Vi står nu i den situation, at mindst ét af vores produkter (en e-bog) er blevet renset for vandmærker, og lagt på mindst ét torrent-site til fri download -
Heldigvis har vedkommende ikke været alt for snu, så jeg har faktisk ordrenummeret, og dermed fundet frem til hvem køberen af bogen er (et par hurtige Google-søgninger afslører at uploaderen til torrent-sitet og køber er een og samme person), så alt tyder på vi har navn, adresse og e-mailadresse.
Hvordan burde vi forholde os?
Hvad er vores muligheder for at gå efter synderen - og er det realistisk?
Du kan ikke gøre noget. Da du skal bevise at det er kunden der har lagt den op. De sager jeg har hørt fra er at du ikke kan få erstatning medmindre du kan bevise det er ham der har lagt den op! Vandmærke og alt det andet crap er ikke en skid bevendt retsmæssigt, da E-bogen kan være stjålet fra hans computer eller USB stick. Han kunne også have vidresolgt sin computer eller usb, og køberen kunne have kørt en recover data og have fundet E-bogen.
Hvis du vil bevise det er ham skal du logge IP adresserne der uploader E-bogen og håbe på han bruger sin egen IP! Så har du ham
Tag kontakt til kunden og hør hvad han har gang i?
Så kan i se hvordan han reagerer, i kan evt. nævne at han kan få et sags anlæg på nakken hvis han ikke fjerne det.
Men hvis det ikke er en kendt e-bog, hvad er chancen for at der er mange der dl'er det så?
Man får desværre aldig bekæmpet pirat kopiering af materiale. At den ligger på en torrent side kan måske øge folks kendskab til jeres firma /e-bog? Du er nød til at få det mest positive ud af sagen.
Du kunne evt. selv uploade e-bogen hvor der kun står 3 sider i istedet for 50 sider eller hvor mange der er. Upload 20 af samme verison så folk downloader den istedet for den rigtige. TIl sidst bliver folk vel så træt at at downloade en 3 siders udgave at de køber den rigtige?
Jeg mener ikke det er realistisk at spamme alle mulige x antal torrent-sites med "forkerte" versioner af en e-bog, for x antal produkter. Det vil simpelthen være for tidskrævende og tror ikke effekten ville være ret stor.
Man kan argumentere for at bogen ikke er kendt, men faktum er at den er hentet næsten 700 gange siden d. 19. maj - på ét torrent-site! Det er potentielt mange penge!
Jeg er på jagt efter hvordan vi skal forholde os fremover, hvis folk distribuerer vores bøger.
Er selvsagt heller ikke holdbart at vi "bare skriver en version 2 der er meget bedre" hver gang noget slipper ud.
I første omgang har vi bedt vedkommende pille filen ned, og hvis han ikke gør det lader vi sagen gå videre til vores advokat.
Men måske der er nogle her der har erfaring med hvad man ellers kunne gøre.
Har Thorborg oplevet det med e-pusher? Rosenstand med Seolex? I så fald, hvilke handlinger er der blevet taget i disse sager?
Remydk, hvad er det for danske retssager du snakker om, hvor et vandmærke er afvist som bevis for at køberen af den version ikke har forbrudt sig mod ophavsretsloven? Jeg har ikke hørt tale om dem, eller kunne finde dem ...
Kan du ikke lige linke til en af de danske sager - eller fortælle os, hvor du har hørt om den eller set den ...?
Jeg tror ikke på, at der er jurdisk hold i din afvisning af vandmærker som et godt bevis i en sådan sag.
Ja, det kunne være intressant at vide hvad Thorborg og Rosenstand gør i sådanne tilfælde!
Mht. antal downloads kan det være svært at vide om det passer. Det kan være at den torrent hjemmeside fusker lidt med tallende eller ikke tæller rigtigt! måske!
Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!
Han får måske en lille bøde og ikke mere og skal måske også lige betale erstatning for de downloads der har været af din e-bog.
Men hvordan vil du bære dig ad med at bevise det er ham, et ordernummer er i mine øjne ikke nok og de tekniske beviser får du næppe fat i.
Og selvom du får fat i ham vil din e-bog stadig være ude på nettet og sikkert blive reuploaded af en af dem der har hentet den såvel den bliver fjernet fra siden.
Hvis jeg var dig ville jeg være glad for at folk gider at downloade din e-bog.
Hvis jeg var dig ville jeg være glad for at folk gider at downloade din e-bog.
Ahh nu må du sku godt nok lige komme med i kampen mand. Kunne du ikke sende mig en kopi af din side inkl. alt, så uploader jeg den til blog-centrum.dk, så skal du bare være glad for jeg gider bruge det.
Manden har siddet og skrevet en bog....den tilhører ham og IKKE andre. Vil man have den, må man købe, ikke stjæle. Nej efter svindleren og sagsøg han for alt hvad han ejer og har.