Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring af kondom/kampagne mod AIDS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa Aminoer,

stadig er der mange som bliver smittet med HIV, er selv blevet testet negativ (som jo er positivt), men dagene før svar fra min prøve, gik det virkeligt op for mig hvor meget AIDS kan ødelægge ens liv, for det gør det. Ikke nok med det, tænk på familie og evt. hvis man har nået at smitte andre, at have det på sin samvittighed resten af "livet".

Jeg har tænkt lidt over at få folk til at købe flere kondomer, og folk virkelig kan forstå, hvor vigtigt det er med beskyttelse.

Jeg har tænkt lidt reklame, både på radio og tv! Har tænkt lidt på et slogan "Er 10 sekunders nydelse værd for 20 års fortrydelse".

Har tænkt lidt på evt. sponsorer, og in my opinion vil det da også give de forskellige sponsorer et godt rygte, at de er med imod AIDS, og måske kan tallet blive reduceret.

Hvordan kondomerne skal markedsføres er så en anden ting, noget som jeg også håber i kan hjælpe mig igang med. Har tænkt mig evt. at folk fik et kondom med hver gang de køber indgang til et diskotek, have flere kondombokse til rådighed. Dette er bare nogle få tanker, og håber at få gode ideer fra aminoerne herinde.

På forhånd tak

Christian Madsen

Fra Århus
Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 09:08
Hej

Det er i dag lettere at købe et kondum end cigaretter, så omsætningen har ikke noget med tilgænglighed at gøre men med ønsket om at købe, så købsadfærd er en større forhindring end tilgængelighed for at få salget i vejret.

Hilsen IDzone ApS - Improve RFID Rita Westergaard www.rfid-idzone.dk
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:35
Fra midten af 80''erne frem til slutningen af 90''erne blev der brugt et tocifret millionbeløb ÅRLIGT på kampagner for at få folk til at bruge flere kondomer og forstå hvordan HIV smitter, men INTET ændrede sig! Der blev solgt stort set samme antal kondomer henover hele perioden, og når man ser på antallet af clamydiatilfælde (der med den væsentlige højere mængde statistisk er lidt mere interessant) er dette også uændret over denne periode. Dete eneste der ændrede sig var folks viden om HIV - den FALDT! Yes, faktum er, at når man spurgte unge mennesker om deres viden om HIV i slutningen af 80''erne var den større end da kampagnerne sluttede i 90''erne.

Dette understreger for mig blot at den traditionelle kampagneform IKKE egner sig, når det handler om at få folk til at ændre adfærd på et så væsentligt punkt som deres seksualliv. Der skal helt andre, og meget mere direkte ting til.
Tilmeldt 27. Jul 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:50
Hejsa

Det er et stort og svært område, som du er ved at bevæge dig ind på. Hiv og aids er stadig en dødbringende sygdom, men fakta er, at ikke ret mange heteroseksuelle bliver smittet i dag. De bliver i stedet smittet med klamydia, så derfor kan det være en fordel at rette opmærksomheden mod denne sygdom - som Sundhedsstyrelsen allerede har forsøgt.

Og når det handler om adfærdsændring hænger køb af kondom ikke nødvendigvis sammen med brug og på samme måde medfører viden om hiv/aids ikke automatisk en mere fornuftig handling. Jeg har skrevet speciale om samme emne og det kan virke som om opgaven er lidt håbløs, nåt først man har fået dette kendskab til, hvordan menneskelig adfærd hænger sammen.

Generelt er det nok gældende, at der skal mere til end reklame for at ændre kondomadfærden blandt unge. Reklame skaber opmærksomhed (og det er godt), men ikke nødvendigvis en decideret ændring i folks adfærd.

