Jeg har lige proevet at regne lidt paa det igen, og Amacon har godtnok sat pricerne ned siden jeg sidst regnede paa det, saa nu kan det faktisk muligvis betale sig. Med lad mig forklare hvordan jeg regner.
Hvis man skal have hvad der svare til en Dual Quad core Opteron vil det hos amazon koste ca 450$/maaned hvis den koerer konstant, eller 0.85$/timen hvis den kun skal koere naar der er load. (Det er det som amazon kalder en High-CPU Extra Large Instance)
Lad os so postulerer at load bliver dobbelt gange saa stort i en periode paa 4 timer, og 3 gange saa stort i 6 timer midt paa dage.
Med amazon vil det koste 450$+4timer*1*30*0.8$+6timer*2*30*0.8$=834$/maaned.
Spoergsmaalet er saa om man kan leje 3 (dual quad core serverer) for under 834$/maaned, og svaret paa det er tjaa maaske. Desvaerer kunne jeg slet ikke finde nogle firmaer der havde priser for det paa deres website. (Lad mig i parentes bemaerke at jeg hader firmaer som saelger en standard vare(Leje af dedikeret server), men naegter at oplyse pris eller pris eksempler paa deres website)
Det kan(Set over en 3 aars periode) goeres billigerer end 834$/maaned hvis man i stedet for at leje serverne, kontakter dell, koeber 3 serverer og saa faar dem placeret hos et hosting firma, men det er en lidt unfair sammenligning da man jo saa haenger paa de 3 serverer, og betaler dem forud.
Men det hele kommer an paa hvornaar dine kunder kommer. Hvis dit load midt paa dagen er meget stort, kan Amazon godt betale sig.
Noget man skal passe paa med er dog deres diskplads, som er temlig dyr. Det koster 150$/maaed for 1TB storage, saa det er ikke stedet du skal lave det nye "Internet archive" :}
Martin