Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommentere en kundes kreative evner (og mangel på samme...?)

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 406
Fra  catch! Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Som andre også har sagt, så synes jeg du skal trykke det, og så sørge for, at du har kunden afvisning af hjælp på skrift, så vedkommende ikke senere kan komme og sige, at det er din skyld.

Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 09:00
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Kunden har ikke altid ret - men du skal jo også leve...

Du skal naturligvis gøre indsigelse imod noget så simpelt som stavefejl, men derudover skal du træde varsomt. Kunden har uden tvivl brugt uanede mængder tid på layoutet, så uanset hvordan du end pakker det ind vil vedkommende meget let føle sig trådt over tæerne. Familie og venner har uden tvivl allerede lovprist arbejdet så hvis du begynder at kommentere arbejdet vil du stille kunden i en ubehagelig situation hvor han/hun skal indse at evnerne mangler. Den besked er aldrig god at få efter at have investeret adskillige timer i projektet.

Så er der også økonomien i det - kunden har allerede fravalgt jeres hjælp til layout da pengene (mærkeligt sted at spare?) ikke er til det, så det du i bund og grund siger til kunden når du kritiserer layoutet er at tiden er spildt og der skal oven i købet postes endnu flere penge i projektet.

Du skal ikke have kvaler med nattesøvnen - du har gjort kunden opmærksom på manglerne, så nu skal du bare trykke folderne og sørge for at kvaliteten af det du levererer så god at kunden, om ikke andet, har det at vise frem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige i et tilfælde som det du beskriver, tror jeg at du gør bedst i at trykke uden kommentarer.

Det er noget andet hvis det er noget i ligefrem lægger navn til. Fx vil jeg altid kommenterer konstruktivt, hvis en kunde ønsker noget uhensigtsmæssigt og det sker faktisk meget ofte. I mit fag er der mange faktorer der spiller ind, og en del opgaver stilles ud fra viden om kun nogle få af disse. Der er det min opgave at forklare og vise de andre.

Der er en ting som du i den situation du står i, er nød til at være opmærksom på. Måske egner kunden sig bedre til at vurdere netop hans behov/situation/målgruppe/hvadharvi Big Smile. Hvad der er smukt, kreativt og hensigtsmæssigt er ikke noget man kan tage patent på, når ens opgave er at trykke.

Det er faktisk også en kunst at få det bedste ud af situationen. Jeg har selv et par gange haft behov for tryk, og husker særligt den ene gang hvor jeg virkelig fik god behandling og trykkeren gav sig tid til at forklare, så jeg selv kunne vurdere hvad der var bedst. Måske kan du kanaliserer dine gode ambitioner ud i noget i den retning?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:29

Hvis jeg fik sådan en tryksag i hånden, ville jeg helt sikkert spørge, hvem (i alverden) der havde lavet tryksagen for dem.

Så i mine øjne kan det ikke undgås, at der falder noget tilbage på jer.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvem læseren er, om det giver dårlig feedback til jer. - Og om man har råd til at bevare sin integritet i alle tilfælde.

Den er rigtig svær.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:37

Hvis du gerne vil undgå at tryksagens layout refererer tilbage til jer - så kan du jo skrive:

layout og opsætning: Jens Petersen

Trykning: MediaMouse

Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:44

Jeg er enig med de andre - så længe du har en endelig godkendelse på skrift........men for mig at se er god service at kommentere stavefejl og billeder, evt ved et prøvetryk........siger kunden "GO" jamen så er den ged vel barberet Wink

Martin Hemdrup

kidletter graphic design
www.kidletter.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper, da jeg for mange år siden arbejdede som fotograf sagde en af de fotografmestre jeg arbejdede for ofte: "Vi laver ikke kunst - vi laver penge!" Geeked

Jeg kender det problem du beskriver ganske godt - fra alle de brancher jeg har arbejdet i. Da jeg drev pladestudie var der absolut også mange af artister, der burde have holdt sig langt væk fra en mikrofon. Overraskende nok endte flere af dem med Grammy, guld- og platinplader. :)

Indenfor min nuværende branche (markedsføring i søgemaskiner, hvis nogle skulle være i tvivl) oplever jeg også problemet, i en lidt anden variant...

