Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook poilitik - Hvad giver i mig??

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tænk sig at det skulle gå så vidt. Erhvervssiden Epn.dk skriver følgende;

Anti-mobbepolitik, rygepolitik og it-politik er kendt på de fleste arbejdspladser, men en Facebook-politik kan også blive fremtiden på de danske arbejdspladser.

- Husk, hvis du er venner med kollegerne eller chefen, skal du ikke sige noget på Facebook, som du ikke ville sige på kontoret, lyder opfordringen i HK's nye materiale til arbejdspladserne.

I takt med at cirka 33 procent af danskere har fundet vej til det sociale netværk Facebook, mener HK, at brugen af det sociale netværk på de enkelte arbejdspladser skal indopereres i den generelle it- og personalepolitik.

Resten af artiklen kan ses på denne side.

Men hvad giver mig? Tænk sig at der en dag skulle komme restriktioner på at bruge Facebook, eller tidsrøveren som flere og flere nok hellere vil kalde det/den.

Lad os få gang i en debat Smile

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 16:10

altså jeg har også mange af mine kollegaer der er på facebook,  og jeg ved bla ved. BDR. DAHL har de blokeret adgangen til facebook, netop pga det er en tidsrøver!...

og jeg kulle ALDRIG finde på at tilføje min chef  :)

M  dfdf

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 16:38

Der er mange firmaer der blokerer forskellige internet tjenester for deres ansatte, og at den bliver udvidet med også at omfatte FB er vel en naturlig udvikling af deres restriktion. Hvorledes man så er enig i internet restriktioner eller ej på arbejdspladsen, er en anden diskussion.

Jeg mener at man bør tænke sig om, inden man skriver ting derinde. Har haft et eksempel på en ven, der skrev at det var fedt at være på skiferie og vupti da han kom hjem var hjemme berøvet og raseret. Det viste sig at være langtfra et enestående eksempel. Det er måske også dumt at melde sig syg og så sidde og rode rundt med beskeder og overskriftstekst, hvis du har kolleger, chefer som venner derinde eller blot har en blå profil.

Omkring det at Kim skriver med at han aldrig ville tilføje sin chef, det kan jeg godt forstå, men f.eks overskrifter som man løbende kan tilføje, dem kan selv chefen se, hvis I har fælles venner og han kan se din profil i jeres fælles vens venneliste.

Jeg mener at man skal bruge den med omtanke, tænke på hvad man lægger ind af oplysninger og billeder, specielt også som selvstændig, hvor ens kunder måske kan finde en. Jeg selv bruger FB flittigt og er glad for siten.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:57

Jeg syntes simpelthen det er ved at være dybt latterlilgt - set fra flere forskellige vinkler:

- Nogle medier lovpriser det som om at man er den største taber-nar hvis man som privatperson ikke er på FaceBook.
- Andre medier lovpriser det som om at virksomheders-ejere er helt til grin hvis de ikke er med på FaceBook bølgen.

Og samtidigt så:

- Skriver medierne at der er store problemer med at brugere af FaceBook ikke selv kan finde ud af at bruge det med omtanke og med måde.
Mange brugere (især de ikke så IT-kyndige) slår hjernen fra og lægger alverdens ting ud til offentlig skue. Når det så pludselig går op for dem at det ikke var så smart, så kan de ikke fatte at det er deres eget ansvar og derved også deres egen skyld - de farer ud til medierne ud piver og hyler og kræver politisk indgreb m.m.

- og samtidigt skriver selv samme medier, at brugerne er sure over at deres arbejdsgiver lukker ned for tilgangen til FaceBook.

- Og netop arbejdsgiverne lukker ned for FaceBook fordi de læser alt muligt  både godt og skidt om det i medierne. Og problemet er at arbejdsgiverne ved hvad de har - altså hvordan det går uden FaceBook - og derfor vejer alt det dårlige de læser om FaceBook tungest set i forhold til det gode.
Og når man læser en artikel om et hospital hvor nogle sygeplejersker på en afdeling pludselig præsterede at nedsætte deres effektivitet med 20%, fordi de i stedet hyggede sig med at være på FaceBook i arbejdstiden - så kan jeg egentlig godt forstå at man som udeforstående arbejdsgiver går lidt i baglås, når man læser sådan en artikel.

Set med mine øjne er der to grundlæggende, men sammenhængende, problematikker omkring FaceBook:
- Arbejdsgiverne (og med introduktionen af en FaceBook-politik - også myndighederne) behandler brugerne af FaceBook som børn der ikke kan tænke selv og ikke selv administrere det at kunne have adgang til FaceBook.
- Og mange brugere opfører sig netop som børn og overhovedet ikke tænker sig om når de bruger FaceBook - og så oven i købet både forventer at de kan skubbe ansvare (og "skylden") over på andre der er over dem (derved arbejdsgiveren og myndighederne). Men samtidigt brokker de sig når arbejdsgiveren ikke vil tage ansvaret og derfor lukker dem ude fra FaceBook.