Men det kunne være en god ide med flere kondomautomater (havde jeg selv som forslag) og som du skriver et medfølgende kondom med indgangsbilletten. Men hvem skal betale og vil diskotekerne bruge tid på at udlevere kondomer ved indgangen? Husk at gøre dig den slags overvejelser.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:45
Det er rigtigt at stigningen i nye HIV-smittede blandt mænd der har sex med mænd er den største, men dels er gruppen af heterosexuelle stadig stor, og dels er der en meget stor statistisk unøjagtighed, som jeg har gjort opmærksom på i mange år. problemet er, at hvis en mand der er smittet siger at han har haft usikker sex med en kvinde (lad os bare sige det er analt) og det samme med en mand, så noteres han i statistikken for at være homesexuelt smittet - uden at man faktsk ved det. Således vil der statistisk uværgeligt komme en overvægt at smittede mænd har sex med mænd. Men lad nu den detalje ligge - jeg siger det mest for at heterosexuelle IKKE skal tro at faren er overdrevet for deres vedkommende. Det er stadig farligt at have ubeskyttet sex - uanset hvordan eller med hvem du gør det (måske lige bortset fra dyresex :))

I Danmark tror jeg ikke det er tilgængeligheden og prisen på kondomer der er det største problem - det er det at bruge dem, og bruge dem korrekt, der er udfordringen. Det kan reklamer ikke løse. Her skal der meget mere direkte metoder til, hvor folk lærer hvordan man også kan have et spændende sexliv med kondomer. Har du f.eks. set hvordan (nogle) kvinder kan sætte kondom på med munden? SÅ er det lige pludselig ikke så kedeligt med kondom :)

Mange danskere bliver smittet i udlandet, og her ligger der fortsat en stor udfordring. Rejseselskaberne har nemlig foreløbigt ikke været særlig glade for at give deres gæster reel og brugbar information om smittefarerne i de lande de rejser til. Et øget pres på dem, for at tage deres del af ansvaret er nødvendigt. Til dette kunne en folkelig opbakket kampagne måske hjælpe lidt.

> Hiv og aids er stadig en dødbringende sygdom

I praksis ja  måske, men juridisk nej. Folk dør simpelt hen for langsomt i dag til at man juridisk kan kalde det en dødbringende sygdom. Og faktisk ved vi slet ikke hvor lang tid folk kan leve med en succesfuld behandling - det vil tiden vise. Men foreløbigt tegner undersøgelser på, at prognoserne er lige så gode som for f.eks. diabetes patienter. Dette siger jeg IKKE for at folk så bare skal bolle løs uden beskyttelse for det er stadig en led sygdom som ingen skal ønske sig.

Alle initiativer der kan hjælpe med at nedbringe antallet af nye smittede må ønskes velkommen. Men tænk jer godt om inden i bruger for mange kræfter, så de bruges på noget der har udsigt til at hjælpe :)

Tilmeldt 18. Mar 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:17
Hej.

Er det mig der fuldstændigt misforstår denne tråd? - For jeg får ærligt talt fornemmelsen af, at nogle mener, at HIV er et mindre vigtigt fokusområde, fordi der er flest bøsser der bliver smittet - så man er altså ikke en indsats værd, hvis man er bøsse? HIV er en forfærdelig sygdom, som der bør kæmpes imod, uanset hvor i rækkerne tallet stiger. Det håber jeg da, alle er enige i.

Til Christian. Jeg synes det lyder som et rigtigt godt initiativ. Har du tænkt på at kontakte nogle velgørende organisationer? Jeg ved godt at de fleste af de, der arbejder med aids, har fokus på Afrika, men der må bestemt også være nogle, som ville være interesserede i at hjælpe med en dansk kampagne - for eksempel Ungdommens Røde Kors (www.urk.dk), der arbejder en del med unge i lokalområderne. De ved en masse om sådanne kampagner, og vil sikkert kunne hjælpe dig med at realisere dine ideer. Held og lykke med det!