Når vi laver et oplæg til nye kunder indgår der som regel både teknisk optimering, optimering af tekster og ikke mindst linkbuilding. Nogle gange er der så kunder, som siger at de kun har råd til lidt af det i første omgang og at de sagtens selv kan håndtere f.eks. det tekniske og linkbuilding selv. Fint nok, så laver vi nogle optimerede tekster, men understreger, at de altså ikke hjælper så meget, hvis ikke de tekniske ting og linkpopulariteten er på plads. Så burde alt jo være fint.

Desværre oplever vi så en gang imellem, at kunderne efterfølgende bliver utilfredse med, at de tekster vi har leveret ikke ranker, som de havde forventet. At de ikke har lavet tilstrækkeligt linkbuilding eller fået ordnet de tekniske ting, der nu engang skal være på plads har de øjensynligt ikke helt forstået. Jeg tager det gerne på mine skuldre at blive bedre til at kommunikere de faktiske forhold til kunderne bedre. Jeg er jo bestemt ikke interesseret i skuffelser. Men hvis de ender med blot at købe "en del af en optimering" af mig, så skal de have lov til det.

Så Jesper, du kan sagtens risikere at den omtalte kunde kommer tilbage til dig bagefter og brokker sig over, at du er en dårlig trykker, med alle de stavefejl der er. Det må du bare leve med :-)

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 11:29

Det synes jeg du skal blande dig helt og holdent uden om.

Hvad han vil trykke, er da hans egen sag. Han bruger jer som et trykkeri, så hvorfor skal du blande dig i hvad det er han trykker? Det er jo ikke fordi I lægger navn til på nogen måde, I vil jo ikke fremgå på den færdige tryksag.

Svarer til at en konservesproducent ikke vil lægge beholdere til en gang gryderet, de mener smager for dårligt.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 12:17

Hmm

Den er bestemt ikke nem, særligt når kunden har afvist hjælp tidligere.

Jeg ville dog nok forsigtigt kommentere en stavefejl eller to og evt. lade div. sjuskede opstillinger og beskæringer.

Men jo det gør ondt når eksempelvis en skole leverer et plakat, som skal hverve nye elever og de leverer en fil med et logo der er forstøret op fra brevpapiret og med stavefejl!!! I det tilfælde valgte jeg at kommentere stavefejlen som de dog rettede, men et oplæg på 1 times grafisk arbejde blev afvist, de kunne ikke bruge penge på den slags... Jeg prøvede ellers at sætte dem i forældres rolle, når de så et grimt logo til et sted hvor de skulle ligge ret mange penge for deres barns uddannelse... men uden held.

Så jeg vil altid prøve forsigtigt og evt. snakke om de økonomiske ulemper ved at bruge mange penge på trykning af noget grimt... men jo det er selvfølgeligt vigtigt ikke at fornærme kunden, det er jo han der har lagt sjæl i projektet.

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55

Jeg er enig med dem, der skriver, at du kan gøre opmærksom på de ligefremme stavefejl og derefter trykke 'skidtet' som kunden har lavet det. I sætter vel ikke decideret navn på tryksagen, og så længe din kunde er tilfreds, kan du ikke nå længere.

Jeg kender det også kun alt for godt, og går også som udgangspunkt efter at få lavet noget, som er grafisk og etisk pænt og korrekt. Men hvis ikke kunden ønsker det, skal man også respektere det. Det er nu engang kunden, der betaler, og så er den bare ikke længere.

Der er heller ikke noget værre for nogle at komme et sted og blive belært om, hvad der er rigtigt. Det synes vi andre jo også er irriterende til tider. Hvad det så drejer sig om, er sådan set underordnet.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)