Det kan siges med få ord, behandel dine leverandører som du gerne selv vil behandles af dine kunder.
Men indkøb skal så sandelig gøres forsvarligt, med hensyn til de faktorer som en leverance sikkerhed giver, men så sandelig også til den rigtige pris. Mange leverandører skal holdes i kort snor ellers løber priserne løbsk. Men faste leverandører er en dejlig ting, nemt at have med at gøre tilliden er på plads og når tingene er bestilt skal man ikke spekulere på om de nu også dukker op, eller om kvaliteten er i orden. Jeg har mange leverandører som jeg har haft i mere end 15 år, når der henvender sig en ny som kan levere inden for samme område får han den besked, vi har en leverandør og så længe han levere efter vores standarder vil vi ikke have tilbud fra andre.
Men faste leverandører skal også optimeres engang imellem, lad mig give et eksempel.
I går eftermiddags da jeg er på vej hjem fra kontoret, ringer de fra lastbil værkstedet, det er værføren - starter med at sige ja du må undskylde jeg først ringer nu men vi har haft så travlt - allerede der er jeg på vagt, manden fortæller mig at han har kunder der er mere vigtige end jeg er - hrmmmm, den sætning kunne jeg ikke rigtigt lide.
Det han villle fortælle var at en af mine lastbiler var blevet kasseret til syn, p.g.a. at den hang en smule i bremsen i højre forhjul, jeg spurgte har du ikke haft den på bremse rullerne inden du kørte - jo siger han og den lå lige på vippen, så vi tog chancen.
Så røg min tændrørshæt af, jeg blev så tosset og fortalte ham, 
Punkt 1 at det var ikke op til ham at tage den beslutning - så måtte han ringe og spørge om jeg ville tage chancen. 
Punkt 2 en lastbil hvor bremsen ligge lige på vippen, vil jo 14 dage efter den var gået gennem syn være ulovlig at køre i og jeg skal ikke have lastbiler der køre rundt og er farlige for min ansatte og øvrige trafikanter. 
Punkt 3. Fortalte ham klart at hans beslutning nu medfører 3 dage mere på værkstedet hvor bilen ikke er i drift og laver omsætning samt at hans dårlige beslutning skal han ikke fakturer til mig, jeg vil ikke betale værkstedstime for den tid de har brugt på at køre til syn hvor bilen blev kasseret, ej heller ville jeg ikke betale genfremstillings gebyr, det må han selv klare.
Konklusionen var at han kunne godt se at han havde taget en helt forkert beslutning, og ville ikke påføre tingene på regningen samt at han ville få bilen lavet og gennem syn allerede mandag, så den kunne komme i drift igen.
Virksomheden skal drives forsvarligt med hensyn til leverandører, priserne skal være rigtige således de er konkurrencedygtige i forhold til markedet, men finder man de rigtige leverandører, som godt ved at begge parter skal komme smilende ud af en handel, og med fuld respekt for hinanden så bliver livet nemmere at leve.
Men jeg er ikke enig i det billige visitkort, det er meget forskelligt fra branche til branche. Hvis jeg skal have ombygget mit hus og tømrermesteren møder op i en Porche og med et fint visitkort med guldtryk, så gider jeg ikke bruge 2 min på ham, så er han allerede sat i bås som en plattenslager. Men kommer han i arbejdstøj og giver mig et visitkort som jeg kan se han selv har lavet på hans printer, føler jeg mig mere tryg men jeg er jo også Jyde 
Men med hensyn til leverandører som revisor / advokat som jo er interssant for RevisorOlsen, kan jeg skrive et meget langt indlæg, men det må vente, dette blev vis langt nok