Tak Thomas
Det var jo der vi skulle hen. Du kan jo ikke udleje maskeringerne ud til halv pris. Fordi de kun virker hveranden gang.
Vores netadministrator er heller ikke den blilligste. Men hans service var helt i top, da vi skulle flytte lokaler og det brændte på.
Den slags bliver ikke glemt
Revisor Olsen |
Hej
Jeg synes ikke der er nogen sammenhæng mellem pris og kvalitet, ihvertfald ikke som i "gamle dage". I dag er det reklame og branding m.v. der tager prisen, og ikke udførslen af arbejdet. Jeg har mærkevare habitter der går i syningerne, og selv dyrt indkøbt casual tøj holder ikke stort længere end "Bilkas det bedste". Jeg har også oplevet den med mekanikeren, her var det bare en autoriseret forhandler som på fakturaen opkrævede for smøring af en bestemt del. Havde jeg ikke oprindeligt været mekaniker og vidst at denne del ikke findes på mine biler, var jeg blevet snydt for samlet 5000 kr. og man jo roligt stille spørgsmålstegn om kvaliteten af det udførte arbejde, hvis mekanikere på et autoriseret værksted kan være af den opfattelse at de har smurt en del der ikke findes fysisk.
Når vi snakker vidensbaseret ydelser, så synes jeg heller ikke kvalitet og pris hænger sammen. Jeg er medejer af en større virksomhed der benytter et af vel nok danmarks dyreste revisionsfirmaer, og selvom det er komplekse regnskaber, så er der da løbende fejl som ikke fanges, men som først rettes til når en myndighed eller finansiel virksomhed tilbageviser et regnskab. Vi har ikke bedt om at få noget fiflet igennem, og hvis man udelukkende skulle se det fra et økonomisk perspektiv, ville det da være billigere med en dårlig revisor til en lavere timepris der så kunne rette de fejl andre finder, også selvom han skulle have betaling for at rette sine egne fejl.
Vedr. tryksager, så findes Vistaprint der fra tid til anden endda forærer sine varer væk. Jeg har visitkort og andet tryk fra Vistaprint der er klart bedre end de tryksager jeg har fået lavet til dyre penge andre steder. Servicen har endda været bedre vedr. leveringstider.
Jeg synes også der er en kedelig tendens til nykker og fine fornemmelser vedr. prissætning af opgaver. Når jeg ikke kan få en pris, så tager jeg det som et udtryk for at leverandøren lige skal tage en dyb indånding, og lure af hvad man kan presse ud af den pågældende kunde. Hos Dyrebilen kender jeg omkostningerne på fingrene, og jeg har endda benyttet lean i yderste potens. Hver medarbejders effektivitet i løbet af en normal arbejdsdag er divideret ud i samlede omkostninger = samme pris på sammenlignelige men forskellige ydelser. Sværere behøver man ikke gøre det.
Man må benytte ganske almindelige sunde forretningsprincipper, nemlig at indtægterne skal være højere end udgifterne. Men at et lille firma hvis ejer nyder at have foden under eget bord, og at tingene erhvervsmæssigt og privat blot skal løbe rundt på fornuftig vis og derfor kan udføre et givent arbejde billigere end firmaejeren med de store armbevægelser, - skulle lave et dårligere arbejde, - ja den køber jeg ikke.
Mobiltelefoner til 1 krone, - er det så noget skidt. Næ, der var nogen der havde tænkt en strategi ud, og kostprisen på telefoni er 1 øre i minuttet, - hvor meget betaler du? Preben Uglebjergs sang en gang en sang om Gyngerne & Karussellen, - og jeg mener man skal have et overordentligt forkromet overblik for overhovedet at vurdere sammenhængen mellem pris og kvalitet.
/Michael