Mange hilsner fra

Maria Medard

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:36
Det er mange år siden man gik væk fra at snakke om "risikogrupper" til fordel for "risikoadfærd" indenfor HIV-bekæmpelse. Det er hamrende ligegyldigt om du er homo- eller heterosexuel. Det afgørende er din adfærd. Der er også en vigtig grund til at der snakkes om "mænd der har sex med mænd" frem for "bøsser" - for der er ufatteligt mange mænd i Danmark som IKKE opfatter sig selv som bøsser, selvom de en gang imellem har sex med mænd. Igen, hvordon folk opfatter sig selv er ligegyldigt - det er deres adfærd der er vigtig. Ubeskyttet sex, og deling af kanyler er farligt - og så er det iøvrigt ligegyldigt hvad du selv eller andre kalder dig :)

Når det så er sagt, er det klart at det kræver forskellige former for konkret arbejde, at ramme stiknakomaner, bøsser, ulandsfrivillige og "almindelige" familiefædre (eller koner).

> Jeg ved godt at de fleste af de, der arbejder med aids, har fokus på Afrika

Det tror jeg ikke du har ret i. HIV-Danmark der fungerer som paraplyorganisation for de fleste danske HIV-organisationer har faktisk mest fokus på folk i Danmark. Og når vi ser på forskningen er det faktisk også Europa og USA der er mest fokus på - den medicin der virker hos os, virker ikke nødvendigvis i Afrika, og der er flere penge i vores del af verden, så det er der de store medicinalfirmaer satser deres penge.

Jeg vil faktisk mene, at der er for LIDT fokus på Afrika. Mange af de forskere der arbejder med behandlingsforsøg der retter sig mod Afrika har meget svært ved at skaffe midler, og flere har måtte lukke ned. Særligt er det meget problematisk, at USA (presset af de religiøse kræfter) har beslutet a bruge størstedelen af deres HIV-budgetter på at fortælle folk at de skal lade være med at have sex før ægteskabet! My God! Kondomer er bandlyst af den katolske kirke - og de er således, efter min mening, den absolut største trussel mod en effektiv begrænsning af HIV-spredningen i Afrika.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 07:30
Der er måske en grund til, at mange AIDS-kampagner har fokus på Afrika.

... og selvom ét dødsfald er ligeså forfærdeligt, som et andet, så lad
os da for sjov skyld og narrestreger lige kigge på nogle tal.

Danmark. 

Procent af befolkningen, der er inficeret med hiv/AIDS: 0.001%  = ca. 5000 mennesker.

Gennemsnitslevealder:  77  år.

Swaziland:

Procent af befolkningen, der er inficeret med hiv/AIDS: 39% = ca. 450.000 mennesker.

Gennemsnitslevealder:  32  år.

Sydafrika:

Procent af befolkningen, der er inficeret med hiv/AIDS: 21% = ca. 9.000.000 mennesker

Gennemsnitslevealder:  44  år.

Altså.

Come on. Prøv lige at kigge på de tal. Det er jo helt sindssygt. Man
får jo lyst til at ruske én eller anden. (helst paven) .. og selvom det
da er forfærdeligt at vente i tre dage på sit testresultat og det
virkelig sætter tingene i relief, så burde disse tal virkelig også gøre
det. "Wow, hvor ville det være møgsuckyt hvis jeg har hiv.. så dør jeg
om en tyve-femogtyve års tid - og så har jeg måske smittet andre folk,
som så også skal dø om en halv levealder." måler sig ikke rigtigt med
"2 millioner afrikanske børn dør af AIDS indenfor de næste par år,
fordi vi ikke kan tjene penge på, at udvikle medicin til dem".

Mikkel:

Jeg vidste ikke, at de målte det på den måde - men jeg har læst at det
i Nordeuropa er 58% af smittede, der er homoseksuelle. Så hvordan de
end måler det, så er det ikke - som mange antager - "først og fremmest
en "Bøssesygdom"".

Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:51
Hej

Jeg kan måske hjælpe dig lidt hvis det har nogen interesse.

Jeg arbejder med toilet reklamer og har aftaler med diskoteker rundt i hele landet..

Måske kan vi finde ud af noget...Send mig en PM.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)