På denne måde kører det rundt i ring.

Jeg er simpelthen så skide træt af at folk ikke gider at tage ansvar for deres egne handlinger - og at arbejdsgiverne er så konfliktsky. Folk må sku efterhånden tage og bruge deres eget hoved og lade være med at tage det som en selvfølge at der altid er en eller anden der redder deres røv eller som de kan give skylden. Og arbejdsgiverne må holde op med at behandle deres ansatte som børn og tage de lette spring over gærdet. Hvis en medarbejder ikke kan finde ud af man ikke skal bruge halvdelen af sin arbejdstid på FaceBook, så bør man som arbejdsgiver tage tyren ved hornene og give vedkommende en skideballe eller hvad der ellers passer til situationen. Groft sagt, hvis vedkommende mener at det er sjovere at bruge tid på FaceBook end på at passe sit arbejde, så er vedkommende måske ikke den rigtige til jobbet...? Omvendt, hvis man som medarbejder syntes det er sjovere at sidde og være på FaceBook i stedet for at passe sit job, så var det måske på tide at komme videre....?

Den definitive deadlock:
Lad være med at behandle folk som børn, for så opfører de sig sådan.
Hvis du opfører dig som et barn, så vil du også blive behandlet som et.

Ovenstående er min egen personlige kolde holdning - men jeg er også ret kold og kontakt på sådan nogle punkter Geeked.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:09

Nå ja - nu hvor jeg er i gang - og allerede har skrevet et halvlangt indlæg (men dog kun halv-langt set i forhold til min standard....):

Den dag helvede fryser til is - aka den dag hvor politikkerne søsætter en "sådan bruger du FaceBook"-kampange - så stiller jeg sku op i politik og stifter mit eget BrugDogForPokkerKnolden-parti. Forslag til bogstav modtages gerne på forhånd, så vi er på forkant Geeked.

/Jesper

Tilmeldt 16. Sep 08
Skrevet kl. 21:20

Jesper Norbøll:
  Nå ja - nu hvor jeg er i gang - og allerede har skrevet et halvlangt indlæg (men dog kun halv-langt set i forhold til min standard....):

Den dag helvede fryser til is - aka den dag hvor politikkerne søsætter en "sådan bruger du FaceBook"-kampange - så stiller jeg sku op i politik og stifter mit eget BrugDogForPokkerKnolden-parti. Forslag til bogstav modtages gerne på forhånd, så vi er på forkant Geeked.

/Jesper

Lige før at jeg ville stemme på dig Jesper Big Smile

Dejligt med en debat herinde, specielt når det omhandler en sådan globalliseret ting.

Det der mest chokere mig er at Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg's personale fik løn for at sidde på facebook i deres arbejdstid, det er det jeg synes et for respektløst når man arbejder sådan et sted.

Personligt, så er jeg da "venner" med chefen's kone, og jo hvis jeg har dummet mig så fortæller hun det videre og så får vi lidt sjov ud af det.

Mvh W.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:26

Jesper Norbøll:

Forslag til bogstav modtages gerne på forhånd, så vi er på forkant Geeked.

Mon ikke du kunne få dispensation til to bogstaver...? "IQ" Wink

Fra Glostrup
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 21:35

Problemet er at vi er blevet et samfund af pælesiddere. Bare vi sidder på vores kontorstol, går rundt i vores kittel eller står foran katederet 37 timer om ugen, så går det nok. Arbejdsgiverne (læs: de konfliktsky chefer) ville hellere bruge tiden på at udarbejde politikker end at udføre ledelse. Hver gang der er et problem, skal der udarbejde en politik.

Min holdning er: Beløn efter resultater ikke efter indsats! Om medarbejderne spiller Facebook dagen lang, er som sådan ikke så interessant, så længe de opnår de forventede resultater. Men uha, tænk hvis vi i jantelovens hjemland skulle til at belønne efter resultater - Uha-uha

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 21:54

Tjaaa, så bruger vi endnu en gang tid på Facebook.

Fakta er at 2 mill  i Dk er på facebook. Det er en ubetinget tidsrøver, og jeg er personligt ligeglad med om min ansatte er på facebook, spille spil, eller piller næse. Bare de når målene. 

Nu vil jeg bruge min tid på noget andet :)

Tilmeldt 16. Sep 08
Skrevet kl. 22:13

Søren Hardenberg:
Min holdning er: Beløn efter resultater ikke efter indsats! Om medarbejderne spiller Facebook dagen lang, er som sådan ikke så interessant, så længe de opnår de forventede resultater

Enig! Yes

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)