Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor gemmer jeg mine bilag?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej allesammen, Jeg har tænkt lidt på bilag?

Skal de bare gemmes i mit skab eller computeren?

Jeg har ik erfaring omkring det med bilag og regnskab?

M.V.H Sky Rengøring

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:14

Hej Mehmet,

Nu er jeg ved gud heller ikke noget regnskabsgeni, men det skal da ikke afholde mig fra at kloge mig Smile

Hvis du tænker på bilag som for eksempel indkøb af rengøringsartikler og  fakturaer til kunder, så vil du være et godt stykke af vejen ved at lave en mappe, der er delt op i "indtægter" og "udgifter" og så lægge bilagene i den respektive del.

Derudover kan du så lave en fil hvori du indtaster totalbeløbene. Hvis du benytter Excel kan du sætte den til at regne sammen for dig hver gang du indtaster noget.

Nu skulle det allerværste rod være afværget, men jeg ville sørge for at få fat i en revisor / bogholder, hvis det er, at du er på bar bund med regnskab, for det kan ende rigtig grimt hvis den del af firmaet ikke er i orden.

Håber det hjalp lidt! Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Tommy

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:12

Indtil bilagene er bogført gemmer du dem i en brevbakke hvor du lægger dem, efterhånden som de ankommer og bliver betalt (for regningernes vedkommende).

Når bilagene er bogført, har de bilagsnummer på og er sat i et ringbind. Og det ringbind gemmer du på en hylde i reolen.

Når årsregnskabet er afsluttet, samler du alle papirer vedrørende året, herunder bilag, årsregnskab og selvangivelse, og det opbevarer du et sikkert sted i 5 år.

Du må gerne scanne alle bilag og opbevare dem elektronisk, men så skal du være sikker på, at der er så mange backups, at lige meget om hele internettet bryder sammen og alle dine PC-ere går itu simultant, så vil du alligevel kunne udlevere læsbare filer til SKAT, hvis de beder om det.

Fra Køge
Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 11:54

Mange tak Tommy og Anette.

Det var faktisk bare det jeg vil vide, men til hensyn med regnskab ?

Kan jeg ikke bare bruge e-moms, eller smartregnskab?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:06

Det kommer an på, hvad formålet med dine registreringer er. Hverken e-moms eller smartregnskab kan følge med dig hele vejen til årsregnskab, men er fint til mindre perioderegnskaber, hvor formålet er korrekt momsafregning. Inden du vælger et af dem, skal du sikre dig, at du kan eksportere alle dine posteringer til et regneark, så det hele ikke nødvendigvis skal tastes om til årsregnskabet. Du kan også vælge et økonomisystem, som kan det hele - herunder årsafslutninger. Vores kunder bruger mest e-conomic, SummaSummarum og (i mindre grad) saldi. Læs evt. på http://mitregnskab.dk om de forskellige programmer.

Fra Køge
Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 15:00

Tak for hjælpen AnetteYes

Fra Køge
Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 15:07

Men nu er mit firma virkelig småt, jeg har lige startet op og jeg ved der går lidt tid med at opsøge kunder og få det hele på plads..

Behøver jeg så en top prof. regnskabs program?

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 12:05

Det er lettest at få indarbejdet rutinerne med brug af et virksomhedssystem med det samme, så man ikke skal til at konvertere for meget fra papir eller regneark, nåt et sådant system bliver ønskeligt for at få overblik over virksomheden (kunder, leverandører, produkter, regnskab, likviditet etc.).

Nogle systemer er det muligt at starte helt småt og udvide brugen af det eller tilkøbe ekstra funktionalitet, når behovet opstår.

Når det gælder bilag, så mener jeg, at du enten skal gemme den originale papirudgave eller alternativt en indskannet TIFF-fil i høj opløsning.

PDF-filer, mener jeg ikke, er juridisk gyldige, men bliver dog i praksis brugt af mange.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:17

Claus Agerskov:
PDF-filer, mener jeg ikke, er juridisk gyldige, men bliver dog i praksis brugt af mange.

Af nysgerrighed hvad bygger du det på?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:38

Om jeg gemmer mit bogholderi i papirform eller elektronisk form er vel underordnet? Og når der ikke er krav til at papiret skal være eksempelvis 80g/m2 er der vel heller ikke krav til hvilke formater jeg bruger til de elektroniske dokumenter?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)