Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

[*] Så kræv dog betaling for pokker!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

Kære Amino'er,

Det frustrerer mig lidt, at snakken meget ofte går på, at med-aminoer ikke har fået betaling for deres leverede varer eller ydelser, så derfor denne tråd.

Allerede da jeg gik på handelsskole for mange år siden var et af de store problemer for iværksættere, at de ikke fik betaling for deres varer, ydelser eller ideer.

FÅ NU ØJNENE OP!

Der er intet nyt i det her. Du som iværksætter skal kræve betaling helt eller delvis på forhånd for leverede varer eller ydelser. Hvorfor skal du ligge og slås med problemer med inkasso og alt muligt andet?

Her er en lille FAQ:

Q. Kunden vil ikke betale noget på forskud.

A. Så er det nok fordi han ikke har pengene eller kunne tænkes ikke at ville betale. Sig nej tak og lad en konkurrent få glæde af en dårlig betaler fremfor du taber penge og arbejdsglæde!

Q. Kunden snakker om fremtidige store ordrer og lover guld og grønne skove.

A. Det er blår og bullshit og han vil kun have dig til at lave et mere eller mindre gratis stykke arbejde her og nu.

Q. Kunden vil gerne have dig til at starte med projektet igår og vil afregne så snart han modtager betaling fra en stor kunde.

A. Bed ham komme igen, når han har modtaget betaling fra sin kunde.

Q. Kunden er ikke sikker på, hvad det er han vil have og ved det stadig ikke helt efter jeres første møde.

A. Bed ham specificere præcis hvad han vil have. Ellers vil han aldrig betale for det, som du leverer

Dette var bare lige nogle af de mest almindelige. Der er sikkert Amino'er der vil spæde til i denne tråd med andre eksempler på, hvad man skal være opmærksom på.

Husk altid at kræve en form for upfront betaling, når et samarbejde indgås. Jeg ved, der kan være undtagelser og det styrer I selvfølgelig helt selv. Man kan altid efterfølgende ændre sine betingelser i takt med at man lærer hinanden bedre at kende.

Det er simpelthen bare ikke det værd at lave et stykke arbejde og så skulle bruge så megen tid og energi på at kradse pengene ind bagefter. Få bankgarantier, depot hos advokaten, brug Paypal til hurtig transaktion nu fremfor at vente over weekenden. Der er mange muligheder - brug dem.

Blot et par gode råd på vejen.

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43

Hej Flemming

Vi er ikke uening. Men desværre holder den ikke idag. Hvis jeg forlanger noget som helst på forhånd, så kan jeg godt lukke biksen med det samme. For så tror firmaer at jeg ikke er likiv, og derfor er i fare for at gå konkurs/lukke.

Nu har jeg meget med designere at gøre, som er roden til alt ondt i denne verden. Og de kan aldrig bestemme sig. Det jeg vil sige med dette er at der i nogle brancher, er tilstandende sådan, men hvad man skriver en regning på det hele og så har de at betale ved kasse 1.  Har en dårligbetaler i kartoteket, som kun for lavet noget mod forudbetaling. Men forventer også at jeg snart(læs håber) at han finder et andet trykkeri.

I nethandel eller handel med private kan dette måske godt lade sig gøre, hvis man vil i basta.

Men nu vil jeg også kun miste for et par tusinde, hvis der er en der ikke betaler, ikke noget som jeg går konkurs af, mere bliver irriteret.

/Kenneth

Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:48

Good points, Flemming :D enig!!!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:49

Hej Kenneth,

Ja, jeg var godt klar over, at der fandtes undtagelser - og du er så en af dem. Men det gælder ikke al B2B, at man ikke kan kræve betaling senest ved levering. Tværtimod.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 21:16

Hej

Jeg vil da godt bidrage med et indlæg !

Nogle opgaver kræver jeg betaling forud, andre kræver jeg midtvejsbetaling, og andre igen får kredit eller betaling ved aflevering.

Det er altid en tillidssag at handle med folk, men jeg er den overbevisning at alle erærlige indtil det modsatte er bevist. Jeg mener bare det er sørgeligt at iværksætter imellem snyder hinanden. Jeg har leveret en del varer til andre aminoer og (7-9-13) ikke blevet snydt endnu.

Jeg handler med forskellige leverandører og har kun mødt én leverandør som jeg derfor kun handler minimalt med pga. dette.

Det er det grafiske jeg operere på og der kan der være meget usikkerhed på betalingen, men viser man tillid til en kunde ved at gide lidt kredit så beholder man kunden (store chancer ihvertfald).

Jeg er ene i firmaet ( og ingen ønsker om at blive større) og det er så kun mig selv jeg kan bande langt væk HVIS jeg tager fejl af mine kunder. Jeg kunne aldrig finde på at undlade en betaling, dels fordi det er usselt ikke betale for en ydelse/varer  man har fået, dels fordi man intet får gratis i dagens danmark. Jeg vil heller aldrig lave noget for en kunde uden at have oplyst ham slutprisen og hvordan jeg skal have betalingen. Og ingen kunder har set skæv til mig pga dette, tværtimod. Især i disse "finanskris" tider er det en ærlig sag at sige at man skal have en klar aftale om betalingen.

