Jeg er, som nogle af jer allerede ved, i gang med at ligge sidste hånd på min nye bog om markedsføring i søgemaskiner. I den forbindelse kæmper jeg lidt med, at få genereret den færdige PDF fil præcis som jeg gerne vil have den. Bogen er skrevet og opsat i MS Word. Jeg er efterhånden - efter mange år med mere avancerede DTP opgaver i Word blevet lidt af en haj til det. Så Word er jeg sådan set rigtig glad for. Bogen er blevet temmelig lang - tættere på 1.500 sider end på 1.000. Jeg bruger både automatisk indeks, stikordsregister og interne links, alle de steder, hvor der henvises mellem kapitlerne. I Word bliver alle disse til "interne links", hvor man kan klikke på (Ctrl + klik) "linket". Når jeg konverterer Wordfilen til PDF kommer alle de eksterne links godt nok med som aktive links - men alle de interne links mellem siderne i filen bliver ikke aktive i PDF'en. Og det synes jeg er lidt ærgeligt, da det er ret fedt, at kunne springe direkte hen til det punkt der henvises til i indekset, stigordsregistret og de interne henvisninger. Jeg har forsøgt med alverdens løsninger - herunder forskellige PDF convertere, men ingen af dem får de interne links med. Den eneste løsning jeg har fundet er via OpenOffice, der kan eksportere til PDF med de interne links. Løsningen dur dog ikke, for når jeg åbner bogen i OpenOffice ser 90% af den virkelig ud af lort. Og dels gider jeg ikke lave alt DTP arbejdet om, og dels kan man slet ikke alt det i OpenOffice som jeg udnytter i MS Word. Så den mulighed er udelukket. Så spørgsmålet til dig er, om du kender en løsning på, hvordan man eksporterer en bog som min fra MS Word til PDF og får alle de interne links med ... Eller om det er helt umuligt? Det er ikke nogen katastrofe hvis det ikke kan lade sig gøre. I de eBøger jeg selv har købt gennem tiden fungerer det heller ikke. Så måske er jeg bare stødt ind i samme "mur", som så mange andre - og så må jeg jo leve med det. I sidste ende er det jo også indholdet der tæller. Og det er fand'me blevet godt. Det ville bare gøre brugervenligheden en lille smule højere, hvis jeg kunne få de interne links til også at virke :) |
Jeg ved ikke om du kan få disse links med, da jeg mener at det er noget properitær word kode..
Men du kan exportere den og bruge Adobe Acrobat (ikke den gratis reader) og her gennemgå bogen og sætte interne links. Det kræver lidt arbejde, men så får du også et godt produkt.