Hej Jesper.
Det er en interessant problemstilling, du bringer på banen her, og jeg kan godt forstå at du vil høre andres mening om det.
Som udgangspunkt synes jeg ikke, du skal gå på kompromis med din kvalitetsmæssige integritet. Det er dén, du lever af, og det er dén, der er dit primære produkt. Din sans for kvalitet er først og fremmest dét som folk køber hos dig. Men du behøver heller ikke gå på kompromis, så længe du altid sørger for at yde den rådgivning, du selv finder mest professionel.
Min pointe er at du skal forsøge at adskille din forståelse af de forskellige produkter, du leverer. For selve tryksagen, det fysiske stykke karton med blæk på, er jo ikke dét, du leverer og kun det. Du gennemgår en proces med kunden, som både består af rådgivning, udkast, designforslag, færdige filer, tryk osv. Hele denne samlede proces er dit produkt, og det skal altid være præget af din kvalitetsmæssige terminologi.
Så længe du selv føler, du yder den optimale rådgivning gennem hele processen, som stemmer komplet overens med dine designmæssige og kvalitetsmæssige idealer, så kan du forhåbentlig sove trygt om natten velvidende at du har sat dit professionelle præg på opgaven, det endelige resultat desuagtet. Kunden kan være uenig med dig, og dét er fair nok, blot alle sider af en given opgave bliver belyst på lige vilkår.
Og hey: måske kunne kunden lære noget af din gode rådgivning, og bløde lidt op på sigt... Det kan man da håbe på. :)
Dbh. Kasper