Det er da altid surt når det man har som levevej kan blive misbrugt på den måde, men ikke desto mindre er det en del af vores nye digitale tidsalder.
I stedet for konstant at kæmpe mod den udvikling der sker, så burde man gå ind i det og tænke på nye måder og udnytte den kultur der vokser op.
Ser man på noget så simpelt som donationer i dag er det noget folk elsker at gøre. Musikbranchen er endelig ved at indse at de bare skal forholde sig med realistiske priser på sange online uden DRM for at sælge godt igen.
Faktum er i mit mit hoved det at folk altid elsker det der er gratis. Det er også det man ofte bruger i markedsføring, så det kan ikke være en overraskelse :) Men folk vil også gerne eje og støtte de ting de kan bruge og synes om.
Så har du lavet en super bog, så sælg den online til en pris der er nemt for alle at betale. Jeg kender flere der har hørt godt om e-pusher bogen, men synes det er dyrt for den. Så kan man debattere priser, værdi osv. til evigheder og det samme gjorde musikindustrien, så ingen grund til at vi keder os med den snak.
Men kostede e-pusher bogen 299,- så har ALLE der overvejer eller har en webshop ikke så mange kvaler over at købe den. Hvis man ikke kunne bruge den så var det kun 299kr, hvis man kan bruge den, så vil man anbefale den til alle man kender og de synes også det er en ok pris :)
Det er uden tvivl en længere debat, men nu læser jeg personligt meget op omkring de nye digitale måder at formidle sig på, og det med at se tilbage på de tidligere "fejl" der emmer af konservativ tankegang mod alt hvad der er nyt.
Omfavn det nye og udnyt det til din forretning.
Hvad angår ham der har lagt den på en torrent side, så vil du absolut intet få ud af at køre en sag mod ham. Sagen vil være dyre end det du har brugt på bogen. Brug det i stedet som positiv opdrift og tag det på en positiv måde og overvej hvordan du kan gøre så de 700 måske kommer tilbage til dig for at købe den da de synes det var en super bog til en god pris.
Et andet lille trick er også selv at lave en version der mangler nogle informationer i, i forhold til den version du har på din side i dag. Selv frigive den på torrent side med reklamer i osv. og så sørg for at de der henter den derved kan se hvor bogen er fra og derinde koster den selvfølgelig ikke så meget.
Torrents er på den måde et effektivt redskab til at kaste dit eget produkt ud til folk der støtter gratis information og piratkopiering. Hvor du har formet dit produkt på torrentsiderne som en effektiv reklame :)
Gu er det surt den er der ude, men tag det som et vink med en vognstang, der giver dig mulighed for at promovere dit produkt på en ny og anderledes måde og skabe lidt fokus. :)
Bare mine 5-cent :)