Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor gemmer jeg mine bilag?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Claus Agerskov:
PDF-filer, mener jeg ikke, er juridisk gyldige, men bliver dog i praksis brugt af mange.

Af nysgerrighed hvad bygger du det på?

Jeg er ikke bare almindelig nysgerrig.

Alle mine bilag for de seneste 8 år ligger i pdf-format.

Hvis du benytter e-boks til modtagelse af bilag fra f.eks. banker, får du dem 'kun' i pdf-format. Det er forhåbentlig ikke et problem Ick!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:44

Bogføringsloven tager ikke stilling til formatet - selv regnskabsbekendtgørelsen som gælder for offentlige virksomheder og som bygger på principperne i bogføringsloven heller tager ikke stilling til filformaterne. Der nøjes man man at sige at bilag skal opbevares i deres oprindelige form og format.

Henrik

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 08:28

Jeg kan godt se, at mit indlæg kunne misforstås.

Klovn har helt ret i sit indlæg:

Klovn:
bilag skal opbevares i deres oprindelige form og format

I mit indlæg skriver jeg om indskannede dokumenter/fakturaer.

Og her mener jeg stadig (selv om jeg efter en halv times søgning ikke har kunnet finde dokumentation herfor), at man kun kan erstatte papirudgaven med en indscannet udgave, hvis den indscannede udgave er i formatet TIFF - som også bliver benyttet af indlæsningsbureauerne.

Hvis originalfakturaen er i PDF, så er PDF-filen selvfølgelig også juridisk gyldig.

Så den mest sikre måde er efter min mening at bibeholde den originale papirudgave i et ringbind.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:00

Hej

Mit regnskab blev tidligere på året gennemgået af SKAT. De bilag, jeg havde scannet ind (ved ikke i hvilket format) blev ikke godkendt. Heller ikke de bilag, jeg havde fået på e-mail og printet ud derfra, ville de godtage. De mente, at der var tale om kopier og jeg måtte bede disse firmaer sende mig fakturaerne i papirform.

Jeg ved ikke, hvorvidt SKAT handlede rigtigt. Det tror jeg forøvrigt også selv de er ret ligeglade med, så fremover er alle mine bilag gemt i en mappe. Hurra for fremskridtet :-/

Mange hilsner Miriam

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 10:43

Claus Agerskov:
Og her mener jeg stadig (selv om jeg efter en halv times søgning ikke har kunnet finde dokumentation herfor), at man kun kan erstatte papirudgaven med en indscannet udgave, hvis den indscannede udgave er i formatet TIFF - som også bliver benyttet af indlæsningsbureauerne.

Der er ikke noget juridisk grundlag for at kræve at indscannede bilag skal opbevares i formatet TIFF.

At mange bruger TIFF skyldes formentligt at det er det mest udbredte filformat i det offentlige i relation til indscannede bilag. Det er jo som med enhver virksomhed, at man selv med udgangspunkt i Bogføringsloven skal have en beskrivelse af ens systemer til registrering og opbevaring af regnskabsmateriale m.v.

Det er i disse bestemmelser den enkelte virksomhed kan fastlægge at de alene vil acceptere TIFF-filer eller en kombination af TIFF-filer mv. Det største problem med at anvende flere fil-formater er, at det stiller større krav til at kunne fremfinde og udskrive regnskabsmaterialet også på længere sigt.

Det offentlige har valgt at ANBEFALE TIFF som fil-format til sine institutioner, ligesom hovedparten af de offentlige forvaltningers systemer understøtter dette filformat. Dette er i sigselv med til at tvinge mange samarbejdspartnere til også at kunne håndtere dette fil-format. Dertil kommer at Statens Arkiver har valgt at bruge TIFF-formatet. Det er hen den enkelte offentlige forvaltnings eget ansvar at materialet afleveres i TIFF-format. Det vil derfor være mest nærliggende, at de allerede fra starten arbejder med TIFF i stedet for efterfølgende at skulle konvertere filformat inden aflevering til Statens Arkiver.