Ved godt der er meget forskel i de forskellige brancher, men almindelig ærlighed ang betaling har aldrig skadet. Så fortæl jeres kunder at du altså bliver nødt  til at have en garanti for at kunden vil have varen. Mange af jeres leverandøre gør jo det samme med jer ( nogle af mine gør ihvertfald)

Blot nogle kommentar fra min side, men en interesant råd foresten !! 

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 21:46

Vi har for mange år siden startet med at forlange setup og en måneds serverleje forud. Hvis man har betalt og får sin server er alle efterfølgende regninger med vore almindelige betalngs betigelser. Desuden skal existerende kunder heller ikke betale forud for den næste server de bestiller.

Vi havde simpelthen for mange der lige brugte serveren den måned det tager at gå igennem en rykkerprocedure.

Hvis jeg handler et sted første gang har jeg heller ikke problemer med at betale forud hvis det forlanges.

hilsen

Markus

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 07:55

Helt enig, sjovt skrevet...

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:23

For at opnå kredit handler det jo om tillid. Den opbygges ofte på Amino ved at chatte sammen og derfor falder paraderne og det er nemt at sige: nå, ja, selvfølgelig - vi kender jo hinanden. Hvis de var kommet direkte ind fra gaden var der nok flere kreditgivere, der ville se anderledes på kunden.

Men den er vanskelig. Der er altid for og imod og masser af undtagelser. Det største problem er når der sidder en, der har penge tilgode og ikke har noget ordentligt dokumentation, der holder. Derfor kan jeg kun bakke op om at sørge for en ordentlig uddybende SKRIFTLIG aftale (også hvad der sker ved manglende betaling), underskrevet af begge parter. En, der ikke har penge til betaling tænker sig i den forbindelse en ekstra gang om inden der skrives under.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 283
Skrevet kl. 11:33

JakobN:

En, der ikke har penge til betaling tænker sig i den forbindelse en ekstra gang om inden der skrives under.

Hilsen Jakob

Ikke hvis vedkommende er i "ond tro" som systemet er i dag skal der bare en enkelt lille indsigelse til i fogedretten, og så er der kun at gå rettens vej og er beløbet ikke stort vil dette ofte ikke kunne betale sig, med mindre det handler om principper. Har lige afsluttet en sag med positivt resultat, arbejdet var bestilt som regnings arbejde, regningen var på 70.000 kr og endte med at koste vedkommende 112.000 alt inkl. Sagen handlede i bund og grund om en udmattelses krig, han prøvede flere gange undervejs at indgå forlig, men som sagt endte den positivt, skulle enda omkring fogedretten efter han var blevet dømt til at betale i Byretten, så en lang sej vej som kan tage flere år som systemet er bygget op i dag.

Venlig hilsen Kim Johansen

www.visam.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:08

kijo:

Ikke hvis vedkommende er i "ond tro" som systemet er i dag skal der bare en enkelt lille indsigelse til i fogedretten, og så er der kun at gå rettens vej og er beløbet ikke stort vil dette ofte ikke kunne betale sig, med mindre det handler om principper. Har lige afsluttet en sag med positivt resultat, arbejdet var bestilt som regnings arbejde, regningen var på 70.000 kr og endte med at koste vedkommende 112.000 alt inkl. Sagen handlede i bund og grund om en udmattelses krig, han prøvede flere gange undervejs at indgå forlig, men som sagt endte den positivt, skulle enda omkring fogedretten efter han var blevet dømt til at betale i Byretten, så en lang sej vej som kan tage flere år som systemet er bygget op i dag.

Det er rart at høre, at du fik dit ret og det er irriterende, at der skal bruges tid i en uendelighed på sådan noget. Du har jo også situationer, hvor en kreditor forsøger at platte sagesløse debitorer, så uden at jeg kender din sag, er det egentlig også ok, at fogeden ser upartisk på det og henviser striden til domstolene, hvis der er tvivl. Fogeden er jo ikke dommer og må så ikke afgøre et juridisk stridsspørgsmål. Fogeden godtager så heller ikke alle mulige underlige indsigelser, og har du din dokumentation i orden hvor skyldneren ikke rigtig har noget at komme med, så vil tåbeligheder bliver sorteret fra. Men som jeg skriver så er det en vanskelig situation. Der er altid undtagelser det kan være vanskeligt at udpege alle de, der bevidst platter sig (om jeg må sige) professionelt igennem livet. De har ikke mange skrubler ved at skrive under. Men de er heldigvis i fåtal. Ved en tættere forretningsmæssigt kontakt med kontraktunderskrivelse kan alarmklokkerne komme i aktivitet i større grad end hvis din modpart sidder for enden af et kabeltråd som du ikke har mulighed for vurdere ordentligt. Aminoer er ikke nødvendigvis forskellige fra de, der ikke er på siden.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)