Jeg har skam også både guld og platinplader hængende fra udgivelser i USA, men det ændrer bare ikke på argumenterne og fakta i sagen. Det centrale er, at pladebranchen i den grad har fejltfortolket en udviklet og valgt de helt forkerte strategier. Det letteste er så at finde en syndebuk og sætte sig over i hjørnet og tude i stedet for at erkende egne fejl og så ellers rette op på dem. En anden vigtig pointe er, at det først og fremmest er pladeselskaberne, der kommer til at lide under deres forretningsmæssige fejltagelser. De fleste kunstnere har aldrig tjent noget særligt, og det gør de fortsat ikke. Og de ganske få promille af kunstnere der tjener godt, gør det fortsat. Som erhvervsdrivende kan jeg da godt have medlidenhed med pladeselskaberne og synes det er synd for dem, at de ikke har kunne finde ud af at drive deres forretning ordentligt - men det er hverken mere eller mindre synd for dem, end den online børnetøjsbutik der må lukke fordi de glemte at undersøge at tjekke, at der lige var åbnet 800 tilsvarende butikker sidste år. Hele sagen om fildeling handler ikke om PirateBay og den kan heller ikke afsluttes ved at kvæle dem. Al erfaring og historien har vist, at det er forbandet svært at dræbe gode ideer, når de først er opstået. Og fildeling ER en god ide - teknisk og socialt. Den dag pladeselskaberne lærer det kan de måske komme tilbage på banen. For naturligvis kan man tjene penge på musik - både før og efter internettets opfindelse, på samme måde som filmbranchen overlevede hjemmevideo, og kirken overlede bogtrykken. Det er ikke de nye opfinelser - video, bogtryk og Internet/fildeling der er problemet - det er de forstokkede ledere i nogle brancher, som ikke i tide indser, hvordan de skal tilpasse deres forretning. Man kan ikke som branche kræve at resten af verden går i stå bare for at den branche kan overleve uden tilpasninger. Det kan ingen kræve. Og det får ingen. |
Mikkel deMib Svendsen:Jeg har skam også både guld og platinplader hængende fra udgivelser i USA, men det ændrer bare ikke på argumenterne og fakta i sagen.
Det må jeg sige, jeg er sgu imponeret. I lille Danmark er en platin plade jo kun 50.000 solgte (eller rettere sagt... var, det er vist nede på 40.000 nu, ik?!)
Jeg giver jer helt ret i at pladeindustrien har været for langsom til at lave nye tiltag, at de generelt har været nogle fede dyr der tjente godt på fattige kunstnere og alt det der.
Jeg vil stadig bare gerne fokusere på at man heller ikke tager mælken uden at betale nede i Netto... Også selvom man ikke kan lide Arla, synes den er for dyr, eller bare generelt bare gerne lige vil "teste" mælken inden man betaler for den.
Så kan man så diskutere om det grundlag som svenskerne er blevet dømt på er for spinkelt. Jeg er ikke jurist så det har jeg svært ved at afgøre. Dog synes jeg at det er godt at der er blevet sendt et signal. For ud over at de hjalp med til en uhyrlig masse ulovligheder, så var de jo også pisse arogante som jo ses i deres svar til diverse advokater.
Og lige til sidst... Det her argument med at man også kan sende lovlige filer via BitTorrent osv... jo tak... hvor mange filer har I selv set på PirateBay (og andre trackere for den sags skyld) som er lovlige... Snakker vi promiller?!