Har med interesse fulgt debatten her og synes jeg vil oplyse, at de af jer der bruger Danske Bank faktisk allerede nu har mulighed for at øge sikkerheden i forbindelse med netbank væsentligt. Bed din bankrådgiver om et "Activecard", en lille lommeregner-lignende sikkerhedsdims, hvor der generes og vises sikkerhedskoder, der bruges i forbindelse med log-ind. Sikkerheden er formentlig mindst lige så høj som ved de alternative "ID brikker"? der allerede har været omtalt i tråden, i det banken først sender en forespørgselskode ud til dig i forbindelse med log-ind, den indtaster du efterfølgende på dit activecard sammen med din hemmelige PIN kode. Herefter viser Activecard den kode du skal bruge som svar på bankens forespørgsel for at få adgang. Forespørgselskoderne og de genererede svarkoder skifter naturligvis ved hvert logind. Selvom du skulle være besværet af en keylogger vil en hacker nok ikke have adgang til dit Activecard og til den hemmelig PIN kode du valgte da du bestilte dit Activecard. Jeg har selv brugt denne løsning i gennem længere tid, og har været ganske tilfreds med den. Mvh |
Tusind tak for dit gode input, Erik.
Det vil jeg da benytte mig af.
Det løser dog stadig ikke det principielle spørgsmål om hvem der betaler, hvis ens netbank konto bliver lænset.
Mvh,
Christian