Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

The Pirate Bay

Side 10 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skam også både guld og platinplader hængende fra udgivelser i USA, men det ændrer bare ikke på argumenterne og fakta i sagen.

Det centrale er, at pladebranchen i den grad har fejltfortolket en udviklet og valgt de helt forkerte strategier. Det letteste er så at finde en syndebuk og sætte sig over i hjørnet og tude i stedet for at erkende egne fejl og så ellers rette op på dem.

En anden vigtig pointe er, at det først og fremmest er pladeselskaberne, der kommer til at lide under deres forretningsmæssige fejltagelser. De fleste kunstnere har aldrig tjent noget særligt, og det gør de fortsat ikke. Og de ganske få promille af kunstnere der tjener godt, gør det fortsat.

Som erhvervsdrivende kan jeg da godt have medlidenhed med pladeselskaberne og synes det er synd for dem, at de ikke har kunne finde ud af at drive deres forretning ordentligt - men det er hverken mere eller mindre synd for dem, end den online børnetøjsbutik der må lukke fordi de glemte at undersøge at tjekke, at der lige var åbnet 800 tilsvarende butikker sidste år.

Hele sagen om fildeling handler ikke om PirateBay og den kan heller ikke afsluttes ved at kvæle dem. Al erfaring og historien har vist, at det er forbandet svært at dræbe gode ideer, når de først er opstået. Og fildeling ER en god ide - teknisk og socialt. Den dag pladeselskaberne lærer det kan de måske komme tilbage på banen.

For naturligvis kan man tjene penge på musik - både før og efter internettets opfindelse, på samme måde som filmbranchen overlevede hjemmevideo, og kirken overlede bogtrykken.

Det er ikke de nye opfinelser - video, bogtryk og Internet/fildeling der er problemet - det er de forstokkede ledere i nogle brancher, som ikke i tide indser, hvordan de skal tilpasse deres forretning.

Man kan ikke som branche kræve at resten af verden går i stå bare for at den branche kan overleve uden tilpasninger. Det kan ingen kræve. Og det får ingen.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 13:33

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg har skam også både guld og platinplader hængende fra udgivelser i USA, men det ændrer bare ikke på argumenterne og fakta i sagen.

Det må jeg sige, jeg er sgu imponeret. I lille Danmark er en platin plade jo kun 50.000 solgte (eller rettere sagt... var, det er vist nede på 40.000 nu, ik?!)

Jeg giver jer helt ret i at pladeindustrien har været for langsom til at lave nye tiltag, at de generelt har været nogle fede dyr der tjente godt på fattige kunstnere og alt det der.

Jeg vil stadig bare gerne fokusere på at man heller ikke tager mælken uden at betale nede i Netto... Også selvom man ikke kan lide Arla, synes den er for dyr, eller bare generelt bare gerne lige vil "teste" mælken inden man betaler for den.

Så kan man så diskutere om det grundlag som svenskerne er blevet dømt på er for spinkelt. Jeg er ikke jurist så det har jeg svært ved at afgøre. Dog synes jeg at det er godt at der er blevet sendt et signal. For ud over at de hjalp med til en uhyrlig masse ulovligheder, så var de jo også pisse arogante som jo ses i deres svar til diverse advokater.

Og lige til sidst... Det her argument med at man også kan sende lovlige filer via BitTorrent osv... jo tak... hvor mange filer har I selv set på PirateBay (og andre trackere for den sags skyld) som er lovlige... Snakker vi promiller?!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:11

> Det må jeg sige, jeg er sgu imponeret. I lille Danmark er en platin plade jo kun 50.000 solgte

I USA var en platin, da jeg fik den, 1 mill.

> hvor mange filer har I selv set på PirateBay (og andre trackere for den sags skyld) som er lovlige... Snakker vi promiller?!

Det var faktisk lovlige filer der fik mig til at downloade min første version af BitTorrent. Det skyldes at en del softwareleverandører som jeg bruger distrubuerer updates via fildeling/torrents. Nogle af dem offentliggøre det endda via PirateBay.

Men det er en ligegyldig diskussion. Langt de fleste kassettebåndoptagere og videobåndoptagere blev også brugt til ulovlig kopiering. Og Kirkerne mente også, at bogtrykken udgjorde en maskine der alene kunne bruges til ulovlig kopiering. Dog overlevede de alle - og det vil fildeling også, ganske enkelt fordi det er en fantastisk "opfindelse" - uanset hvad pladseselskaberne så synes om det. De må tilpase sig eller dø :)

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 14:28

Rasmus den udregning der beskrives på http://dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm beviser vel min pointe (fra tidligere indlæg) meget godt? Pladeselskabernes forretningsmodel har overlevet sig selv!

Rasmus Lindgren:

Jeg vil stadig bare gerne fokusere på at man heller ikke tager mælken uden at betale nede i Netto... Også selvom man ikke kan lide Arla, synes den er for dyr, eller bare generelt bare gerne lige vil "teste" mælken inden man betaler for den.

Det er jo en frygtelig dårlig sammenligning. Ved fildeling er der jo rent faktisk ikke nogen som taber noget. Hvis der stjæles 1L mælk kan den ikke købes af andre, hvis e.g. et nummer kopieres kan det sagtens sælges til andre eller benyttes af andre.

Rasmus Lindgren:

Jeg giver jer helt ret i at pladeindustrien har været for langsom til at lave nye tiltag, at de generelt har været nogle fede dyr der tjente godt på fattige kunstnere og alt det der.

