! Og det er det som er dybt urimeligt. Og det kan IKKE løses med højere sikkerhed - kun ved at banken giver os samme beskyttelse som private får.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:35

Runge:

De fleste iværksættere kan vel med fordel have deres virksomheds penge stående på en privat konto. Så længe vi taler om en enkeltmandsvirksomhed?

Alternativt så køre Jyske bank som en af de eneste danske banker med et nøglekort i papir format. Det vil en evt. hacker ikke kunne få adgang til.

Hvis du som iværksætter er kunde i pengeinstituttet via dit CVR-nummer, er du erhvervskunde.
Dermed er forbrugerbeskyttelsen (som beskytter private forbrugere) væk.

Der er flere banker, som benytter nøglekort.
Danske Bank tilbyder, som nævnt tidligere i tråden, en elektronisk udgave.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:41

Mikkel - du er vildt god til at formulere dig - så vi mangler nu bare at se dig tone frem i nyhederne i tv i aften Wink Kompliment!!!

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 8. Mar 08
Skrevet kl. 13:45

Enig intet er 100% sikkert, men ideen med en token key giver en langt højere sikkerhed. Du er nødt til at finde en måde at narre brugeren til, at give dig din nøgle, eller evt. lave dit hack mens han er online i netbanken.

Personligt har jeg mine penge stående på en "privat konto". Alt bliver mere besværligt. Når banken finder ud af, at du har en virksomhed.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:47

Mikkel deMib Svendsen:

Runge, lad os slå en ting fast: ALT kan hackes! Påstande om at et system er 100% sikkert er ganske enkelt ikke korrekt. Det er INGEN systemer.

Så kærnen i problemet forbliver det samme ... Hvad gør du - eller vi andre, den dag kassen er tømt? Vi har ingen penge at hyre advokater for, ingen penge at betale løninger med, ingen offentlige myndigheder at gå til. Nej du, vi går konkurs! Og det er det som er dybt urimeligt. Og det kan IKKE løses med højere sikkerhed - kun ved at banken giver os samme beskyttelse som private får.

Mikkel, jeg er som nævnt ikke uenig med dig.

Men jeg kom til at tænke på følgende:
Jeg vil bestemt også gerne have maksimal beskyttelse, når jeg "handler" med banken.
Flere her i tråden kræver forbrugerbeskyttelse til iværksættere og andre virksomheder.
Vil du også forlange forbrugerbeskyttelse hos alle andre virksomheder, hvor du "handler"? Smile
Tilbyder du selv samme forbrugerbeskyttelse til virksomheder og private?

Bare en tanke..

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 8. Mar 08
Skrevet kl. 13:51

Nielco IT:
Der er flere banker, som benytter nøglekort.
Danske Bank tilbyder, som nævnt tidligere i tråden, en elektronisk udgave.

Jeg læste ikke hele tråden, og var ikke klar over, at de andre banker var kommet med på ideen.

Nielco IT:
Hvis du som iværksætter er kunde i pengeinstituttet via dit CVR-nummer, er du erhvervskunde.
Dermed er forbrugerbeskyttelsen (som beskytter private forbrugere) væk.

Netop, men er du en enkeltmands virksomhed. Så er der vel ikke noget galt i, at bruge dit cpr nummer. Du bliver alligevel betragtet af skat som samme juridiske enhed, og alt bliver indberettet via den udvidede selvangivelse.

Banker gør alt mere kompliceret Tongue Tied

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 14:07

Runge:
Alternativt så køre Jyske bank som en af de eneste danske banker med et nøglekort i papir format. Det vil en evt. hacker ikke kunne få adgang til.

Mikkel deMib Svendsen:

Der er ingen systemer der er 100% sikre. Men for at hacke en løsning som f.eks. Jyske Bank, der benytter nøglekort, så skal der meget mere arbejde til end hos en netbank, der benytter nøglefil gemt på computeren og pinkode. Uden at gå i dybden skal man have gang i noget "Man in the middle" angreb.

Hvis jeg var netbanktyv, ville jeg klart gå efter sidst nævnte, hvor man i princippet bare skal kopiere nøglefilen og installere en keylogger, som gemmer alt der tastes på computeren.

Side 8 ud af 9 (87 indlæg)