Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Net cafe og moms HJÆLP

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

hej.

jeg går og over vejer at åbne en netcafe så er ved at undersøge market og få mere viden.

ville høre om der var nogle her inde der kunne hjælpe med mig med nogle svar til mine spørgs mål.

Skal jeg betale moms når jeg udlejder en computer til 1 kunde fx 1 time 20 kr i kassen og - 25% så er der 15 kr i kassen efter moms??

Lejen af butilk som står i firmaets navn moms jeg betaler der kan jeg trække fra men hvordan forgår det helt pracis? og er det det samme med alle andre udgifter som internet og smartlaunch. er det kun moms man kan trække fra af udgifter?

og hvordan forgår det med man kan trække moms fra men hvor man pengne eller er det kun hvis man ikke opkøber af samme værdi?

kender i en side jeg kan blive kloger på?

tak på forhånd

o

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:04

Sider du kan blive klogere på, Amino.dk, Startvaekst.dk og virk.dk til indberetninger.

Ja du skal betale moms når du udlejer en computer. Hvis det koster 20kr pr time, skal du betale 4 kr i moms og du har 16kr til dig selv.

Du kan trække moms fra på alle de udgifter du har, hvis altså udgifter er med moms.

Det forgår på den måde, at du laver et moms regnskab og har du købt mere end du har solgt, får du penge tilbage (hvilket oftest kun er i starten) derefter betaler du moms - forskellen på den udgående og indgående moms.

Mvh

Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 11:17

okay det var os det jeg mente.

har hørt ude i byen at man kan trække husleje fra og dt hvor firmaet nu ligger er det i moms eller skat for forstår ikke hvis det er moms det for man jo ikke noget ud af  i det lange løb?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:23

Du kan trække moms fra på dine omkostninger og når året er omme laver du et regnskab, hvor du tager indtæger-omkostninger = overskud/underskud og så betaler du skat af det.
På den måde kan du "trække det fra", men du skal altså stadig have penge op af lommen for at købe tingene.

Har du forresten været ude og undersøge markedet for netcafer?
Troede ikke det var noget man brugte i dag.

Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 11:27

jaa har undersøgt market og er heller ikke en netcafe som 3-5 år siden. man kan mere kalde det en netcafe der er med på moden med mange flere ting ind nu er nomalt for netcafer.

okay det er om året man ska se på det :-)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:45

Du skal huske Lexis, det lagde jeg nemlig mærke til i dit indlæg, at du skal ikke trække 25 % moms ud af et totalt beløb, men 20 %. 25 % er det beløb du lægger på netto beløbet til moms.

F.eks er din pris 20,00 pr time for leje af en computer inkl.moms, så er din indtjening 16,00 kr, moms = 20 % af prisen.

Men lejede du den til 16,00 kr ex.moms skulle du lægge 25 % på prisen for at nå de 20,00 kr som er din total pris= 25 % på prisen.

Så husk altid, 25 % på 20 % af

Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 11:52

okay hehe har altid trodet det var 25% begge veje.

måske jeg lige ska sette mig lidt mere ind i det :-)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:53

Ja man skal en gang om året opgive sine indtægter og udgifter til skattevæsenet, som så beskatter dig af din personlige profit, som af al anden løn.

Men moms skal man løbende have tjek på og der skal indberettes jævnligt, der vil forskellen mellem indgående og udgående så afgøre om man skal have penge tilbage eller betale... Hvis man har en god profit i firmaet skal man betale.

Men jeg vil bestemt opfordre dig til at lave en god handlingsplan inden at du starter op, hvor du forsøger at få rimelig tjek på de udgifter at du vil få og så vurderer om den indtjening der skal til, for at dække omkostninger samt en rimelig profit også er realistisk. Og bogføring af indtægter og udgifter løbende er en absolut nødvendighed for at se om du holder budgettet/indtjeningen og det er også basis for din momsafregning.

Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 12:34

det ville sige hvis jeg Køber en sodavan til 10,68 incl og sælger den til 20 kr.

20 kr - 20% = 16 kr så har jeg tjent 16 kr

så hvis jeg siger jeg ska se hva jeg helt har tjent så jeg ta 16 kr og - med min indkøbs pris som var 10,68 incl??

men i mine øjne ser det forkert ud jeg tar jo moms - to gange det jeg har tjent.

hvis du frstår hva jeg mener?

Tilmeldt 1. May 09
Skrevet kl. 12:38

Har fundet ud af det hehe ska jo bare tag min salgs pris og minus med min købs pris excl hehe

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)