Der er jo ikke engang tale om at de har været langsomme, det der er sket er jo at de bevidst har modvirket udviklingen, bevidst ikke har ville følge med tiden. Det bliver man nu engang bare straffet for, jeg har ikke på nogen måde ondt af dem! i 97 vidste branchen præcist hvordan deres kunder gerne ville have serveret produktet, i 07 begyndte de så at gøre noget ved det. De skød sig selv grundigt i foden ved at nægte at tilpasse deres forretningsmodel til virkeligheden. Hvor mange af os andre kan tillade os at være så bagudstræbende og så bare håbe på at lovgivere og domstole vil vedblive at holde hånden under vores forretninger. Det svarer jo til scenariet; der bliver opfundet klimaanlæg til biler, bilproducenterne mener det er for besværligt at omlægge produktionen til at indeholde klimaanlæg, lige så snart den første producent begynder at sælge biler med klimaanlæg (med gigant succes naturligvis) går de andre bilproducenter til domstolene/lovgiverne og får forbudt klimaanlæg i biler.

Det må squ være trist at være en del af en branche hvor man nærmest pr. definition frygter og modarbejder en hvilken som helst udvikling.

Rasmus Lindgren:

Og lige til sidst... Det her argument med at man også kan sende lovlige filer via BitTorrent osv... jo tak... hvor mange filer har I selv set på PirateBay (og andre trackere for den sags skyld) som er lovlige... Snakker vi promiller?!

En ganske anseelig mænge trailere, opensource software, freeware, abandonware, demoer, etc.. Der er pænt meget lovligt materiale som med stor fordel kan hentes på den måde!

Mvh Peder

Tilmeldt 30. Mar 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:41

jeg tror bare at det er sundt med sådanne torrent sidder, pirat kopering osv.. det gør at vi som kunder af alle de medier, film, spil, musik blir mere skeptiske, og forlanger kvalitet for de penge vi ofrer for tingene, for der har virkelig været mange halvfærdige produkter, som er blevet lavet for udelukkende at tjene penge, som slet ikke har været fem potter pis værd, men er blevet eksponeret så voldsomt at de skovler penge ind, og man sidder tilbage som biograf tilskuer, med voldsom kvalme, og 70kr fattigere. Og det er jo klart at diverse producenter, blir tossede når man har muligheden for at se om man virkelig gider bruge penge på at se, høre, spille deres produkter, og ikke bare hopper i deres "fælde" uden at stille spørgsmåls tegn ved tingene.. De må bare tage sig sammen og lave noget kvalitet istedet for, og det gir jeg sku GERNE penge for.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:42

Nu skal det også med til historien at der er nogle svenskere der har politianmeldt Google for det samme.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 14:57

Artikkel kan findes her: http://www.idg.se/2.1085/1.226186/google-polisanmals-for-brott-mot-upphovsrattslagen

De har nu gjort det muligt at lave en filtype: torrent søgning. Hvilket altså er at gå for langt for svenskerne Big Smile

At man før skulle skrive blablabla+torrent er åbenbart noget nemmere af forholde sig til... Øhhh... ???

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 15:08

Peder TakeTwo.dk:

Artikkel kan findes her: http://www.idg.se/2.1085/1.226186/google-polisanmals-for-brott-mot-upphovsrattslagen

De har nu gjort det muligt at lave en filtype: torrent søgning. Hvilket altså er at gå for langt for svenskerne Big Smile

At man før skulle skrive blablabla+torrent er åbenbart noget nemmere af forholde sig til... Øhhh... ???

Man har altid kunnet gøre sådan dér på Google. 
Hele den politianmeldelse, er jo kommet i kølvandet på The Pirate Bay dommen. Hvis de kan dømmes for det, så bør Google også blive det, synes der at blive sagt med anmeldelsen.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 15:14

Rasmus Lindgren:

Så kan man så diskutere om det grundlag som svenskerne er blevet dømt på er for spinkelt. Jeg er ikke jurist så det har jeg svært ved at afgøre. Dog synes jeg at det er godt at der er blevet sendt et signal. For ud over at de hjalp med til en uhyrlig masse ulovligheder, så var de jo også pisse arogante som jo ses i deres svar til diverse advokater.

Det er tidligere i denne tråd, blevet pointeret omkring 200 gange, at det ikke er det samme at hente en fil på Internettet, som det er at stjæle en liter mælk - men interessant i øvrigt, at du bruger et eksempel, om at folk ville gøre det, "fordi de ikke kan li' Arla" (og kritiserer dét) og et splitsekund senere, mener at det er godt, der er blevet sendt et signal med den krævede fængsling af folkene fra The Pirate Bay, fordi du synes "de er arrogante". 

Hvis man skal holde sine følelser omkring musikbranchen udenfor, når man forbruger musik generelt, så bør det også kunne kræves at folk holder deres følelser for The Pirate Bay udenfor, når de gradbøjer lovgivningen, for at give dem fængsels- og bødestraffe. 

Ellers er det jo bare en personlig hetz. 

I øvrigt er arrogancen i deres kommunikation jo en direkte afspejling af den blændende arrogance de bliver mødt med. Krav fra amerikanske advokater, om at makke ret, fordi de bryder amerikansk lovgivning.  Hvor arrogant er det ikke, at antage at amerikansk lovgivning gælder over hele verden?

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 15:14

Jeps, det har man altid. Det har bare ikke været så in your face før.

Men jo, selvfølgeligt kan google dømmes på præcist det samme (eller meget meget meget mere omfattende grundlag) som the pirate bay.

Tror måske det kommer til at lyde ikke så lidt af et ramaskrig den dag google bliver ip-blokket og som en naturlig konsekvens af dette bliver man naturligvis nød til at forbyde søgemaskiner generelt! Stick out tongue

Så kan man da for alvor se hvor meget fallit systemet har spillet.

Side 10 ud af 12 (113 indlæg)