Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalafkastordningen - udlejning af lejlighed

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Jeg sidder for første gang nogensinde med en udvidet selvangivelse og skal angive mine indtægter og udgifter i forbindelse med udlejning af egen lejlighed. Jeg er kommet frem til at den enkleste, men stadigvæk økonomisk forsvarlige løsning er kapitalafkastordningen.

Jeg skal angive følgende værdier:

Lejeindtægt 72000

Ejendomsskatter 10000

Vedligeholdelse 3000

Ejerforening 10000

Renteudgifter 60000

Kapitalafkast 75000

Jeg er foreløbigt kommet frem til følgende:

1) Rubrik 141: Sætte X (kapitalafkastordning).

2) Rubrik 142: 75.000 (kapitalafkast)

3) Rubrik 41: 60.000 (renteudgifter realkredit)

4) Rubrik 20(?): 72.000 (anden personlig indkomst)

5) Rubrik ??: 23.000 (boligskat, ejerforening, vedligehold)

Jeg tror punkt 4 og 5 er dem jeg har vanskeligst ved at få placeret i selvangivelsen. Er der andre ting jeg skal selvangive eller være opmærksom på?

Mvh

Jesper

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:56

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som et fornuftigt valg med kapitalafkastordningen men du begår en fejl: Du må ikke betragte selvangivelsen som et regnskab.

Lav en opstilling/et regnskab hvor du opgører et overskud for ejendommen før renter (49.000 DKK). Det selvangiver du i felt  221 overskud af virksomhed. Renteudgifterne fører du i rubrik 41 som du selv lægger op til. Glem pkt. 4 og 5. Grunden til at du ikke kan placere dem er at de slet ikke skal med.

Jeg mener stadigvæk der ligger en blanket/et hjælpeskema på Skats hjemmeside som du kan bruge som alternativ til et regnskab.

Hvordan har du opgjort kapitalafkastet på de 75.000 ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 08:14

Mange tak. Det lyder ret enkelt på den måde.

Kapitalafkastet har jeg beregnet som 5% af købspris (2005) + omkostninger ved handel.

Jesper

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 09:46

Skal jeg anføre de 75.000 eller de 49.000 (som er det maksimale kapitalafkast der kan anvendes) ? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er korrekt opgjort.  Det samme med de 75.000 kr. men der er en maksimeringsregel. Kapitalafkastet kan ikke overstige den største talmæssige værdi af 1) overskuddet 2)renteudgifterne i virksomheden/ejendommen/dine samlede nettorenteudgifter. Dvs. har du ikke andre renteudgifter taler vi om 60.000 kr. har du selv yderligere renteudgifter kan kapitalafkastet udgøre 75.000 kr. og i den siutation får du flyttet nogle af dine private renteudgifter til fradrag i den personlige indkomst.

Der er det en fordel at bruge kapitalkafkastordningen fremfor virksomhedsordningen. Forestillede vi os derimod at du havde belånt ejendommen meget og havde en renteudgift på denne på eks. 150.000 kr. ville du kun opnå den høje fradragsværdi på de 75.000 kr. og der skulle man så måske kigge på virksomhedsordningen  

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:03

Hej og tak for godt svar

Hvilke udgifter kan lægges til købsprisen før kapitalafkastet beregnes?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:31

Ingen !

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:01

Jeg korrigerer lige mig selv. Du kan faktisk medregne ombygnings- og forbedringsudgifter idet omfang der ikke opnås fradrag for disse. Udgifterne kan tillægges kapitalafkastgrundlaget året efter de er afholdt.  

Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:20

Hej Bent

Lige et enkelt spørgsmål til kapitalafkastordningen.

Vi købte vores lejlighed for 7 år siden for kr. 750.000, og off. vurdering er i dag kr. 1.200.000, hvilket vi også har fået kreditforeningsvurdering på.

Vi har købt hus og har ikke fået lejligheden solgt, derfor har vi valgt at udleje den, og belåne den maximalt med kr. 960.000.

Som jeg forstår det kan vi kun beregne kapitalafkast ud fra de kr. 750.000, er der nogen mulighed for at øge dette beløb så det afspejler den aktuelle værdi, eller skal vi til at overveje virksomhedsordningen?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)