Jeg er begyndt at fremstille haandlavede smykker, og saelger blandt venner og familie, men har kontakt til flere forretninger, der gerne vil have mit sortiment. Spoergsmaal: Hvor stor en procentdel er det normale at give en butiksindehaver paa salget? Er det bedst at saelge et helt sortiment ad gangen og lade butiksindehaveren om at bestemme prisen paa smykkerne som saa saelges videre? Det jeg forestiller mig er at give butikken en 'pakke' med stativ, smykker og materiale, og saa lade butiksindehaveren faa en procentdel, men jeg aner ikke hvor meget. Jeg haaber der er nogle der kan hjaelpe med et par tips. Mvh Lisa |
30-50% skal butikken have, afhængig af hvor "fin" forretningen er.
Hvis der er flere butikker i samme by der sælger dine smykker ville jeg hvis jeg var dig, lave en vejledende pris, så kunderne ikke bliver sure over alt for store forskelle.
Det er en god idé at lade stativ osv følge med så smykkerne kan præsenteres ordentligt, men det er ikke alle butikker der vil have dit stående fordi de har et koncept som det skal passe ind i. Så aftal fra butik til butik hvordan smykkerne skal præsenteres - og tilbyd dem stativ, men påtving dem ikke noget.
Du kan sagtens tillade dig at sige, at butikken får 20% hvis de sælger under 50 smykker (eller hvor meget du nu synes), 30% hvis de sælger mellem 50 og 150 og 40% hvis de sælger over 150 - altså så deres indtjening er proportionalt med salget.
Hvad med indpakning? Har du tænkt på det? Om det skal følge med eller være butikkens? Hvis de skal bruge deres egen indpakning, skal det koste dem noget, for hvis du kan bruge din egen kan du jo skrive webadresse, tlf nummer osv på, så folk kan kontakte dig direkte - det er god reklame.
Lav også et godt tilbud til ekspedienterne i butikken - de kan købe til 50% hvis de går med smykkerne i butikken - så reklamerer de for dine smykker :)
Pøj pøj med det!
Mette