Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg momsregistres?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels - netopcom.dk:

TerkeLit:

Hvis jeg bare finder regnemaskien frem og tæller sammen hvad jeg har tjent i løbet af året, og notere det på selvangivelsen som Anden indkomst, så har jeg vel egentlig lavet mit regnskab? eller?

Køb dig en kvitteringsblok. Så har du det hele på skrift.

Allerede her kan du så trække moms fra så den bliver billigere ;)

Ja - og samtidigt er det jo en driftsudgift som gør at din skattepligtige indkomst bliver mindre (ligesom  computeren og softwaren kan afskrives og sænke den skattepligtige indkomst).

Jeg vil helt klart også anbefale dig at blive momsregisteret - der er bare 5 ting du SKAL huske : Momsregnskab Q1,Q2,Q3 og Q4 og så årsregnskabet.

Skat har tidligere afholdt opstartskurser ganske gratis - og det skulle undre mig meget om de ikke stadig gør det. Desuden har de en excellent service og plejer at være flinke til at besvare spørgsmål.

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 123
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 22:54

Ja okay :) Lyder måske ikke som en dum ide at sende den ansøgning til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, eller hvor den nu skal adresseres til :) Og så lyder det vel også meget godt at sige man er selvstændig :)

TerkeLit.dk - Billig Websider, Webshop og Blogs

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 00:03

Hvis vi nu tænker opstart.
Jeg har for længst købt det basale software og computer er hver mands eje :)

Software specielt ligger i den dyre ende.. Hvor meget kan man trække fra?
Mener hvis jeg nu køber et program til lad os sige 5000 kr. men kun har en indkomst på 4000 kr. det første år? Man skal vel helst køre med overskud? :)

Eller smider man simpelthend en start kapital ind til at starte med, så der er noget at starte på?

Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 00:10

Nu hvor der snakkes om omsætning, omkostning og overskud/underskud - så er det også vigtigt at fokusere på, hvorledes virksomheden karakteriseres af SKAT mht. fradrag for underskud. Er det hobby? = skat af overskud, men ingen fradrag for underskud.

Besøg www.finando.dk

... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 00:37

Ja vil betragte det som hobby på nuværende tidspunkt, da jeg har arbejde ved siden af.

Må lige undersøge de der opstarts kurser, som tidligere blev nævnt.
Søgte lidt på Skat.dk.. nogen der kender til Opstartskurser fra Skat?

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 10:57

Liste over kurser hos skat (nogle er gratis, andre koster penge) :  http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665&iID=12388

Jeg ved ikke om du kender "Snyd ikke dem selv i Skat" - en rød bog som typisk kan købes på denne tid af året i de fleste boghandlere. Den findes også i en blå udgave for erhverv. Her finder du alle de mest almindelige regler forklaret på en simpel og let tilgængelig måde.

Det er jo også muligt at indskyde andre aktiver i firmaet end lige kolde kontanter (f.eks software, computer, bil og hvad som ellers måtte være relevant) - men det skal du lige undersøge reglerne omkring (de skal muligvis prissættes af en valuar/revisor eller hvad sådan een nu måtte hedde) - men det kan også være at det er i småtingsafdelingen, så det ikke er nødvendigt.

Du skal også være opmærksom på om den nye multimediebeskatning får indfyldese på din økonomi hvis du indskyder f.eks computer.

Hvis den gør det (det er jo ikke endeligt vedtaget endnu), så åbner der sig andre muligheder også, f.eks firmabetalt telefoni og internet. Da du jo kun skal betale multimediebeskatningen een gang, så kan det måske ende med at blive en god forretning at blive momsregistreret - idet disse byrder jo så vil forsvinde fra din privatøkonomi - ellere rettere begrænses til en beskatning i området 3-5000 kroner.

Jeg er ikke skatteekspert på nogen måde, så ovenstående skal du naturligvis undersøge (det kan jo også være at nogen af dem som læser tråden kan give et indspark på dette område)

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 20:32

Takker for linket :) Jeg har nu tilmeldt mig til "Informationsmøde for nystartede virksomheder" det lød til at indeholde nogle vigtige informationer :) Så det ser jeg frem til.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lyder som en god ide. I forhold til det der allerede er sagt må jeg dog lige korrigere. Spørgsmålet om momsregistrering har intet med afskivning på computeren at gøre. Du kan afskrive/straksafskrive denne hvis den bruges erhvervsmæssigt.

Vedr. spørgsmålet om momsregistrering ville jeg gøre det fra starten hvis de folk du skal sælge til er momsregistrerede. Derved sikrer du dig at du får momsfradrag for dine udgifter. Den momsregistrerede virksomhed er jo ligeglad med om der betales 5.000 kr. eller 5.000 kr. + moms.  

Glem iøvrigt med det kun at selvangive dine indtægter som honorarer hvis du godt vil have fradrag for dine udgifter. Det er kun et enkelt regnskab med få poster der skal til.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Sandved
Tilmeldt 15. Apr 09
Fra  TerkeLit v/ Terkel Hansen Profilmetal A/S Skrevet kl. 22:29

Hvad vil det sige at afskrive/straksafskrive?

At afskrive er vel det samme som at nedskrive, altså nedjustere beholdningen? :)

Nu mht. computeren. Hvordan kan man så skælne mellem at jeg bruger computeren/programmer både privat og i erhvervs øjemed?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:00

Nedjustere - Ikke helt. De skattemæssige afskrivninger har intet med den faktiske værdiforringelse at gøre og sælger du efterfølgende maskinen for mere end den nedskrevne værdi bliver du beskattet af forskellen.

Man laver et skøn men det er vanskeligt. Har du også en PC privat er det dog ganske sjældent at man ser Skat tale om privat anvendelse men det afhænger også af intensiteten i virksomheden.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)