Men nej - lovkrav er der ikke tale om.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:15

Claus Agerskov:
Så den mest sikre måde er efter min mening at bibeholde den originale papirudgave i et ringbind.

Det er ikke bare den mest sikre, men  et krav at virksomheder opbevarer kopier af fakturaer, kreditnotaer og afregningsbilag, som er udstedt af virksomheden selv eller af en tredjeperson, og for at opbevare fakturaer, kreditnotaer, som virksomheden har modtaget.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 13:00

Hej Mehmet!

Du kan læse om det gratis program Win-Finans http://www.winfinans.dk/wf_products/fp_products.aspx

Og et FREVARE program fra WinFinans her: 

Du kan starte med at prøve WINFINANS SMALL BUSINESS, som frit kan downloades her (begrænset til 1500 årlige posteringer). 

Jeg anvender dette i mit arbejde administrator for en mindre virksomnhed og i mit eget firma.

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:30

Miriam Frank:

Hej

Mit regnskab blev tidligere på året gennemgået af SKAT. De bilag, jeg havde scannet ind (ved ikke i hvilket format) blev ikke godkendt. Heller ikke de bilag, jeg havde fået på e-mail og printet ud derfra, ville de godtage. De mente, at der var tale om kopier og jeg måtte bede disse firmaer sende mig fakturaerne i papirform.

Jeg ved ikke, hvorvidt SKAT handlede rigtigt. Det tror jeg forøvrigt også selv de er ret ligeglade med, så fremover er alle mine bilag gemt i en mappe. Hurra for fremskridtet :-/

Mange hilsner Miriam

Hej Miriam,

Kom SKAT med nogen begrundelse til hvorfor de ikke ville godtage de indscannede bilag, udover de mente, der var tale om kopier?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg samtlige bilag indscannet - og ALLE originale bilag er smidt ud! Jeg kan ikke se noget formål med at scanne et bilag, og samtidig arkivere og gemme bilaget i en mappe.

Min største 'leverandør' af bilag er banken, og her får jeg dem i pdf-format via e-boks. Det er selvfølgelig i den originale form - og bør, som jeg læser her, være ok.

Men jeg kan simpelthen ikke se forskellen på bilag, som er modtaget i pdf-format fra banken, fakturaer sendt i pdf-format på mail fra en mindre leverandør, og papirbilag som jeg selv har indscannet.

Kan det tænkes, at SKAT har haft svært ved at spore din bogføring og dermed ikke har kunnet se, om du har bogført både en orginal faktura og en kopi af fakturaen? Eller har de udelukkende afvist som følge af formatet?

Det er nok i nærheden af 20 år siden, jeg har haft henvendelser fra SKAT. Men dengang spurgte de kun til kopier af bilag. Jeg har aldrig været ude for, at SKAT har bedt om at se et originalt bilag. Men det er måske ændret sig.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  Mustus Skrevet kl. 16:03

Hej Espresso.

Næh... hun begrundede det ikke og jeg tænkte ikke på, at spørge. Jeg bogfører alle mine bilag efter dato, så det er ret tydeligt om et bilag sniger sig ind to gange (ihverfald i en lille virksomhed, som min)  Sjovt nok fik hun alle kontoudtog fra banken på en USB nøgle og var vældig tilfreds med det.

Jeg tror, det kommer an på den person, man lige er så heldig eller uheldig at blive kontaktet af. Jeg har også flere gange fået forskellige svar på spørgsmål ved kontakt til SKAT. Der er åbenbart ofte tale om fortolkningsspørgsmål. Mange gange også til virksomhedens fordel, vil jeg skynde mig at tilføje.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  Mustus Skrevet kl. 16:47

Hej John.

For mange år siden brugte jeg Winfinans, men skiftede til Summasummarum. Jeg kan bare ikke huske hvorfor Confused

Kan man simulere bogføring i Winfinans? Denne del synes jeg nemlig ikke er så god i SummaSummarum. Kan du nævne andre fordele ved at bruge Winfinas?

Mange hilsner Miriam

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)