Det er ok: Ja du beskattes af dit overskud på de 42T men får fradrag for renteudgifterne på 39T uanset hvilken ordning du anvender. Ved beskatning uden kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen har renteudgifterne kun en fradragsværdi på ca. 33% da de ikke påvirker beregningen af din topskat. Dvs. de fragår ikke ved opgørelsen af den personlige indkomst
Det gælder også når du bruger kapitalafkastordningen men der beregner man en såkaldt intern rente (en forrentning af den investerede kapital i virksomheden). Her kigges der kun på aktiverne (ejendommen) og det kapitalafkast der beregnes her gives som fradrag i den personlige indkomst (altså på topskatten) og tillægges kapitalindkomsten. På den måde flytter man et fradrag fra kun at have en værdi på 33% til at at få virkning for topskatten. Kapitalafkastet er maksimeret til max. at kunne udgøre det største beløb, herunder også største negative beløb, af overskuddet og nettorenteudgifterne. Dvs. i nogle situationer - de fleste - er kapitalafkastordningen bedst at bruge når vi taler fast ejendom. I andre situationer kan det bedre svare sig at bruge virksomhedsordningen.
Jeg har et spørgsmål (Bent)
Jeg har i en gammel tråd læst at du har skrevet man altid skal overveje at lægge privat gæld i VSO ved overgang til ordningen herunder pga. af at der ikke skal hæves til afdrag herpå + evt. rentesats på lån der er større end kapitalafkastsatsen. Skal man ikke gøre det nærmest lige meget hvad især hvis man forventer at tjene penge og opsparer disse (i senere år)?
Jeg mener der er jo ikke rigtig nogen ulempe ved at lægge gælden ind. VSO er jo selvjusterende i tilfælde af at renten på lånene er lavere end kapitalafkastsatsen så begrænses størrelsen af rentekorrektionen alligevel af nettorenteudgifter. Desuden vil rentekorrektionen med tid sandsynligvis forsvinde fordi kapitalafkastgrundlaget bliver positivt (og det kan endda gå hurtigt i eksempelvis tandlægevirksomheder).
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
I dag er fordelen ikke så stor, hvis der overhovedet er nogen, med hensyn til forrentningen da renteniveauet er lavere end afkastsatsen men det er rigtigt forstået at man herved undgår hævninger til afdrag på gæld.
Det der kan være problemet er hvis man på et tidspunkt vil foretage en skattefri virksomhedsomdannelse. Så skal man have gælden tilbage i personligt regi inden - da alle aktiver og passiver i virksomheden skal indgå i omdannelsen - og så udløser det enten en hævning hvorved evt. opsparede overskud kommer til beskatning helt eller delvist, eller et krav om et rimeligt stort indskud.
I langt de fleste situationer vil det også udløse en gigantisk negativ indskudskonto og den skal nedbringes, hvd den bliver med ovenstående indskud. Men hvor skal man få pengene fra udover virksomheden.
Ja og fordelen ved at der ikke skal hæves til afdrag på lån er jo stor hvis man ellers skulle ud i noget splitkontosystem pga. et højt privatforbrug. Jeg kan ikke lige umiddelbart forstå din pointe med at der enten skal foretages hævning af lån eller indskydes penge i forbindelse med omdannelse. Den eneste mulighed er vel at hæve restbeløbet af gælden? Et indskud kan ikke ændre på at lånet har med den private ejd. at gøre. Når man så hæver restbeløbet af det private lån så har den negative indskudskonto jo ikke betydning for omdannelsen. Det er vel kun det private lån der er et problem for omdannelsen. Du skriver at den negative indskudskonto skal nedbringes. Med grundlag i hvad (lovgivning)? og tænker du i forbindelse med omdannelsen?................. Jeg vil så sige at personer som ikke skal drive virksomhed med betydelig risiko altid bør drive det i privat regi for at opnå formueoptimering/skatteoptimering især/også hvis der tjenes mange penge. Jeg ved dog at det altid er en vurdering i forhold til den enkelte kunde.
Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger
Nej det er klart du ikke forstår pointen. Den gik lidt galt med hævningen.
Hvis du skal lave en omdannelse skal det private lån væk fra virksomhedsordningen. Det kan ske ved enten at indfri lånet via midler fra privaten eller ved at udtage lånet af virksomhedsordningen. I begge situatoner er der tale om et indskud som enten tillægges indskudskontoen eller indgår på mellemregningskontoen.
En negativ indskudskonto er altid et problem når vi taler om skattefri virksomhedsomdannelse af en virksomhed hvor virksomhedsordningen anvendes i året op til. Indskudskontoen skal enten udlignes eller også skal man undlade at bruge virksomhedsordningen (hvorved de opsparede overskud kommer til beskatning). Det følger direkte af lov om skattefri virksomhedsomdannelse.
Vedr. virksomhedsform er vi så ikke enige. Der kan være mange gode grunde til at drive virksomhed i selskabsform udover risikofaktoren (optagelse af nye medejere, gen.skifte m.v.) og reelt set har man jo mulighed for udbetale mere til sig selv uden topskat via et selskab (udbyttemuligheden). Men jeg er enig i at det er nemmere at optimere indkomsten i en personlig virksomhed.
PS. Det har ikke noget med din situation at gøre Eva
Dejligt at komme hjem fra efterårsferie til jeres pædagogiske tilbagemeldinger. Tusind, tusind tak!
Og ja TD, jeg skal i den grad have en ny revisor. Den 'gamle' har nu sendt mail med 'indrømmelse' af sine fejl i regnskab og rådgivning (som jeg jo kun kunne påpege pga. jeres hjælp) - sammen med en faktura!
Allerbedste hilsner
Eva
PS I siger bare til, hvis I en dag har brug for kommunikationsrelateret hjælp - måske ikke lige om kapitalsafkast ... :-)
jeg er gift,min kone står som ejer af boligen vi bebor,jeg ejer en ejerlejlighed,som udlejes ,en skattemand skrev at jeg alene skulle have alle renter på mit regnskab,men en anden skattemand ændrede dette og gav min kone halvdelen.Jeg fører regnskab efter kapitalafkastningsordningen.hvem har ret.
Jeg har med stor interesse læst denne debat da jeg står i en situation hvor jeg gerne vil beskattes efter KAO.
Jeg har siden 2014 udlejet en ejerlejlighed som jeg tidligere boede i, og har blot benyttet mig af bundfradraget.
Er det "så simpelt" som dette:
Rubrik 111/112:
Overskud eller underskud af udlejningen. Indtægt er 12x5900 kr. og udgifterne er Ejendomsskat og Fællesudgifter? Da huslejen er incl aconto skal de så også fratrækkes udgifter - eller skal er indtægten "kun" de 12x5000, dvs. de 900 pr. mdr. går blot "lige igennem"?
Rubrik 117:
De samlede renteudgifter fra min bank på hhv. bank og kreditforeningslån?
Jeg er klar over at jeg så vil blive beskattet af overskuddet, men skal det indtastes nogle steder. Ditto med kapitalafkastgrundlaget (de 2% af den oprindelige købssum) - hvor skal den indtastes?
På nuværende tidspunkt står mine renteudgifter i rubrik 42 - der skal vel så stå 0 kr.?
Der er en rubrik til kapitalafkastet. Jeg kan ikke huske nummeret på stående fod. Kapitalafkastgrundlaget er købspris+købsomkostninger(f.eks. advokat)+forbedringer
Du kan ikke bruge bundfradraget hvis du udlejer i mere end 12 måneder i træk.
Forbrugsomkostninger skulle gerne gå lige op med det lejeren betaler, hvis der føres varme/vand-regnskab.